افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 16 April , 2024
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

بسته بندی خرمای نامرغوب به جای خرمای مضافتی بم/ سود شیادان در بسته بندی های تقلبی

  • کد خبر : 1603
  • 20 آبان 1396 - 12:16
بسته بندی خرمای نامرغوب به جای خرمای مضافتی بم/ سود شیادان در بسته بندی های تقلبی

کاشت خرما از ظرفیت‌های مهم کشور محسوب می‌شود و ارز آوری بسیار مناسبی برای کشور دارد اما اکنون معضلی به عنوان بسته بندی خرماهای جعلی قدعلم کرده که می تواند موجب بر هم زدن اقتصاد کشاورزی می شود.

همواره قیمت خرما در کشور از مسائل مهمی بوده است که کشاورزان حساسیت زیادی به آن داشته‌اند و در بهبود وضعیت قیمت خرما در بازار تلاش کرده‌اند اما اکنون معضلی به عنوان بسته بندی خرماهای جعلی قد علم کرده که می‌تواند موجب بر هم زدن اقتصاد کشاورزی می‌شود.

 رکود اقتصادی خرماکاران با بسته‌بندی جعلی خرماهای بی کیفیت

علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد بسته بندی‌های جعلی خرما با بیان این که مدت زمان زیادی است که شاهد فروش خرماهای بی‌کیفیت و نامرغوب در سطح بازار هستیم بیان کرد: خرماهای نامرغوب و با سطح کیفی بسیار پایین در کارتن‌هایی که برچسب رطب یا خرمای مضافتی بم را دارند بسته بندی و به بازار عرضه می‌شود که موقعیت اقتصادی خرماکاران و نخل داران را تخریب کرده و زیر سؤال می‌برد.

 *برند خرمای ضیافتی بم جعل می‌شود

شاعری افزود: شیادان به دنبال سودجویی از خرمای بم هستند و با ارائه خرماهای جعلی به مشتری این ذهنیت را به وجود آورده‌اند که خرمای بم نامرغوب است در حالی که این افراد با سوءاستفاده از نام خرمای بم بازارگرمی می‌کنند و لازم است رسانه‌ها در این مورد اطلاع رسانی صحیح داشته باشند تا کشاورز زحمت‌کش با لکه دار شدن نام محصول خود، خسارت این کلاه‌برداری را ندهد.

وی در ادامه عنوان کرد: خرمای بم در بازار داخل و خارج کشور مشهور است اما چون برند تعریف شده‌ای ندارد موجب تقلب در عرضه این محصول شده است.

 *جذب بازارهای خارجی با بسته بندی مناسب خرما

سخنگوی کمیسیون کشاورزی با بیان این که بسیاری از کشورهای خارجی مشتری خرمای طبیعی ما هستند اظهار داشت: بسته‌بندی‌های مناسب خرما در بازار خارجی می‌تواند اثر به سزایی در جذب مشتری داشته باشد.

شاعری در پایان خاطرنشان کرد: محصول خرما باید با برندهای جهانی رقابت کند اما متأسفانه شاهد این هستیم با بسته بندی‌های تقلبی خرمای بی‌کیفیت عرضه می‌شود و به همین خاطر بازار جهانی را از دست داده‌ایم و ضرورت دارد فکری اساسی در مورد بازار این محصول بکنیم.

 *ارزآوری خرما برای ایران

مهرماه سال ۹۴ سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در نشست تخصصی بررسی محصول خرما و صنایع وابسته در جمع فعالان این بخش، با بیان اینکه صنایع تبدیلی با ۳۰ درصد ظرفیت خرما تولید می‌کنند، گفت: متوسط جهانی  تولید در هکتار خرما، نزدیک به ۷ تن بوده در حالی که ظرفیت سطح تولید خرما در ایران ۴٫۶۰۰ تن در هکتار است که این محصول ارزآوری بسیار مناسبی برای کشور دارد و یکی از کارهایی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، جلوگیری از صادرات خرمای بی‌کیفیت است؛ زیر این نوع محصولات صادرات را تخریب می‌کند.

 *چگونه خرمای بی‌کیفیت را تشخیص دهیم؟

دکتر حسین رستگار، مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو نیز ضمن توصیه مردم به تهیه خرمای سالم گفت: آرم سازمان غذا و دارو بر روی بسته بندی خرما، نشان از سالم بودن این محصول دارد.

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: باید مردم در خرید خرما به نماد غذا و دارو که روی بسته بندی درج شده  توجه کنند زیرا این آرم نشان تولید در کارخانه است.

رستگار افزود: خرما چسبناک است و به همین علت به سرعت آلودگی را به سمت خود جذب می‌کند از طرفی پس از چیدن این محصول، با همان گرد و خاک و میکرب، بلافاصله بسته بندی می‌شوند و لازم است پس از باز کردن بسته خرما،حتماً شسته و بعد مصرف شود.

وی در پایان به خرماهای بی‌کیفت و فاسد اشاره و خاطرنشان کرد: خرماهای با مزه تند و کم دوام در دهان پخش می‌شوند که فاسد و یا تاریخ مصرف گذشته هستند و از استفاده آن برای سلامتی مضر است./فانوس

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=1603

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.