به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از فارس، ششمین جلسه ایمنی راههای استان کرمان صبح امروز در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان برگزار شد.محمدمهدی بلوردی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در این نشست با اشاره به اینکه استان کرمان با ۶ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه شریانی رتبه سوم کشوری را دارد، اظهار داشت: طول بزرگراههای استان کرمان یک هزار و ۷۸۷ کیلومتر است.
وی بیان داشت: استان کرمان در زمینه پاسگاههای پلیس راه رتبه ۳۰ کشوری را دارد.بلوردی عنوان کرد: در روند تلفات در مسیرهای برون شهری استان کرمان رتبه چهارم کشور در افزایش فوتیها در سال ۹۵ به ۹۶ را شاهد هستیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: سال گذشته تعداد فوتی برون شهری در استان کرمان ۸۶۰ نفر بوده است، همچنین سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ فقره تصادف در استان کرمان رخ داده که تعداد تصادفات فوتی ۵۹۰ مورد بوده است.
وی ابراز داشت: محور کرمان – بم بیشترین میزان تصادافت فوتی را داشته که صرف اقدامات فیزیکی کاهش تلفات را نخواهد داشت، بلکه مباحث دیگر هم نیاز است.
بلوردی گفت: ۵۰ درصد فوتیها در دو خودرو پراید و پژو و ۵۰ درصد عامل تصادفات منجر به فوت، واژگونی است.
افغانیکشها مشکل اصلی محور بم – کرمان
مصطفی موسوی معاون عمرانی استاندار کرمان با تاکید بر اینکه پاسگاهها و مسیرهای بین راهی قطعا موجب کاهش تصادفات میشود، اظهار داشت: برای ایجاد پاسگاهها اعتبارات ملی نیاز است و حتی تجهیز پلیس راه به دوربین و خودرو را پیگیری کردیم، اما تا الان بازخورد لازم را نداشتیم.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم پاسگاههای پلیس راه را به میانگین استاندارد کشور برسانیم با توجه به میزان راههای استان و ۱۵ میلیون ترددی که سال گذشته ثبت کردیم، قطعا تصادف خواهد داشت.
موسوی عنوان کرد: در محور بم – کرمان یکی از مشکلات ما افغانیکشها هستند که با سرعت بسیار بالا حرکت کرده و در هر خودرو بعضا تا ۱۵ نفر سوار میکنند.
لزوم تقویت پاسگاههای پلیس راه
یوسف نجفی فرمانده پلیس راه استان کرمان گفت: در بحث پاسگاهها، ساختار نیروی انسانی مورد توجه است، حتی مسئولان محلی حاضر هستند یک کانکس در اختیار ما بگذارند، اما نیروی انسانی آن را نداریم.
وی افزود: سه سال است که پاسگاه پلیس راه ارزوئیه به عنوان اولویت اول در استان پیگیری کردیم، اما هنوز موفق نشدیم، شش شهرستان هم فاقد پلیس راه هستند.
نجفی ابراز داشت: حالا که در کوتاه مدت نمیتوانیم پاسگاهها را اضافه کنیم، باید پاسگاههای وجود را تقویت کنیم، بخشی از پاسگاههای ما در کانکس هستند و خودرو و دوربین مناسبی هم ندارند، پس نمیتوان انتظار زیادی از آنها داشت.
رئیس پلیس راه استان کرمان با تاکید بر اینکه به شدت به دوربین کنترل سرعت نیاز داریم، گفت: طی روزهای گذشته ۱۱ فقره تصادف در شمال استان کرمان داشتیم که ۹ فقره واژگونی خودرو بوده است.
وی خاطرنشان کرد: راه حل این است که اماکن بین راهی به صورت موقت داشته باشیم و توسعه گشت نامحسوس باید صورت گیرد.
نجفی به تصادف هفته گذشته در محور چترود اشاره داشت و گفت: این پنج سرباز قرار بوده یک هفته، هر روز صبح در کلاس آموزشی در کرمان شرکت کنند.
وی افزود: سرعت خودرو بالا بوده و برخورد به محافظ جاده و در نتیجه کوه اتفاق افتاده است، اما علائم هشداردهنده لازم هم در این پیچ وجود نداشته، که اگر میبود، شاید راننده توانایی کنترل داشت و خودرو از دست راننده خارج نمیشد.
به دنبال ارائه گزارش کار نیستیم
رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان اظهار داشت: ۳۱ پایگاه در جادههای اصلی استان کرمان داریم که علاوه بر امدادرسانی بحث اسکان را هم انجام میدهند.
وی بیان داشت: ۲۰۰ نفر از نیروهای هلالاحمر در این پایگاهها مستقر میشوند به ویژه فصول سرد سال که رانندگان دچار خستگی و یا مشکل هستند را اسکان موقت میدهند تا حادثهای به وجود نیاید.
ضرورت ایجاد استراحتگاههای بین شهری
خداداد مقبلی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای شمال استان کرمان اظهار داشت: در قسمتی از محورهای استان و بخش شرقی، عمدتا کویر است و نیاز به اقدامات بیشتری در زمینه استقرار مجتمعهای بین راهی است.
وی افزود: در تمام راههای استان سرمایهگذار آماده ایجاد مجتمعهای بینراهی است، اما مباحث واگذاری زمین که بتوانند کار را آغاز کنند، مشکل است و باید تسریع شود.
مقبلی بیان داشت: سال گذشته ۱۴ استراحتگاه موقت ایجاد کردیم که تاثیر خوبی در مسیرهای حوزه شرقی ما داشت و برای گسترش آن نیاز به اعتبارات جدید داریم.
وی تصریح کرد: در مباحث آموزشی سال گذشته ۹۷ هزار دانشآموز را آموزش دادیم و آموزش پنجگانه نیز داریم که بسیار میتواند موثر واقع شوند.
محمدجواد فدایی سرپرست استانداری کرمان گفت: تاثیرگذاری اقدامات بسیار مهم است، چون به دنبال ارائه گزارش کار نیستیم.
وی بیان داشت: از الان باید هدفگذاری کرد که تعداد فوتیهای استان در پایان سال کاهش یابد.