افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 7 September , 2024
سیدحسین مرعشی در مراسم افتتاح ستاد پزشکیان در کرمان مطرح کرد؛

امروز نماد مشترک ما پزشکیان است

  • کد خبر : 14060
  • 26 خرداد 1403 - 10:45
امروز نماد مشترک ما پزشکیان است

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، ترکیب کاندیداها در چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری را نشانۀ چرخش نظام به سمت انتخابات نسبتا رقابتی بیان کرد و گفت که نظام دارد از سیاست انتخابات با نتیجۀ مطلوب فاصله می‌گیرد و ما باید هوشمندانه از آن استفاده کنیم و باید بفهمیم که یک چنین تغییر مسیری، آغاز تحولات مثبت است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از فردای کرمان، سیدحسین مرعشی ۲۵ خردادماه در مراسم افتتاح ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان در کرمان یکی دیگر از دلایل چینش کاندیداهای انتخاباتی را پاسخ نظام جمهوری اسلامی به قهر اصلاح‌طلبان از انتخابات گذشته دانست و با بیان این‌که جمهوری اسلامی دنبال آشتی با اصلاح‌طلبان است، تاکید کرد که این سیاست، سیاست بسیار مبارکی است، و آن‌چه اتفاق افتاده یک تصمیم ساده و اتفاقی نیست، بلکه یک تصمیم چند بُعدی است که همۀ ابعادش مثبت است و نباید فکر کنیم هیچ اتفاق مهمی نیفتاده است.

 وی در این مراسم بیان کرد: «نهاد انتخابات از مهم‌ترین نهادهای سیاسی و اجتماعی است که نقش تعیین‌کننده‌ای برای حال و آیندۀ ایران و مردم ایران داشته و دارد».

مرعشی یادآور شد: «علیرغم همۀ آن‌چه که در جهت تضعیف نهاد انتخابات به اشتباه اعمال شده و محدودیت‌هایی که به‌وجود آمده و ضربه‌هایی که به ناحق به این نهاد موثر خورده، هنوز انتخابات موثرترین نهاد برای کشور است مشروط بر این‌که مردم ایران نه بر اساس یک آرمان‌گرایی متعالی بلکه بر اساس یک واقعیت‌گرایی سخت از کوچک‌ترین فرصت‌هایش استفاده کنند».

دو بداخلاقی بعد از خرداد ۷۶

وی با بیان این‌که این کار در دو مقطع از مقاطع تاریخی ایران خیلی خوب اتفاق افتاده است، توضیح داد: «در سال ۱۳۷۶ تصور عمومی جامعه این بود که جناب آقای ناطق‌نوری که واقعا هم شخصیت برجسته‌ای بودند و الان هم هنوز یکی از سیاستمداران ملی ایران تلقی می‌شوند، بدون قید و شرط رئیس‌جمهور ایران خواهند بود. خود آقای خاتمی هم در یک سفر استانی که به کرمان تشریف آوردند به من گفتند ما اگر شش‌هفت میلیون رای هم بیاوریم کافی است، زیرا حرف‌هایمان را زدیم، مطالب‌مان را گفتیم، پیروزی مهم نیست، مهم این است که ما به صحنه آمدیم و توانستیم با مردم صحبت کنیم و ایده‌ها، افکار و برنامه‌هایمان را مطرح کنیم».

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: «خود آقای خاتمی هم باورشان نبود که چه اتفاقی خواهد افتاد. هوشمندی مردم ایران خرداد ۷۶ را رقم زد و حتما پیروزی آقای سیدمحمد خاتمی در خرداد ۷۶ حیات سیاسی ایران را تجدید کرد و انقلاب و نظام را تقویت کرد».

وی خاطرنشان کرد: «کاش از فردای بعد از دوم خرداد، دو بداخلاقی سیاسی رقم نخورده بود. یکی از ناحیۀ ما که پیروز شده بودیم. کاش فکر نکرده بودیم باید همه‌چیز در این‌جا تمام بشود و برای حضور و رقابت رقیب نجیب و شریفی مثل آقای ناطق و همراهان ایشان، احترام بیشتری کرده بودیم».

مرعشی ادامه داد: «و کاش در سمت نهادهای حاکمیت یک تفکر غلط پیگیری نشده بود که به هر قیمتی با رئیس‌جمهور منتخب مردم از در مخالفت بیرون بیایند. کاش آن‌ها شکست را پذیرفته بودند و به جای حرکت در جهت تضعیف دولت آقای خاتمی و تخریب جریان آقای خاتمی و اتهام زدن‌های بی‌خودی که ریشه در خارج از کشور داشت، به دنبال جذب مردم رفته بود».

نهاد انتخابات بدون وجود رقیب معنایی ندارد

وی با بیان این‌که سیاست بدون رقابت و نهاد انتخابات بدون وجود رقیب مفهوم و معنایی ندارد، گفت: «دموکراسی‌های ماندگار، دموکراسی‌های هفتاد،سی نیستند. دموکراسی‌های ماندگار دموکراسی‌های چهل‌ونه، پنجا‌ه‌ویک هستند. ما اگر می‌خواهیم بر اساس قضاوت عمومی مردم از نهاد انتخابات اثرگذاری ببینیم و قدرت با رای مردم جابه‌جا بشود باید غائلۀ رقابت را به رسمیت بشناسیم و باید به رقیب احترام بکنیم تا بتوانیم کار کشور را به سامان برسانیم».

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی یادآور شد: «مقطع دوم هم سال ۹۲ بود، آقای هاشمی‌رفسنجانی کسی که از آغاز نهضت امام‌خمینی در سال ۱۳۴۲ همواره، همراه و پابه‌پای امام بود، در میان ناباوری همۀ سیاسیون به دلیل کهولت سن رد صلاحیت شدند و حضرت آیت‌الله جنتی که ۱۵ سال از آقای هاشمی بزرگ‌تر بودند ایشان را رد صلاحیت کردند».

وی افزود: «در آن مقطع تاریخی مردم ایران با راهنمایی بزرگان‌شان از همان انتخاباتی که ما آن را ظاهرا با رد صلاحیت آقای هاشمی باخته بودیم، از درون آواری که بر سر ما ریخته شده بود، دولت آقای روحانی را شکل دادند».

مرعشی اظهار کرد: «دولت آقای روحانی در دور اول، خدمتی به ایران کرد که تا الان جایگزینی برای آن وجود ندارد یکی از موضوعات یک سال آیندۀ ایران تصمیم تروییکای اروپایی برای استفاده از ابزار ماشه برای توقف برجام است تا پروندۀ ایران را به شورای امنیت برگردانند».

وی توضیح داد: «شش قطعنامۀ در ذیل فصل هفتم (در زمان آقای روحانی) با یک قطعنامۀ برجامی متوقف شد. ایران اولین کشوری است که وقتی پروندۀ آن در شورای امنیت در ذیل فصل هفتم رفت، توانست خود را از این مهلکه نجات بدهد. این ثمرۀ دولت آقای دکتر روحانی و خیزش مردم در سال ۹۲ بود که بعد از رد صلاحیت آقای هاشمی، آن پیروزی را رقم زدند».

امروز نماد مشترک ما آقای پزشکیان است

مرعشی در ادامه تاکید کرد: «امروز نماد مشترک ما آقای پزشکیان شده است اما یادتان باشد کسی بر آقای پزشکیان منت نگذارد. آقای پزشکیان نماد ماست. ما داریم از خودمان و از کشورمان دفاع می‌کنیم».

وی با بیان این‌که انتخابات صحنۀ قدرت‌نمایی مردم است، گفت: «اصلا لازم نیست کسی به این فکر کند که چرا انتخابات مهم است. اگر ملت نمی‌خواهد قدرت خودش را نشان بدهد تسلیم می‌شود. ولی اگر ملت می‌خواهد قدرت خودش را اعمال کند پس انتخابات بهترین ابزار است. لازم نیست ما به خیابان بریزیم، شعار بدهیم و ضربه بخوریم حتما خیابان هیچ‌یک از مسائل ما را حل نمی‌کند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: «اگر قرار بود خیابان بنیان‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران را تغییر بدهد هیچ اجتماعی باشکوه‌تر از انقلاب ۱۳۵۷ را نمی‌توانیم در ایران تصور کنیم. حتی انقلاب کاملا مردمی، ملی و موجهی که در سال ۱۳۵۷ به‌وجود آمد هم نتوانست مسائل ایران را به‌صورت بنیادی حل کند. مسائل و مشکلات کاملا واقعی هستند و باید یکی‌یکی و باحوصله آن‌ها را حل کرد».

وی در ادامه با اشاره به چرایی ترکیب کاندیداهای چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: «یادتان باشد هیچ‌وقت کسی به شما نگوید رئیس‌جمهور مهم نیست. نمایندۀ مجلس مهم نیست. این حرف خطاست. ببینید الان برادران و خواهران اصولگرای ما همۀ قدرت در دست‌شان است قوه مقننه را دارند، قوه قضائیه را دارند، شورای نگهبان را دارند، سپاه و بسیج را دارند، خبرگان را دارند. اگر رئیس‌جمهوری مهم نیست چرا اصولگرایان و رقبای ما با داشتن همۀ نهادهای قدرت، باز هم دارند خودشان را به آب و آتش می‌زنند که ریاست‌جمهوری را بگیرند؟».

مرعشی تاکید کرد: «کرسی ریاست‌جمهوری از این نظر مهم است که قدرتی از جانب ملت به یک فرد منتقل می‌شود؛ البته توانایی‌های فرد هم مهم است این‌که بتواند بدون تنش با نهاد مهم‌تر و بالادست‌تری به نام ولایت‌فقیه هماهنگی‌ انجام بدهد و تاثیرگذاری‌ داشته باشد».

آغاز تحولات مثبت

وی با بیان این‌که دربارۀ چرایی ترکیب کاندیداها چند تحلیل وجود دارد، گفت: «یکی از تحلیل‌ها که حتما هم درست است، این است که جمهوری اسلامی ایران در سه انتخابات اخیر ۹۸، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ با ایجاد محدودیت برای کاندیداهایی که می‌توانستند رای اکثریت مردم را جذب و جلب کنند اشتباهی کرد که نُرم مشارکت در ایران افت کرد».

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی بیان کرد: «مشارکت مردم ایران در آخرین انتخابات که ۱۴۰۲ بود پس از کسر آرای باطله، حدود ۳۲ درصد بود. در همین کشور، نظام و مردم در انتخابات مجلس پنجم ۷۲ درصد شرکت کردند. در شهر تعیین‌کننده‌ای به نام تهران به‌عنوان پایتخت، این نُرم مشارکت به زیر ۱۰ درصد رسید».

وی افزود: «هدف این بود که نتیجۀ مطلوب عاید شود، قرار بود که قوای سه‌گانه و حاکمیت یک‌دست بشوند تا کشور رو به پیشرفت برود؟ آیا پیشرفت اتفاق افتاد؟ قوای سه‌گانه‌ای که با هم هماهنگ شدند مشکلی را از کشور حل کردند؟».

مرعشی یادآور شد: «در سالی که آقای روحانی دولت را تحویل گرفتند تورم ۳۲ درصد بود. سال سوم دولت آقای روحانی که برجام محقق شد تورم ۹ درصد شد. آیا در حکومت یکپارچۀ سه سال گذشته تورم به زیر ۴۰ درصد آمد؟».

مرعشی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «اولین نکته‌ای که به نظر من در این چینش انتخابات و ترکیب کاندیداها مورد توجه نظام جمهوری اسلامی بوده، این بوده که تضعیف نهاد انتخابات برای نتیجۀ مطلوب پاسخش منفی و بی‌نتیجه بوده است. این انتخابات نقطۀ عطف است. این نشانۀ چرخش نظام است نظام به انتخابات نسبتا رقابتی رو کرده است و دارد از سیاست انتخابات با نتیجۀ مطلوب فاصله می‌گیرد و باید هوشمندانه از آن استفاده کنیم. گیرنده‌های ما باید قوی باشد و باید بفهمیم که یک چنین تغییر مسیری، آغاز یک تحولات مثبت است».

جمهوری اسلامی دنبال آشتی با اصلاح‌طلبان است

وی اظهار کرد: «تحلیل دوم این است که جمهوری اسلامی می‌خواهد ریل حرکت خودش را تغییر بدهد. چند ماه دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است و احتمال پیروزی ترامپ هم وجود دارد. آیا ما می‌خواهیم دولتی داشته باشیم که بتواند مشکلات بین‌المللی ایران را حل کند یا نمی‌خواهیم؟ حتما یکی از سیاست‌هایی که در این ترکیب کاندیداها وجود دارد تغییر ریل نظام است که نظام می‌خواهد این فرصت را ایجاد کند که شخصیت‌های موثری که می‌توانند پیروز بشوند در این انتخابات حضور داشته باشند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «سومین تحلیل که باز از نظر من یک گرایش مناسب است، این است که نظام جمهوری اسلامی به قهر اصلاح‌طلبان از انتخابات، در انتخابات گذشته پاسخ داده است. این‌که یکی از سه کاندیدای جبهۀ اصلاحات ایران با بیانیه‌ای که آقای خاتمی دادند و گفتند اگر یکی از کاندیداهای اصلاح‌طلب تایید شود من در انتخابات شرکت خواهم کرد، تایید شده است، (نشان می‌دهد) جمهوری اسلامی دنبال آشتی با اصلاح‌طلبان است».

وی تاکید کرد: «این سیاست، سیاست بسیار مبارکی است، البته این‌که نتیجۀ انتخابات چه خواهد شد ما مثل بعضی‌ها اهل دیکته کردن نتیجه نیستیم، مردم تصمیم می‌گیرند و ما می‌توانیم منتظر قضاوت و رای مردم باشیم ولی آن‌چه که تا این‌جا اتفاق افتاده یک تصمیم ساده و اتفاقی نیست یک تصمیم دارای چند بعد است که همۀ ابعادش از نظر ما مثبت است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و نباید فکر کنیم هیچ اتفاق مهمی نیفتاده است».

هیچ گروهی نباید حذف شود

مرعشی یادآور شد: «مطلوب ما این خواهد بود که همۀ صاحبان فکرهای مختلف و نحله‌های سیاسی مختلف بتوانند در انتخابات کاندیدا داشته باشند و هر گروه و جبهۀ سیاسی، متناسب با وضع اجتماعی‌اش در کشور باید تاثیرگذار باشد. ما به دنبال حذف رقیب‌مان نیستیم ما به دنبال قرار دادن خودمان و رقیب‌مان در جایگاهی که مردم می‌پسندند هستیم».

وی ادامه داد: «هر گروه و هر جبهه‌ای به اندازه‌ای که در بین مردم رای دارد باید در حکومت نقش داشته باشد. هیچ گروهی نباید حذف شود. این مطلوب ماست و این می‌تواند ما را به سمت یک آشتی بزرگ ملی رهنمون شود».

مرعشی افزود: «ما باید به سمتی برویم که دولت‌مان در قامت یک دولت ملی ظاهر شود. دولت و ملت ما باید یکی باشد و باید بتوانیم ملت و دولت بزرگی را شکل بدهیم».

وی با بیان این‌که حضور آقای پزشکیان چند پیام روشن داشته است، گفت: «یکی از پیام‌های روشنش این است که باید یک‌بار دیگر خدا را باور کرد و اهمیت اخلاص و اخلاق را فهمید. پزشکیان اگر امروز جزو یکی از کاندیداهای مهم انتخابات پیش رو است به خاطر اخلاص و  اخلاقش است. مرد وفاداری که ۲۱ سال بعد از فوت همسر دانشمندش حتی ازدواج هم نکرد».

‌ دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: «آقای پزشکیان امروز دارد ثمرۀ شجاعتش در مجلس در دفاع از حقوق دختران ایران را می‌بیند و نتیجۀ دفاع از رای مردم در انتخابات ۸۸ را می‌چیند».

وی بیان کرد: «نکتۀ دومی که باز برای من اهمیت دارد نقش‌آفرینی تبریز است. تبریز یکی از شهرهای تاریخ‌ساز ایران است، یک نقطۀ اتکا است. همان‌طور که در مشروطه بعد از استقرار استبداد صغیر، تبریز به داد ایران رسید من امیدوارم که در این انتخابات هم کسی که چهار دوره نمایندۀ مردم تبریز بوده و الان هم نمایندۀ این شهر است به کمک ما ایرانی‌ها بیاید و مردم‌سالاری و دموکراسی را نجات بدهد و کشور را بر ریلی بگذارد که در آن ریل همگان مشارکت داشته باشند و همگان بتوانند نقش‌آفرینی کنند و هیچ‌کس از صحنۀ تاثیرگذاری ملی حذف نشود».

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=14060

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.