افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024

موافقت اصولی وزارت بهداشت با تاسیس مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر

  • کد خبر : 6417
  • 08 مرداد 1399 - 16:24
موافقت اصولی وزارت بهداشت با تاسیس مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر

دکتر فریبا برهانی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی بم در گفت و گوی اختصاصی با طلوع بم گفت: فعالیتهای پژوهشی و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی با استفاده از سامانه های علم سنجی به صورت آنلاین پایش می شود و دانشگاه ها براساس شاخصهای مربوطه در این سامانه رتبه بندی […]

دکتر فریبا برهانی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی بم در گفت و گوی اختصاصی با طلوع بم گفت: فعالیتهای پژوهشی و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی با استفاده از سامانه های علم سنجی به صورت آنلاین پایش می شود و دانشگاه ها براساس شاخصهای مربوطه در این سامانه رتبه بندی میشوند. وی افزود: معاونت تحقیقات و فناوری در دو حوزه پژوهشی و فناوری فعال است و بر اساس شاخص هایی از جمله «اچ ایندکس» (شاخص بهره‌وری و تأثیرگذاری علمی) رتبه‌بندی می‌شود که هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی مورد بررسی قرار می گیرد. شاخص‌ « اچ » برای همه مراکز علمی بر اساس پایگاه «اسکوپوس» که یک پایگاه معتبر بین المللی علم سنجی است تعیین می گردد. در سال ۹۷ این شاخص در دانشگاه علوم پزشکی بم ۱۱ بود اما در سال ۹۹ به ۲۷ ارتقا پیدا کرده است که نشان می دهد دانشگاه فعالیت مناسبی در زمینه چاپ مقالات ارزشمند هم از جنبه کمی و هم از جنبه کیفی داشته است.
وی در خصوص شاخص‌های دیگر رتبه‌بندی گفت: یکی دیگر از شاخص‌ها، درصد مقالات بین المللی است. که نشان دهنده درصد مقالاتی است که با مشارکت نویسندگان دانشگاههای خارجی نگارش شده است. در دو سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی بم به دلیل کم بودن تعداد مقالات در این رتبه بندی قرار نگرفت ولی اکنون رتبه اول کشوری را در این زمینه دارد به نحوی که ۳۲ درصد از مقالات دانشگاه با مشارکت نویسندگانی از دانشگاههای معتبر دانشگاه نوشته شده اند. این موفقیت حاصل تلاش اساتید، دانشجویان و پژوهشگران است که توانستند با همکاری های بین المللی مقالات ارزشمندی را چاپ و در این زمینه نقش آفرینی کنند.
دکتر برهانی ادامه داد: شاخص دیگری که مبنای رتبه بندی دانشگاهها قرار میگیرد، میزان فعالیت کمیته تحقیقات دانشجویی است که در سال ۹۶ این فعالیت صفر بود و در سال ۹۷ با چاپ یک مقاله این فعالیت آغاز شد، در سال ۹۸ به ۵۵ مقاله رسید و در سال ۹۹ تعداد مقالات دانشجویی به ۸۲ مقاله رسید و بدین ترتیب دانشگاه از رتبه ۶۰ کشوری در سال ۹۶ به رتبه ۱۱ در سال ۹۹ رسیده است.
یکی از شاخص های نشان دهنده کیفیت فعالیت های پژوهشی، میزان استناد به مقاله توسط پژوهشگران دیگر در سراسر دنیا است. بنابراین تعداد مقالات پر استناد ملاک دیگری در رتبه بندی است. تا کنون در سال ۲۰۲۰ شش مقاله از مقالات پر استناد دنیا و یک مقاله داغ (با استناد زیاد در دوره کوتاه) در اختیار دانشگاه علوم پزشکی بم است. این مطلب بیانگر آن است که مقالات دانشگاه علوم پزشکی بم مورد استناد صاحبنظران و پژوهشگران دنیا واقع می شود.
معاونت تحقیقات و فناوری علوم پزشکی بم در خصوص حوزه فناوری گفت: در زمینه فناوری با موفقیت های زیادی از جمله تاسیس مرکز رشد فناوری سلامت روبرو بودیم این مرکز در سال ۹۸ توانست موافقت اصولی را از شورای گسترش وزارت بهداشت، اخذ کند. بگیرد وجود این مجموعه به رشد کارآفرینی و رشد ایده های خلاقانه کمک می¬کند. در حال حاضر ۹ شرکت در این مرکز مستقر هستند. در زمان همه گیری کرونا این مرکز توانست در زمانی که نیاز فوری به لباس محافظ و ماسک بود جزو اولین جاهایی در کشور بود که تولید لباس و ماسک را به صورت انبوه در دستور کار قرار داد و کمک زیادی به تامین اقلام حفاظتی کرد.. در آن شرایط همکاران ما با کمبود ماسک و لباس های بیمارستانی مواجه نبودند و حتی توانستیم ماسک در اختیار بسیاری از ادارات و حتی کارکنان دانشگاه بگذاریم. البته شرکتهای فن آور تحت حمایت دانشگاه در زمینه لباس بیمار و محیط کشت برای استفاده در آزمایشگاه¬های میکروب شناسی هم فعالیت دارند.
وی خاطرنشان کرد: خرما محصول مهم و استراتژیک بم هست و شرکتهای مستقر توانسته‌اند از ضایعات خرما تولیداتی داشته باشند.
دکتر برهانی در همین زمینه از نخبگان و جوانان شرق استان کرمان که ایده های فن آورانه دارند دعوت کرد که در صورتی که طرح های قابل تبدیل به فن آوری دارند به مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه مراجعه کنند تا از حمایت های این مجموعه بهره مند شوند. وی ابراز امیدواری کرد که با حمایت مادی و معنوی دانشگاه هم افزایی، دانش و مهارت صورت گرفته و بتوانیم به کارآفرینی کمک کنیم.

وی بیان کرد: یکی از دستاوردهای دیگر معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بم اخذ موافقت اصولی از شورای گسترش وزارت بهداشت، برای مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر می باشد. این موفقیت بزرگی است که به اندازه تاسیس یک دانشکده ارزش دارد و می تواند زمینه سازی برای فعالیت‌های پژوهشی و فعالیت پژوهشگران منطقه باشد همچنین می‌تواند به رشد برون دادهای علمی کمک کند این مرکز همانطورکه از اسمش مشخص است برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر می باشد. امیدواریم که صاحبنظران و محققین عزیزی که با ما همکاری می کنند کمک نمایند که از بیماری های غیر واگیر که یکی از مسائل مهم در زمینه سلامت مردم هست پیشگیری و به ارتقای سلامت مردم بیانجامد
وی تصریح کرد: اقدام دیگری که در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه انجام شده است راه اندازی آزمایشگاه جامع تحقیقاتی با استفاده از تسهیلات بانکی است. این آزمایشگاه می‌تواند برای کلیه کسانی که می‌خواهند آزمایشات با تکنولوژی بالا و با استفاده از دستگاههای پیشرفته از جمله در زمینه سلامت و استاندارد خرما، و حوزه‌های دیگر انجام دهند، تجهیزات لازم را فراهم کند. این تجهیزات پیشرفته تا یکی دو ماه دیگر در ساختمانی که به همین منظور اختصاص یافته به بهره‌برداری می رسد.
وی در پایان گفت: از حمایت مسئولین شهر، مدیران دانشگاه ، و فعالیتهای پژوهشی کلیه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارمندان که باعث رشد چشمگیر و سریع شاخصها شده اند و ما را در رتبه‌بندی دانشگاهی سرافراز کردند همچنین از کلیه همکارانم در معاونت تحقیقات و فناوری که شبانه‌روز خدمت صادقانه می کنند و کلیه کارشناسان و مدیران حوزه پژوهشی و فناوری تشکر و قدردانی می‌کنم و این موفقیتها و دستاوردهای ارزشمند را به مردم عزیز منطقه شرق استان تقدیم می نمایم.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=6417

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.