افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 18 October , 2024
مدیرکل ثبت اسناد کرمان در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

ثبت بیش از ۶ هزار طلاق در استان کرمان طی سال گذشته

  • کد خبر : 14105
  • 04 تیر 1403 - 11:00
ثبت بیش از ۶ هزار طلاق در استان کرمان طی سال گذشته

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: «سال گذشته ۱۹ هزار و ۸۲۱ واقعه ازدواج و شش‌هزار و ۵۰۹ واقعه طلاق در استان کرمان ثبت شده است».

سیدمهدی هاشمی در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با بیان این‌که در سال ۱۴۰۲ و سه ماهۀ اول سال‌جاری، ۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سنددار شده است، افزود: «در مجموع تاکنون ۲۷۸ هزار هکتار معادل ۵۵ درصد اراضی کشاورزی استان سنددار شده است».

وی ادامه داد: «قانون منع خُرد شدن اراضی کشاورزی، امکان دریافت سند اراضی را از کشاورزان سلب کرده بود که با قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، قطعات اراضی کشاورزی به هر میزان باشد می‌توانند سند دریافت کنند».

مدیرکل ثبت املاک و اسناد استان کرمان همچنین با بیان این‌که مساحت کل استان ۱۸ میلیون ۲۷۲ هزار هکتار است، اظهار کرد: «تاکنون ۱۷ میلیون و ۴۳۹ هزار هکتار از اراضی ملی استان معادل ۹۹/۸ درصد حدنگاری شده است».

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: «سازمان ثبت قدیمی‌ترین تشکیلات اداری کشور است که سال ۱۲۹۰ تاسیس شد و قوانین آن بعد از پیروزی انقلاب توسط شورای نگهبان تایید شد».

هاشمی با اشاره به اصلاح برخی قوانین ادامه داد: «گاهی گلایه‌مندی و نارضایتی مردم از طولانی بودن فرآیند ثبت اسناد، ناشی از قدیمی بودن قوانین و عدم اصلاح آن‌هاست».

صدور بیش از ۱۳۰ هزار سند مالکیت در سال گذشته

وی در ادامه یادآور شد: «امروزه یکی از مهمترین موضوعاتی که به عنوان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مطرح است موضوع تثبیت مالکیت، صدور سند مالکیت و حدنگاری است».

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان افزود: «هرچند سازمان ثبت اسناد متولی حدنگاری تعیین شده اما حدنگاری یک وظیفۀ فرادستگاهی است و قانون همۀ دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده تا در این کار همکاری داشته باشند».

وی همچنین خاطرنشان کرد: «سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار سند مالکیت در استان برای تثبیت مالکیت در حوزه‌های مختلف صادر شده است».

هاشمی با اشاره به اجرای اسناد رسمی لازم‌الاجرا توضیح داد: «سال گذشته در راستای اجرای اسناد رسمی لازم‌الاجرا ۵۵۰ میلیارد تومان وصول مطالبات بانکی در استان انجام شد که این میزان نسبت به سال قبل از آن، ۵.۴ درصد رشد داشته است».

کوتاه شدن فرآیند ثبت شرکت‌ها

وی با اشاره به ثبت شرکت‌ها خاطرنشان کرد: «با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، تمام مراحل ثبت شرکت‌ها و موسسات، به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود و این روند تقریبا حذف مراجعات را به دنبال داشته است».

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان ادامه داد: «سال گذشته ۱۹۵۷ مورد ثبت و تاسیس شرکت تجاری در استان کرمان انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۱/۴ درصد رشد داشته است».

وی افزود: «در حوزۀ دفاتر اسناد رسمی نیز سال گذشته بیش از ۶۷۰ هزار خدمت ثبتی انجام شده است».

هاشمی گفت: «سال گذشته با استفاده از قانون تسهیل مجوزهای کسب‌وکار ۲۸۴ نفر با شرکت در آزمون دفاتر رسمی، پذیرفته شدند و بیش از ۳۰ نفر حکم سردفتری را اخذ کردند».

تمام فرآیندهای اجرای ثبت اسناد الکترونیک است

وی با بیان این‌که تاکنون برای ۶ هزار و ۸۵۱ هکتار از اراضی روستایی استان سند مالکیت حدنگار صادر شده است، افزود: «همچنین تاکنون ۸۷ هزار هکتار از اراضی شهرهای استان حدنگاری شده است».

هاشمی از حدنگاری ۹۱۱۸ هکتار از اراضی شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر خبر داد و یادآور شد: «همچنین تاکنون ۶۰ هزار و ۴۵۳ هکتار معادل ۲۷ درصد از اراضی و املاک متعلق به دستگاه‌های اجرایی استان حدنگاری شده‌اند».

وی یادآور شد: «سال گذشته ۶۸ هزار و ۵۸۹ استعلام از سوی اداره کل ثبت اسناد استان کرمان پاسخ داده شد که از این میزان ۸۱ درصد توسط هوش مصنوعی پاسخ داده شده و ۹۹ درصد استعلامات نیز در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده شده است».

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با بیان این‌که تمام فرآیندهای اجرای ثبت اسناد رسمی به‌صورت غیرحضوری و الکترونیک انجام می‌شود، توضیح داد: «پس از ارائۀ درخواست اجرائیه در دفاتر اسناد رسمی، نیاز به مراجعۀ حضوری افراد به دوایر اجرا نیست و کلیۀ استعلامات به‌صورت الکترونیک از پلیس راهور، بانک‌ها، سازمان بورس و… صورت می‌گیرد و اقدامات بعدی انجام می‌شود».

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=14105

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.