افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
معاون راه و شهرسازی در آیین جانباختگان زلزله بم عنوان کرد:

طرح تفصیلی شهر بم به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است که در این راستا ضمن تامین زمین برای جمعیت جوانان این منطقه، نخلستان‌های آن را نیز حفظ خواهیم کرد

  • کد خبر : 5132
  • 05 دی 1398 - 12:07
طرح تفصیلی شهر بم به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است که در این راستا ضمن تامین زمین برای جمعیت جوانان این منطقه، نخلستان‌های آن را نیز حفظ خواهیم کرد

شانزدهمین سالگرد زلزله بم و گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان این حادثه با حضور محمدجواد فدایی استاندار کرمان و آقای شکرچی معاون وزیر راه و شهرسازی، نیکزادی پناه نماینده مردم شرق استان، هادی شهسوارپور فرماندار بم ، حجت‌الاسلام دانشی امام جمعه و دیگر مدیران و مسؤلین شهرستان در محل بهشت زهرای بم برگزار شد.

به گزارش طلوع ارگ؛ در آیین جانباختگان زلزله بم قاسم دانشی امام جمعه بم با بیان اینکه مردم این شهر پس از آن حادثه امید و انگیزه خود را از دست ندادند افزود: هم اکنون شهر بم مشکلات عمرانی و شهری فراوانی دارد که امیدواریم به همت و تلاش دولت مردان رفع خواهد شد.

مردم بم همیشه قدر دان همه مسؤلین خود در تمامی بخش ها هستند ولی باید برای آبادانی و رفاه مردم سعی بیشتر شود.

وی با بیان اینکه امام خامنه ای پس از حادثه بزرگ اعلام کرد از ویرانه های بم باید شهری مستحکم تر بنا شود افزود: هم اکنون نیز این شهر جز محدود شهر های مستحکم و با ساختمان های ضد زلزله است.

دانشی با تاکید بر تاسوعا و عاشورایی مثال زدنی بم در تمام کشور افزود:عزاداری خاص مردم بم باعث شد عزاداری مردم ایران متحول شود. وی تصریح کرد:این میزان دینداری ، گذشت و ایمان جای قدر دانی دارد.

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه در ادامه این مراسم با بیان اینکه زلزله بم دل همه مردم دنیا را به‌درد آورد و هیچ وقت هم فراموش نمیشود افزود: پس از شانزده سال از این حادثه هم اکنون ۱۶مدرسه کانکسی وجود دارد و این در حالی است که در همان سالهای اول اتمام باز سازی بم و این خیانت بزرگ به شهروندان اعلام شد.

وی با تاکید بر اینکه کوچه‌های خاکی و مدارس تخریبی و کانکسی شایسته این شهر جهانی نیست افزود: ما سالانه میزبان صدها گردشگر داخلی و خارجی هستیم که هر کدام میتواند باعث رونق صنعت گردشگری در بم شود .
نماینده مردم شهرستان‌های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس گفت: ‌کوچه‌های خاکی و نبود آسفالت، در آستانه‌ی تخریب بودن برخی از مدارس، نبود سیستم گرمایشی استاندارد، نبود سرویس بهداشتی و آب خوری مناسب در مدارس، و در بخشی دیگری از شهر، آوارها باقی مانده از زلزله و زمین‌ها فاقد حصار از جمله مهمترین مشکلات روز مره مردم شهر دارالصابرین است.

نیکزادی‌پناه افزود: یکی از اتفاقات نامناسب بعد از زلزله بم اعلام‌ اتمام بازسازی و همچنین اعلام برخوردار بودن شهر بم است در حالیکه در جوار ما شهر جیرفت غیربرخوردار اعلام شده است و این ناعادلانه است.

وی با تاکید بر تسریع در تصویب طرح تفصیلی شهر بم گفت: در طرح جامع باید چند شهرک مسکونی لحاظ شود تا این باغشهر به همین زیبایی باقی بماند و از تخریب درختان نیز جلوگیری به عمل آید.

دکتر فدایی استاندار کرمان نیز در این مراسم با بیان اینکه پنجم دی ماه یادآور فاجعه زلزله بم و خاطرات بسیاری تلخی است افزود: خیلی از افرادی در ساعات اولیه در صحنه حاضر شدند صحنه های غمبار و رقت انگیزی را شاهد بودند .

وی بیان کرد: این حادثه امتحانی سخت برای مردم بم بود اما ما خوشحالیم که صبر و ایمان مردم باعث شد تا از این امتحان الهی موفق خارج شوند.

وی ادامه داد: زلزله بم درس های زیادی به ما آموخت هر چند این درس ها پرهزینه و درد ناک بودند .
باید از نتایج و دست آورد های آن در اتفافات مشابه که در کشور رخ میدهد استفاده کرد تا کمترین خسارات را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای پرداخت به مسئله زلزله سه بخش مهم را باید در نظر بگیریم افزود: پرداختن به قبل از آن ،حین زلزله و پس از آن دارای اهمیت است.

استاندار کرمان ادامه داد :قبل ان حادثه مهمترین مسئله مقاوم سازی ساختمان ها است.

بر اساس آمار موجود در روستاها شصت درصد ساختمان ها مقاوم هستند و مابقی باید نوسازی و مقاوم سازی شوند .

هم اکنون در شهر کرمان شصت درصد ساختمان ها غیرمقاوم هستند و دولت برای این مهم امکانات خوبی فراهم کرده است

وی افزود: در برنامه های قبلی دولت ها بر اساس قانون سالانه دویست هزار ساختمان را مقاوم سازی می کردند اما متاسفانه چند سال این طرح اجرایی نشد.

فدایی با بیان اینکه این طرح در دولت تدبیر امید مجددا اجرا شد گفت: مردم نیز باید به بافت های فرسوده و مقاوم سازی آنها اهمیت دهند تا ساختمان های فرسوده به ساختمان مقاوم تبدبل شود تا شاهد چنین مشکلاتی در اینده نباشیم‌.

استاندار کرمان با اشاره به زلزله خیز بودن این استان و پس لرزه های فراوانی که در منطقه می‌افتد بیان کرد: باید برای این امر دستور العملی تعریف شود که بعد از این پس لرزه ها مردم و مسئولین مربوطه باید چه اقداماتی انجام دهند . چرا که ممکن است این لرزه ها تخلیه انرژی یا هشداری برای زلزله بزرگ تر باشد.

وی همچنین با بیان اینکه هیچ دستور العملی برای زمان زلزله وجود ندارد و طراحی آن میتواند بسیار مفید باشد گفت: در زمان روی دادن حادثه و صحنه های دلخراش وجود یک دستور العمل میتواند از ایجاد اتفاقات بعدی و رخ دادن حوادث دیگر جلو گیری کند.

فدایی با بیان اینکه بر اساس آمار و شاخص های موجود بم در شرایط مناسبی قرار دارد گفت: بر این اساس شاخص ها ۷۵درصد مردم بم مالک منزل هستند در صورتی که شاخص کشوری آن ۶۶ درصد است.
شاخص مستاجرین ۷٫۷ درصد است که کل کشور ۹٫۹ درصد و شاخص بیکاری نیز در کمترین شرایط نسبت به کل کشور وجود دارد.

کارگران و حقوق آنان در کارخانه کرمان موتور، و موضوع شن های روان در این منطقه را مهم ترین دغدغه و مشکلات مردم دانست .

وی با تاکید بر اینکه کرمان موتور با ارز ۴۲۰۰ تومان ماشین خود را پیش فروش قطعی کرده و در زمان سررسید پرداخت ارز متوجه شده جزو کالاهایی نبوده که این ارز به آن تعلق بگیرد بیان کرد: مشکل اصلی این شرکت از همان زمان در کارخانه ایجاد شد که با ارز ده هزار تومان ، ششصد میلیارد تومان ضرر را برای خود ثبت کرد .

وی گفت: این شرکت خودروسازی پس از گذشت زمانی متوجه شد قادر به پرداخت تسهیلاتی که از بانک های گرفته نخواهد بود و از همان زمان جز لیست سیاه بانکها و در ادامه توقف تولید توسط وزارت صنعت را در پیش گرفت.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه تمامی این موارد زنجیره برای این شرکت اتفاق افتاد و برای حل مشکل این کارخانه ما جلسات زیادی را برگزار کردیم تصریح کرد: از جمله جلسات با رئیس بانک مرکزی بوده که در نتیجه آن علی رغم تمامی مشکلات مالی ایجاد شده این کارخانه از لیست سیاه بانک‌ها خارج و توان دریافت تسهیلات را پیدا کرد.

وی ادامه داد: وزیر صنعت نیز پس از جلسات مکرر، اجازه پیش فروش خودرو ها را به مدیران این شرکت خودرو سازی داد.

وی گفت: هم اکنون این شرکت مشکلات خاصی برای تولید ندارد. و تنها به دلیل عدم ورود قطعات خودرو ممکن است چند روزی تولید در خط به کندی انجام شود. اما پرداخت حقوق کارگران علیرغم اتفاقات ناخواسته بر صنعت خودروسازی تاکنون کامل بوده است.

فدایی در خصوص تامین اعتبار برای آبرسانی از سد نسا و افزایش اعتبار برای تاسیس دهکده خرما و طرح های بیابان زدایی را از دیگر موارد مهم تایید شده دانست.

وی در ادامه به تامین اعتبار برای جاده سازی جاده های ناتمام ریگان به جاسک و نرماشیر به ایرانشهر از وزارت راه و شهرسازی خبر داد

استاندار کرمان در پایان با اشاره به اینکه خیلی ها متذکر میشوند در بم زمین نیست و مردم مجبور ساخت و ساز در زمین های کشاورزی می شوند افزود: این امر دلیل منطقی و قابل قبولی نیست و باید در محدوده های شهر شهرک های مناسب ساخته تا مشکل مسکن جوانان نیز حل شود .

بم سرمایه جهانی و این سرمایه باید حفظ و همگی برای این باغ شهر باید تعصب داشته باشیم .

در ادامه محمد شکرچی‌زاده در مراسم شانزدهمین سالگرد زلزله بم گفت: بم یک سرمایه ارزشمند جهانی است و ریشه در تاریخ این سرزمین دارد و مکانی است که حضور در آن توفیق می‌خواهد.

وی با بیان اینکه ارزش بم به سیمای آن است که سیمای آن ارگ بم و نخلستان‌های این شهر بوده و باید این سرمایه را حفظ کنیم ادامه داد: پس از زلزله بم، با رویکرد مهندسی و اراده مصمم مردم، بمی مستحکم ساخته شد و دیگر باید از این پس بم معادل سرزندگی باشد نه معادل غم.

معاون راه و شهرسازی با اشاره به تدوین طرح جامع و تفضیلی شهر بم تصریح کرد: طرح تفصیلی شهر بم به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است که در این راستا ضمن تامین زمین برای جمعیت جوانان این منطقه، نخلستان‌های آن را نیز حفظ خواهیم کرد و به عبارت دیگر سکونت به معنای درست در شهر در این طرح مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید برآنکه زلزله بم، مهندسی کشور را تکان داد، اظهار کرد: بعد از زلزله بم آئین‌نامه‌های ساختمان‌سازی در کشور بازنگری شد و می توان این ادعا را داشت که از تجربه بم مهندسی کشور تجربه آموخت.

رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با تاکید برآنکه روی گسل‌ها نباید ساخت و ساز انجام شود و اگر ساخت و سازی انجام می‌شود باید اجرای دقیق ضوابط مهندسی در آن باشد، گفت: بم فرو ریخت اما مهندسی کشور به خود آمد و امیدواریم دیگر حادثه‌ای همانند بم برای ما پیش نیاید.

 

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=5132

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.