مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: در طرح جهش مسکن در بم باید برای ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر زمین تهیه شود که این تعداد نیازمند ۲۴۰ هکتار زمین است.
به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایسنای کرمان، علی حاجی زاده در جمع خبرنگاران به طرح های عمرانی و اجرایی حوزه راه و شهرسازی بم اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه جایگاه ویژه این شهرستان بر کسی پوشیده نیست، اگر در حریم بم زمین به اندازه کافی نداشته باشیم روش های مختلف مانند تغییرکاربری، الحاق، ساخت شهرک متصل و منفصل را در دستور کار قرار می دهیم.
حاجی زاده درباره اقدام ملی مسکن گفت: بخشی از کار توسط بنیاد مسکن انجام شده و پیشرفتی هم داشتند اما انتظار می رود بنیاد مسکن به واسطه اینکه نقش کارگزاری دارد نظارت برای ساخت و سازها را انجام دهد.
وی گفت: در مسکن های اقدام ملی هیچ گونه معامله یا تغییراتی مجاز نیست و براساس طرحی که در سیستم فنی تصویب شد، باید اجرا شود. در بحث قانون جهش تولید مسکن که مردادماه امسال تصویب شد اسناد تمام اراضی دستگاه ها باید به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود همچنین الحاق و تغییر کاربری از روش های دیگر تامین زمین است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان بیان کرد: کوچکترین تغییر کاربری به صورت مجاز یا غیرمجاز برای باغ های بم خلاف است و برخورد خواهیم کرد هر چند به نظر اتفاقات غیرمجاز زیادی در طول سالهای قبل انجام شده است. باغ بزرگی روبروی فرمانداری وجود دارد که آثار تفکیک در آن مشخص است و اگر شهرداری مجوز تفکیک داده باشد اداره راه و شهرسازی بم باید از شهرداری شکایت کند.
حاجی زاده تصریح کرد: تفکیک باغ ها باید در چارچوب قوانین مربوط به باغ ها باشد و امکان تغییر کاربری از باغ به مسکونی وجود ندارد و کوچکترین اغماض از طرف مشاور طرح تفصیلی قابل پذیرش نیست.
وی افزود: از سال گذشته مطالعات برای الحاق زمین در بم شروع شده اما اتفاق خوبی هنوز صورت نگرفته است زیرا محلی که پیش بینی کرده ایم و مشاور، مطالعات را انجام داده بخشی از این اراضی در محدوده سفره های آب زیرزمینی قرار گرفته و بخشی هم به دلیل عدم انجام مطالعات مربوط به گسل بلاتکلیف مانده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان تاکید کرد: طرح پروژه کرمان- بم که در قالب طرح چهارخطه کردن مسیر باغین- ماهان- بم بود در سال ۹۹ پایان یافت و ردیف ملی این پروژه بسته شد که تلاش کردیم در سازمان برنامه و بودجه بتوانیم این طرح را ادامه دار کنیم اما این امر تاکنون صورت نپذیرفته است.
وی بیان کرد: محور ماهان- بم جزو جاده های ترانزیتی کشور است که مهمترین مانع برای باقی ماندن پروژه های این محور نبود ردیف بودجه است همچنین موانعی در احداث پروژه پل ابارق از جمله جابجایی تیرهای برق و ساختمان های تجاری پایین جاده نیز وجود دارد که باید جابجا شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: مطالعات تقاطع ورودی خواجه عسکر انجام شده و نیاز به بازنگری مجدد دارد و باید تردد محلی حوزه روستای اسلام آباد نیز تعریف شود تا مردم از این طرح استفاده کنند.
به گفته وی دسترسی های داخل روستا و ساماندهی آن ها مربوط به دهیاری می شود و در دستور کار راه و شهرسازی قرار ندارد.
وی افزود: تمام اراضی توسط شهرداری واگذار شده و هیچ اراضی توسط مسکن و شهرسازی واگذار نشده است که باید این موضوع هم تعیین تکلیف شود و در کارگروهی به صورت هفتگی پیگیری شود. خواجه عسکر ورودی شهرستان بم محسوب می شود اما متاسفانه با وجود انواع و اقسام خدمات و کارواش ماشین های سنگین و سبک در این منطقه صحنه زیبایی درست نشده است.
به گفته وی کاربری های ورودی منطقه خواجه عسکر متناسب با طرح هادی نیست و این کاربری ها باید منطبق با طرح هادی انجام گیرد؛ نباید این همه کارواش ماشین سنگین وجود داشته باشد و باید ساماندهی شود.
حاجی زاده ادامه داد: پروژه دوبانده کردن محور دارزین به دهبکری باید از طریق حجت الاسلام غضنفرآبادی نماینده مردم در مجلس پیگیری شود تا جزو پروژه های ملی قرار گیرد و ردیف اعتباری ملی به آن داده شود زیرا اعتبارات کمیته برنامه ریزی شهرستان برای این پروژه کفایت نمی کند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان درباره پروژه تقاطع غیرهمسطح پل ولایت بم اظهارداشت: برای ورودی بم با نگرش یک نقطه یا اتصال داخل شهری به این موضوع نگاه شده اما کارهای بهتر از این هم می شد انجام داد.
وی خاطرنشان کرد: ورودی بم در مسیر جاده ترانزیتی قرار دارد و بار ترافیکی از اهمیت بالایی برخوردار است که می بایست در سال ۹۳ در راه و شهرسازی با اولویت دادن به جاده این ورودی طراحی می شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان توضیح داد: مسیر عبوری نباید فدای اتصالات محلی شود زیرا کارکرد اصلی این مسیر جاده است و شهر در طول سال های بعد توسعه پیدا کرده و به این قسمت رسیده است و فعلا جایگزین دیگری ندارد و شاید در سال های بعد بتوان به گونه دیگری ساماندهی شود.
حاجی زاده اظهارداشت: برای ادامه پروژه نمی توانیم هیچ قولی بدهیم زیرا سابقه فنی پروژه برای ما بسیار مهم است و آنچه به لحاظ اجرایی تاکنون انجام گرفته از طرف شهرداری بم بوده است و باید بررسی بیشتری داشته باشیم و ببینیم چگونه می توانیم در این مسیر کمک کنیم.
وی ادامه داد: برای برخی پروژه ها باید از مسوولیت های اجتماعی صنایع و معادن و مجتمع های بزرگ حوزه شهرستان نیز استفاده کرد همچنین از جایگاه منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم در این نقطه می توان کمک گرفت.
حاجی زاده مطرح کرد: قرارداد طرح تفصیلی بم در ارتباط با مسایل مربوط به شهر و داخل محدوده با مدت زمان ۸ ماه منعقد شد اما متاسفانه تا به امروز علی رغم پیگیری های صورت گرفته هیچ اعتباری برای آن دریافت نشده است.
وی عنوان کرد: برای این پروژه در اعتبارات سال ۹۹ مبلغی تخصیص پیدا نکرده و تاکنون برای سال ۱۴۰۰ هم از وزارتخانه اعتباری ابلاغ نشده است.
وی درباره مشکلات شهرک امام نیز بیان کرد: سال های ۷۶ در بحث آماده سازی این شهرک صورت جلسه ای بین شهرداری و مسکن و شهرسازی تنظیم شده که به صورت مشارکتی انجام شود.