امروز: سه شنبه, ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 14 شعبان 1441 | 2020-04-07
کد خبر: 4981 |
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۹:۴۴ | ارسال توسط : |
175 بازدید
۰
| 7
ارسال به دوستان
پ

علامت اصلی افسردگی ، احساس غمگینی مداوم و عدم علاقه به انجام اموری است که فرد پیش از این به […]

علامت اصلی افسردگی ، احساس غمگینی مداوم و عدم علاقه به انجام اموری است که فرد پیش از این به راحتی انجام میداده است . در صورتی که این علائم بیش از دو هفته طول بکشد و در عملکرد روزانه فرد اختلال ایجاد کند ، به آن بیماری افسردگی اساسی گفته می شود . علائم دیگری نیز ممکن است در مبتلایان به افسردگی دیده شودکه عبارتند از :کاهش سطح انرژی ، کاهش یا افزایش یافتن اشتها، کاهش یا افزایش میزان خواب ، احساس اضطراب ف بی قراری ، تحریک پذیری و زود از کوره در رفتن ، کاهش توان تمرکز ، کاهش قدرت تصمیم گیری ، احساس بی ارزشی یا پوچی، احساس ناامیدی ، احساس گناه و افکار خودکشی و آسیب به خود ، افسردگی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. افسردگی نشانه ضعف نیست و می توان آن را با داروهای ضد افسردگی ، درمان های روانشناختی و یا ترکیبی از این دو درمان نمود .

 

آنچه باید درصورت احساس افسردگی انجام دهید :

  • با افرادی که به انها اعتماد دارید درباره احساسات خود حرف بزنید ، بیشتر افراد پس از حرف زدن با فردی که به احساسات انها توجه می کند احساس بهتری پیدا می کنند.
  • دنبال درمان افسردگی خود باشید . مراجعه به پزشک یا روانشناس قدم اول شروع درمان است . فراموش نکنید که برای بهبودی نیاز به درمان صحیح دارید.
  • تلاش کنید به سمت انجام کارهایی بروید که قبلاً آنها را دوست داشتید.
  • ارتباطات اجتماعی خودتان را قطع نکنید . با دوستان و اعضای خانواده در تماس باشید.
  • سعی کنید حتی اگر در حد یک پیاده روی کوتاه هم که باشد به طور منظم ورزش کنید .
  • سعی کنید به الگوی غذا خوردن و خواب شبانه روزی خود نظم بدهید.
  • مصرف مواد مخدر و الکل و داروهای غیر مجاز ، افسردگی را تشدید می کند از، مصرف آنها بپرهیزید.
  • فرد افسرده ممکن است افکار خودکشی و یا آسیب به خود داشته باشد در این صورت فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • تلاش کنید نسبت به فکرهای منفی و مخرب که در ذهن تان می چرخد ، خود آگاهی پیدا کنید و آنها را با فکرهای مثبت و مشوق جایگزین کنید . برای هر پیشرفتی که در این زمینه حاصل می کنید ، خودتان را تشویق کنید.

 

نوجوانان و جوانان با فرصت های زیادی در زندگی خود مواجه می شوند ، مواجهه با آدم ها و ایده های جدید ، رفتن به مکان های جالب و ناشناس ، جهت یابی و معنایابی تازه در زندگی و … اما این رخدادهای هیجان انگیز می تواند استرس زا و تنش آفرین هم باشند .

یادتان باشد

برای اینکه ذهن و روان خود را سالم و قوی نگه دارید  ، کارهای زیادی می توانید انجام دهید . اگر احساس می کنید در آستانه افسردگی هستید ، در مورد آن با فردی مورد اعتماد صحبت کنید و یا به پزشک یا روانشناس مراجعه کنید.

 تشخیص و درمان به موقع افسردگی ( پیگیری درمان ، مراقبت و حمایت مستمر اطرافیان از افراد در معرض ابتلا یا مبتلا به افسردگی) را جدی بگیریم!

 

 

زینب سرحدی

مدیر گروه سلامت روانی – اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی بم

لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

Scroll to Top