افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024

بمی ها چشم انتظار راه اندازی «دهکده خرما»؛ صنعت جایگزین روش های سنتی می شود

  • کد خبر : 8046
  • 19 بهمن 1399 - 18:49
بمی ها چشم انتظار راه اندازی «دهکده خرما»؛ صنعت جایگزین روش های سنتی می شود

فرماندار بم در حالی راه اندازی دهکده خرما در بم را گامی موثر برای حل مشکلات نخلستان‌داران شرق کرمان می داند که در حال حاضر بخش زیادی از خرمای بم به صورت خانگی بسته بندی می شود و این مساله به چالشی بر سر راه صادرات این محصول تبدیل شده است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از تحلیل بازار، خرما یکی از محصولات مهم و استراتژیک کشاورزی استان کرمان به شمار می رود؛ این در حالیست که ۲۵ درصد خرمای کشور در استان کرمان تولید می شود و شغل و زندگی مردم مناطق شرقی و جنوب این استان به خرما وابسته است.

بیشترین سطح زیر کشت خرما به استان کرمان اختصاص دارد و مهمترین شهرستان‌های خرما خیز استان از جمله «بم» در شرق و جنوب کرمان قرار دارند که به گفته فرماندار بم سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن خرمای تولیدی استان مربوط به این شهرستان است و خرمای مضافتی بم شهرت جهانی دارد.

نخلستان داران بمی اما با مشکلاتی در زمینه صادرات این محصول کشاورزی مواجه هستند؛ محصولی که با توجه به ارزش غذایی بالا می تواند مورد توجه بازارهای جهانی قرار گیرد اما با توجه به نبود بسته بندی مناسب و سایر زیرساخت ها در بحث صادرات با چالش هایی مواجه هستند. حالا قرار است خرما دهکده دار شود و در قالب این پروژه مشکلات این حوزه احصا و رفع شود.

با توجه به اینکه بخشی از محصول خرما در کارگاه های خانگی بسته بندی می شود، فاقد تائیدیه سازمان بهداشت، غذا و دارو است و همین امر منجر به بروز مشکلاتی در زمینه صادرات می شود. با راه اندازی دهکده خرما، این محصول به صورت مکانیزه، مدرن و بهداشتی بسته بندی می شود و زمینه ساز حضور پرقدرت تر خرما در بازارهای جهانی می شود. در این خصوص با فرماندار بم به گفتگو پرداختیم.

بسته بندی و صادرات چالش های پیش پای نخلستان داران بمی
هادی شهسوارپور در خصوص میزان تولید خرما در شرق استان کرمان، اظهار داشت: در شرق استان کرمان با محوریت شهرستان بم، بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی تحت کشت خرما است که سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن خرما تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان تولید محصول در سال‌های مختلف بسته به شرایط آب و هوایی و آفات متغیر است، تصریح کرد: امسال محصول خوبی داشتیم و بیش از ۲۰۰ هزار تن خرما تولید و در سردخانه‌ها نگهداری شد و از نظر کمی رتبه اول کشور را داریم.

فرماندار بم گفت: هرچند امسال یک‌سری محدودیت‌ها به دلیل شیوع کرونا ایجاد شد که ناخواسته روی محصول خرما اثر گذاشت اما اتفاق خوبی که در بحث جهش تولید افتاد در زمینه صادرات محصول بود.

وی افزود: از ابتدای سال ۹۸ تا پایان دی ماه تعداد حواله‌های صادراتی یک هزار و ۲۶۹ مورد با وزن تناژ ۴۱ هزار و ۵۴۵ تن بوده که امسال خوشبختانه از ابتدای سال ۹۹ تا پایان دی ماه دو هزار و ۲۷ حواله صادراتی با وزن بیش از هفت هزار و ۹۲۳ تن صادر شده که نشان می‌دهد صادرات خرما تقریباً ۷۰ درصد رشد داشته است.

شهسوارپور گفت: این آمار مربوط به پایانه صادراتی بم است اما خرمای تولید بم از استان‌های دیگر نیز صادر می‌شود و شاید آمار بیش از این باشد.

وی گفت: بخشی از خرمای بم که کیفیت بیشتری دارد و درجه یک محسوب می‌شود بیشتر مصرف داخلی دارد.

فرماندار شهرستان بم در ادامه با اشاره به مهم‌ترین مشکلات خرماکاران این شهرستان، اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل معمولاً در بحث بسته‌بندی و صادرات محصول است. بررسی‌هایی که ما انجام دادیم نشان می‌دهد هنوز از برداشت محصول تا بازاریابی و فروش آن به صورت سنتی انجام می‌شود.

ایجاد دهکده خرما در بم
وی در خصوص دهکده تخصصی خرما که در سال ۹۸ کلنگ زنی شد هم گفت: از سال گذشته اقداماتی را شروع کردیم و امسال نیز به صورت جدی کار را پیگیری کردیم که به زودی کار عملیاتی دهکده تخصصی خرما در جوار ارگ جدید بم شروع می‌شود و کارش این است تا روش نوینی را بر بخش فرایند خرما از باغدار که خرما را جمع‌آوری می‌کند تا بازاریابی و فروش و همچنین صادرات به کشورهای مختلف را حاکم کند.

شهسوارپور راه‌اندازی دهکده خرما را یکی از اهداف اصلی برای حمایت از خرماکاران و رفع مشکلات این حوزه دانست و افزود: این هدف تا حدودی محقق شده است و ما امسال به بیش از ۳۰ کشور دنیا صادرات داشتیم و علاوه بر هندوستان، عراق و امارات توانستیم در بازارهای اروپا نیز محصولات خود را عرضه کنیم و کشورهایی مانند کانادا و سوئد نیز در این رنکینگ قرار دارند و در حال حاضر بحث صادرات به صورت جدی پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه نیازمند یکسری سرمایه‌گذاری‌ها هستیم، گفت: بر اساس جلسه‌ای که به اتفاق استاندار کرمان در تهران داشتیم، پیگیری‌هایی در این زمینه در حال انجام است و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای دهکده خرما مصوب شده که به زودی کار عملیاتی این دهکده شروع می‌شود.

فرماندار بم ادامه داد: اصلاح فرآیند بسته‌بندی‌های مدرن و بازاریابی و فروش و نیز ایجاد بازارهای جدید در سراسر دنیا از اهداف این مجموعه است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات صادرات خرما، اظهار داشت: در سال ۹۶ آمار صادرات خرما ۲۵ هزار تن در طول سال بود که در حال حاضر این آمار نزدیک ۷۱ هزار تن رسیده است و این رقم می‌تواند تا پایان سال و یا مرداد ماه سال آینده افزایش بیشتری نیز داشته باشد.

تقویت صنایع بسته بندی خرما لازمه ورود به بازارهای بین المللی
شهسوارپور با بیان اینکه افزایش صادرات باعث شده بسیاری از صنایع در بحث بسته بندی تغییراتی اعمال کنند و ارتقاء یابند، گفت: صادرات به کشورهای اروپایی که استاندارد خاص خودشان را دارند سبب شده سرمایه گذاری خوبی در حوزه بسته‌بندی اتفاق بیفتد اما نیاز داریم تمامی مراحل کار از باغ تا بازاریابی و فروش را اصلاح و بهینه‌سازی کنیم و فرآیندهای زائد حذف شود.

وی گفت: اقدامات انجام شده هم هزینه‌های کشاورزان را کاهش می‌دهد و هم سبب می‌شود محصول باکیفیتی را به بازارهای مختلف دنیا صادر کنیم.

فرماندار بم افزود: در بحث دسته‌بندی الان کارخانه‌های خوبی را در سطح شهرستان داریم که در حال فعالیت هستند و همین باعث شده که آمار صادرات ما رشد قابل توجهی داشته باشد.

وی با بیان اینکه مجوز سردخانه معمولاً همراه با بسته‌بندی داده می‌شود، گفت: همه سردخانه‌هایی که داریم صنایع بسته‌بندی خود را فعال نکردند اما کسانی که در کار صادرات هستند صنایع بسته‌بندی خود را راه‌اندازی کرده‌اند و الان در صنایع خود این کار را انجام می‌دهند.  اشتغال خوبی در سطح شهرستان در بسته‌بندی‌ها داریم زیرا بسته‌بندی‌ها صنایع پر اشتغالی هستند اما نیاز است در استفاده از تکنولوژی، ظرفیت‌های صادراتی و نیز ایجاد پایانه صادراتی مناسب ارتقا یابد و تلاش کنیم اول حجم صادرات را افزایش دهیم و بعد روی کیفیت و رقابت کار شود تا زنجیره این ارزش تکمیل گردد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=8046

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.