افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 22 November , 2024

دوره ماندگار مدارس کانکسی در شهر بزرگ بم

  • کد خبر : 3287
  • 18 آذر 1397 - 10:24
دوره ماندگار مدارس کانکسی در شهر بزرگ بم

ترکش های زلزله بم با وجود ۱۶سالی که از آن می گذرد هنوز گریبان گیر مردمان این منطقه است و این بار دامن بچه مدرسه هایی را گرفته که مجبورند درس روز را در سرما و گرمای کانکس بیاموزند.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از خبر آنلاین، در چند روز گذشته خبری از زبان نماینده مردم شرق کرمان منتشر شد مبنی بر این که ۱۹مدرسه شهر بزرگ بم از فضای ساختمانی برخوردار نیستند و دانش آموزان مجبورند در زمستان و تابستان در فضای کانکسی درس بخوانند و با وجود بیش از یک دهه از زلزله بم، متاسفانه دولت هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است، «حبیب الله نیکزادی» توجه به مقوله آموزش و تربیت نیروی انسانی راجزو وظایف نهاد آموزش و پرورش هر منطقه دانست و ادامه داد: ساختمان  مدارس ما عمدتا مخروبه هستند و یا اصلا ساختمان ندارند، مثلا در شهر ریگان در دو سال گذشته چند مدرسه توسط خیرین ساخته شده ولی هنوز مدارسی هستند که در حالت کانکسی باقی مانده اند، دولت که می‌گوید پول ندارد و خیرین هم بیشترین کمک را در مناطق محروم تر کرده اند و از طرفی خیلی از مدارس از کمبود سرویس بهداشتی، آسفالت حیاط و حصار دور حیاط رنج می برند و هنوز هم هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده البته وزیر آموزش پرورش قول ساخت مدرسه در چهارتا شهرستان را داده بودکه هنوز وضعیت مشخصی ندارد. 

نماینده مردم شرق گفت: ماحصل کم لطفی ها و کمبودهای آموزشی در این منطقه موجب شده است که بار علمی دانش آموزان شرق استان کرمان به شدت کاهش پیدا کند و این بچه ها نمی توانند همانند دانش آموزان سایر شهرستان ها در کنکور رقابت داشته باشند و در این خصوص از مسئولین استان و شهرستانی نیز بسیار گله مند هستیم که نتوانسته اند امکانات را فراهم بیاورند.

پیچ زاد و ولد بین راه ساختمان سازی مدارس

«رییس آموزش و پرورش بم» ضمن تشکر از پیگیری های نماینده می گوید: جمعیت دانش آموزی در شهر بم نسبت به سال ۸۲ یعنی زمان وقوع زلزله رشد چمشگیری داشته است، به این صورت که جمعیت ۲۱هزار و ۵۰۰نفری به ۳۶هزار دانش آموز رسیده و عمده دلیل آن به رشد عمومی جمعیت در کل کشور و ازدواج های سال ۸۴ یعنی بعد از حادثه زلزله بر می گردد، علاوه بر آن عده ای فرزندان خود را از دست داده بودند که باعث شد از سال ۸۴ با افزایش زاد و ولد روبرو شویم که این افزایش تولد در حال حاضر به پایه هشتم در دور اول متوسطه رسیده، لذا یک رشد قابل  توجهی در جمعیت دانش آموزی شهرستان شاهد هستیم و باعث شده میزان ساخت و سازی که در این مدت انجام شده جوابگوی نیاز این رشد نباشد. 

بم کلاس درس کافی ندارد. اعتبار کافی نیست

«سید محمد حبیب اللهی» می گوید: در حال حاضر ۴۱ کلاس درس کانکسی در ۱۴مدرسه بم وجود دارد که در کنار این ها ۴۶کلاس غیرمقاوم در ۱۵واحد آموزشی و یک مدرسه استیجاری با ۱۲کلاس هم موجود است که همه این‌ها نشان دهنده نیاز شهرستان به فضای آموزشی است که با گذشت ۱۶سال از زلزله متاسفانه هنوز ساخت و ساز آن انجام نشده و دلیل اصلی آن هم کمبود اعتبارات بوده، گرچه باید گفت در دولت تدبیر و امید ۱۲ پروژه ساختمانی تحصیلی در پنج سال گذشته در شهرستان بم اجرا شده که بخشی از آن کاملا با کمک خیرین بوده و بخش دیگری از آن هم با اعتبارات دولتی تکمیل شده اما در اصل این ساخت و سازها جوابگوی نیاز ما نیست و می طلبد که هم اعتبارات دولتی افزایش پیدا کند و هم در جذب خیرین تلاش بیشتری شود.

«حبیب اللهی» می گوید: علاوه بر فضای کانکسی، ما همه جوره از فضاهای کیفیت بخشی مدارس استفاده کردیم یعنی اگر اتاقی برای مربی پرورشی و یا بهداشت در نظر گرفته شده بود هم آن را به عنوان کلاس درس به کار گرفتیم و باید گفت  تقریبا نزدیک به ۱۰۰کلاس هم در این خصوص کم داریم که در مجموع می توان گفت  ۵۰مدرسه و ۲۰۰کلاس مجموعه نیازهای دانش آموزان شهر بم است که در این خصوص اداره کل نوسازی مدارس استان، به پروژه‌های نیم تمامی که در شهرستان وجود داشته کمک هایی کرده و در اصل اقدامات انجام شده از طریق این نهاد و خیرین باعث شده  ۵واحد آموزشی به مرحله اجرایی ساخت و یا مرحله افتتاح برسند اما مساله اصلی این است که نیازمان بیشتر از این حرف هاست، در واقع ما در این چند سال اخیر پروژه احداثی نداشتیم و حتی  یک مدرسه هم داریم که به اعتباری بالغ بر دومیلیارد نیاز دارد تا کامل شود اما بدلیل نبود اعتبار به صورت نیمه تمام باقی مانده است. 

آیا سطح علمی دانش آموزان در کنکور پایین آمده؟

«حبیب الهی» می گوید: پایین آمدن سطح علمی بچه ها را تایید نمی کنم اما مدارس کانکسی می تواند بر کیفیت آموزشی تاثیر بگذارد در واقع بحث کنکور بسته به نوع فارغ التحصیلی، نوع پذیرش و میزان سهمیه در دانشگاه ها سنجیده می شود و چون پذیرش کم بوده نمی توانیم بگوییم سطح علمی بچه ها پایین آمده اما فضای آموزشی کانکسی می تواند بر کیفیت تحصیلی بچه ها تاثیر منفی بگذارد.

آیا بم با کاهش ظرفیت تیز هوشانی ها روبرو بوده؟

در خصوص شایعاتی که درباره صندلی های پر نشده تیزهوشان هم وجود دارد این مقام مسوول می گوید: مدارس تیزهوشان زیر نظر مرکز ملی استعداد های درخشان کشور مدیریت می شوند و آن جا براساس یک سری شاخص ها سهمیه ورودی را تعیین می کنند و ما هم براساس سهمیه پذیرش در شهرستان نظراتی داریم اما نظرات شهرستان در این لحاظ نشده است، باید گفت سهمیه امسال برای پایه هفتم برگزار می شده که در مدرسه پسرانه علامه یک کلاس برای آن اختصاص دادیم و ظرفیت آن تکمیل است ،در مدرسه دخترانه هم دو کلاس درس با ۳۷دانش آموز داشتیم که در حال فعالیت است. در خصوص متوسطه دوم هم در گروه تجربی کل ظرفیت کلاس ها کامل است ولی در گروه ریاضی به دلیل عدم استقبالی که از طرف خانواده ها و دانش‌آموزان وجود دارد و در اصل در همه کشور این مساله دیده می شود، کل ظرفیت دوره کامل نیست.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=3287

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.