افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024

۲۸ پرونده برخورد با مفاسد اقتصادی در استان کرمان تشکیل شد

  • کد خبر : 8768
  • 31 خرداد 1400 - 18:55
۲۸ پرونده برخورد با مفاسد اقتصادی در استان کرمان تشکیل شد

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۸ فقره پرونده در زمینه مفاسد اقتصادی در این استان تشکیل شده است، گفت: در این راستا ۶۲ نفر از مدیران ارشد، معاونین ادارات کل، کارشناسان و کارکنان دستگاه‌های مختلف کرمان تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، یدالله موحد روز دوشنبه در نشست با روسای خبرگزاری ها و مدیران مسئول روزنامه های کرمان به مناسبت هفته قوه قضاییه، جرائم این افراد را مربوط به اختلاس، ارتشا، تضییع اموال دولتی، پولشویی و نظایر آنها دانست و افزود: در راستای مبارزه با فساد در درون قوه قضاییه نیز با ۱۴ نفر از کارکنان سازمان های وابسته به دستگاه قضایی برخورد شده و این افراد از دستگاه منفک شده اند.

وی تاکید کرد: دستگاه قضایی با حساسیت و جدیت با مفاسد اقتصادی برخورد می کند و امیدواریم در ادامه کار برخورد با فساد و مفسد در دولت جدید پررنگ و در حد انتظار مردم محقق شود و بزودی بتوانیم اعلام کنیم در سال گذشته هیچ موردی از مفاسد اقتصادی را در کشور و استان نداشته ایم.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: برخوردهای انجام شده با مفاسد بدون اغماض و مماشات در درون و بیرون از دستگاه قضایی با جدیت دنبال می شود.

تقدیر از حماسه مردمی در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰

رییس کل دادگستری استان کرمان، خلق حماسه عظیم ملت قهرمان ایران در میدان انتخابات ۲۸ خردادماه را تبریک گفت و افزود: ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی در تقابل با همه تهدیدها، تحریم ها، فشارهای حداکثری و تهدیدات خصمانه بدخواهان داخلی و خارجی به صحنه آمدند و حماسه ای غرورآفرین و تحسین برانگیزی را خلق کردند که این پیروزی بزرگ را به ملت فهیم، رهبر فرزانه انقلاب و رئیس جمهوری منتخب ملت ایران تبریک عرض می کنم.

موحد، یاد و خاطره شهید بهشتی، بنیانگذار نظام قضایی جمهوری اسلامی و سایر شهدای قوه قضاییه را گرامی داشت و ادامه داد: هفته قوه قضاییه فرصت ارج نهادن به تلاش های خالصانه تلاشگران عرصه عدالت به ویژه مجاهدت های بی وقفه قضات و کارکنان شریف قوه قضاییه در کشور و استان کرمان و نیز تبیین اقدامات انجام شده و برنامه های پیش روی این دستگاه در راستای سند تحول قضایی است.

وی از همراهی و مساعدت اصحاب رسانه استان کرمان با دستگاه قضایی تقدیر کرد و گفت: همراهی رسانه های استان کرمان در دوران تحولی دستگاه قضایی بسیار اثربخش بوده است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با بیان این مطلب که سند تحول قضایی، سندی مردم محور و مشارکت جویانه است، ادامه داد: به دلیل آنکه بستر اجرایی بخش قابل توجهی از برنامه های تحولی قوه قضاییه در جامعه است، نقش رسانه ها در جلب همکاری مردم، آشنا کردن مردم با محتوا،  اهداف و تاثیر این سند در جامعه غیرقابل انکار است.

موحد ضمن تاکید بر این مطلب که یکی از مهمترین محورهای تحول در نظام ارتباطات قوه قضاییه با مردم با استفاده از ظرفیت رسانه های عمومی کشور محقق می شود، تاکید کرد: قوه قضاییه یکی از ارکان نظام است و نقش اساسی در تحقق اهداف عالیه نظام دارد و عمل در بستری منسجم، یکپارچه و نقش آفرینی متعامل با سایر ارکان نظام ضامن موفقیت این دستگاه در مسیر اجرای سند تحول قضایی است و استفاده از تمام ظرفیت ها و قابلیت های رسانه های جمعی و نخبگان علوم ارتباطات کمک شایان توجهی به تحول در دستگاه قضایی می کند.

وی تصریح کرد: صدور بیانیه گام دوم انقلاب و مطالبه موکد و صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر انجام تحول قضایی در کشور به عنوان آورده دوره مدیریت جدید قوه قضاییه و انتظارات روز افزون مردم؛ موقعیتی ویژه و تاریخی را برای دستگاه قضایی ایجاد کرده و از این رو تحول قضایی در همترازی با گام دوم انقلاب به اولویت انکارناپذیر قوه قضاییه تبدیل شده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: براساس سند تحول قضایی، چشم انداز استقرار عدالت در جمهوری اسلامی ایران باید به نحوی باشد که حتی الامکان هیچ حقی از مردم تضییع نشود و در موارد خاص قوه قضاییه با اقتدار، استقلال و بی طرفی و در کمال دقت، سرعت و همراه با حفظ کرامت ارباب رجوع موضوعات را حل و فضل و احقاق حق کند.

موحد ضمن اشاره به این مطلب که در سند تحول قضایی چالش ها و علل و عوامل ایجاد آنها، راهبردها، راهکارها و سازوکارهای برون رفت از مشکلات و خلاها به وضوح دیده شده است، گفت: در راستای این سند ۳۵ دستورالعمل، بخشنامه و دستور از سوی ریاست قوه قضاییه تدوین شده که نقش مهمی در ایجاد تحول در دستگاه قضایی دارد.

تشریح عملکرد دستگاه قضایی استان کرمان در یک سال گذشته

رییس کل دادگستری استان کرمان در ادامه با اشاره به عملکرد دستگاه قضایی این استان در یک سال گذشته، گفت: طی سال گذشته در مراجع مختلف قضایی این استان ۵۴۶ هزار و ۴۵۲ پرونده رسیدگی شده و همچنین طی این مدت  ۱۸۸ هزار پرونده قضایی در شوراهای حل اختلاف استان مختومه شده است.

موحد افزود: در کنار رسیدگی به پرونده ها در دستگاه قضایی، همکاران قضایی در نهادهای شبه قضایی نیز ۴۷ هزار پرونده را رسیدگی و در صدور آرای آنها مشارکت داشته اند.

وی ادامه داد: در مجموع ۷۳۴ هزار و ۴۵۲ فقره پرونده در شعب قضایی و شوراهای حل اختلاف استان کرمان طی سال گذشته رسیدگی شده و بر این اساس سرانه هر قاضی به صورت میانگین یک هزار و ۸۳۰ پرونده بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت احتساب رسیدگی و صدور آرا در پرونده های شبه قضایی سرانه هر قاضی در سال گذشته بالغ بر ۲ هزار پرونده خواهد بود.

عالی ترین مقام قضایی استان کرمان تصریح کرد: تعداد پرونده های یکتای ورودی به دستگاه قضایی استان کرمان در سال گذشته ۳۶۱ هزار و ۸۷۱ فقره پرونده و تعداد پرونده های یکتا به شوراهای حل اختلاف استان ۱۸۸ هزار پرونده بوده است.

موحد با اشاره به حجم بالای مراجعات به دستگاه قضایی، گفت: روزانه به صورت حداقل ۲۵ هزار مراجعه کننده به واحدهای قضایی سراسر استان مراجعه می کنند که این تعداد در شرایط کرونایی کاهش یافته است.

وی افزود: روزانه ضمن برگزاری ۶۰۰ جلسه دادگاه در واحدهای قضایی استان کرمان، ۶۰۰ جلسه رسیدگی به پرونده ها نیز در شوراهای حل اختلاف تشکیل می شود که این آمار به جز تحقیقات انجام شده در دادسراها است.

رییس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر اینکه در راستای سند تحول قضایی شاهد ارتقای رضایت مندی مردم از دستگاه قضایی در سطح کشور و استان هستیم، گفت: این میزان در استان کرمان بر اساس آمار موجود در سامانه رضایت مندی  طراحی شده از سوی قوه قضاییه، ۶۷ درصد است  و اگرچه این آمار تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله دارد اما بیانگر میزان افزایش رضایت مندی مردم از دستگاه قضایی است.

*** انجام ۳۱ هزار و ۴۷۷ دیدار مردمی مسئولان قضایی در استان کرمان

رییس کل دادگستری استان کرمان در ادامه بیان کرد: طی سال گذشته یک هزار و ۹۳۶ دیدار مردمی از سوی رئیس کل و معاونین دادگستری کرمان انجام شده که با احتساب ۲۹ هزار و ۵۴۱ ملاقات مردمی انجام شده از سوی روسای حوزه های قضایی و دادستان های استان، در مجموع ۳۱ هزار و ۴۷۷  مورد ملاقات مردمی در این استان انجام شده است.

موحد ضمن تاکید بر این مطلب که ملاقات های مردمی با توجه به شرایط شیوع کرونا و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شده است، تصریح کرد: محدودیت های اعمال شده در مراجعات مردمی نیز به منظور حفظ سلامت مراجعان به دستگاه قضایی صورت گرفته است.

فعالیت ۳۱۷ شورای حل اختلاف در استان کرمان

رییس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان این مطلب که در حال حاضر ۳۱۷ شعبه شورا ی حل اختلاف در سطح این استان فعال است گفت: در مجموع یک هزار و ۴۴۳ عضو اصلی، علی البدل و دبیر در شوراهای حل اختلاف استان کرمان در حال اراده خدمات هستند.

موحد با اشاره به این مطلب که ۳۹۷ قاضی علاوه بر فعالیت در واحدهای قضایی در در شوراهای حل اختلاف استان کرمان نیز مشغول پاسخگویی به نیازهای قضایی مردم هستند، عنوان کرد: در مجموع ۱۸۸ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان کرمان مورد رسیدگی قرار گرفته و مختومه شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه طی سال گذشته ۵۵ هزار و ۲۹۵ پرونده از طریق صلح و سازش مختومه شده است، اظهارداشت: در مجموع  ۴۱ درصد از پرونده های قابل صلح و سازش و ۲۹ درصد از پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف با صلح و سازش مختومه شده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان از رسیدگی شوراهای حل اختلاف زندان های استان کرمان به ۲ هزار و ۹۴۶ پرونده خبر داد و گفت: در نتیجه تلاش های شوراهای حل اختلاف زندان های استان کرمان ۸۶۹ مددجوی زندانها آزادی خود را به دست آورده اند.

موحد افزود: با تلاش و مداخلات سازشی شوراهای حل اختلاف ویژه زندان های استان کرمان در ۲۹ پرونده قتل عمد،  قصاص ساقط شده است.

وی بیان کرد: شوراهای حل اختلاف استان کرمان در تعداد پرونده های کیفری منجر به صلح و سازش رتبه دوم کشوری، در ایجاد صلح و سازش در پرونده های حقوقی رتبه هفتم کشوری و در ایجاد مصالحه رتبه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: شوراهای حل اختلاف ویژه زندان های استان کرمان در سال گذشته رتبه برتر کشوری را در زمینه صلح و سازش و رتبه ششم کشوری در تعداد افراد آزاد شده را به خود اختصاص داده اند.

۹۷۸ متعرض به حقوق بیت المال پای میز قضات کرمانی

رییس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزه حفظ حقوق بیت المال ضمن صدور ۸۷۷ مورد حکم قطعی و لازم الاجرا به نفع دولت، ۹۷۸ نفر از بابت تعرض به اراضی دولتی تحت تعقیب کیفری قرار گرفته و محکومیت حاصل کرده اند و در نتیجه احکام و اقدامات قضایی صادره، یک هزار و ۱۴۶ هزارهکتار از اراضی ملی و شهری به بیت المال اعاده شده است.

موحد با اشاره به صدور و اجرای ۳۱۱ مورد حکم قلع و قمع مستحدثات اراضی تصرفی، عنوان کرد: در مجموع طی سال گذشته ۱۵۵ هکتار اراضی زراعی که در شرف تغییر کاربری بوده اند به حالت سابق اعاده شده است.

وی یادآور شد: به منظور تثبیت مالکیت دولت و جلوگیری از تعرض اشخاص به اموال عمومی و در راستای  اجرای قانون جامع حد نگار تاکنون از مجموع ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی دولتی در استان کرمان، برای بیش از ۱۴ میلیون و ۱۴۴ هزار هکتار از اراضی ملی تثبیت مالکیت دولت انجام شده است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان خاطرنشان کرد: در سال گذشته در مجموع برای بیش از دو میلیون و ۵۲۰ هزار هکتار از اراضی ملی تثبیت مالکیت صادر شده است که این میزان نسبت به سل قبل از آن ۷.۴ درصد رشد داشته است.

وی گفت: امیدواریم در سال جاری مالکیت دولت در تمامی اراضی مربوطه تثبیت شده و سند تک برگ به نام دولت صادر شود که با تحقق این مهم زمینه بسیاری از زمین خواری ها از بین خواهد رفت.

وصول ۵۴۷ میلیارد تومان ازمطالبات بانک های استان کرمان در سال گذشته

رییس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال گذشته ۵۴۷ میلیارد تومان از مطالبات بانک های استان  نیز از طریق واحدهای اجرای ثبت اسناد وصول شده که نسبت به سال قبل از آن ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

موحد با اشاره به انجام ۲۶۰ مورد بازرسی به منظور صیانت از حقوق بیت المال توسط سازمان بازرسی استان کرمان، گفت: طی سال گذشته ده ها مزایده و مناقصه دولتی که موجب تضییع حقوق بیت المال می شد، لغو یا ابطال شده که مبلغ آنها بالغ بر ۴۶۷ میلیارد ریال بوده است.

وی یادآور شد: سازمان بازرسی استان کرمان در سال گذشته ۱۴۰ متهم را به اتهام جرایم اقتصادی به مراجع مختلف معرفی کرده است.

جلوگیری از بیکار شدن ۱۱ هزار و ۴۰۰ کارگر در استان کرمان

رییس کل دادگستری استان کرمان در ادامه گفت: حمایت از تولید، پشتیبانی از واحدهای تولیدی و مانع زدایی از بنگاه های  اقتصادی بر عهده دولت است و قوه قضاییه به عنوان همراه و پشتیبان دستگاه های اجرایی برای رونق تولید، افزایش زمینه اشتغال و رفع موانع تولید اقدام می کند.

موحد با اشاره به این مطلب که قوه قضاییه در سطح کلان کشوری و در استان کرمان بر مبنای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی ورود جدی بر حمایت از تولید و مانع زدایی از مسیر فعالیت واحدهای اقتصادی داشته و بارقه های امید را در دل مدیران تولید روشن کرده است، گفت: طی سال گذشته ۳۱۹ پرونده در دبیرخانه ستاد استانی اجرای کلی سیاست های اقتصاد مقاومتی رسیدگی شده و با رفع مشکلات بنگاه های تولیدی، از بیکار شدن بالغ بر ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر از نیروهای متخصص کار جلوگیری شده و برخی از کارگاه هایی که فعالیت آنها متوقف شده بود نیز به چرخه تولید بازگشته اند.

اقدامات انجام شده در حوزه ساماندهی جمعیت کیفری استان کرمان

رییس کل دادگستری استان کرمان، کاهش جمعیت کیفری زندان ها را از محورهای اصلی سند تحول قضایی برشمرد و تاکید کرد: در این راستا طی سال گذشته با اقدامات کمیسیون عفو استان و مرکز و براساس پیشنهاد ریاست قوه قضاییه ۴۶۰ نفر در ۴ مناسبت مشمول عفو رهبری قرار گرفتند.

موحد ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال نیز ۳۰۷ نفر از مزایای عفو رهبری بهره مند شده اند و بسیاری از آنها آزادی خود را به دست آورده اند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۵۳ نفر با مساعدت خیران و مشارکت مجموعه های مختلف از طریق ستاد دیه آزاد شده اند، گفت: در سه ماهه نخست امسال نیز ۴۵ مددجوی جرایم غیرعمد و مالی توسط ستاد دیه استان کرمان آزاد شده اند.

وی یادآور شد: در سال گذشته بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی برای آزادی زندانیان مورد استفاده قرار گرفته است و با اجرای  سه مرحله از نهضت آزادسازی محکومان مالی و غیرعمد، ۱۴۰ مددجو آزاد شدند.

رییس کل دادگستری استان کرمان به انجام دو هزار و ۱۳۸ مورد بازدید قضات از زندان های استان کرمان نیز اشاره و بیان کرد: بالغ بر ۵۰۰ مورد بازدید از خانواده مددجویان نیز طی سال گذشته انجام و حجم عظیمی از کمک ها و بسته های معیشتی در بین این خانواده توزیع شده است.

موحد عنوان کرد: در حال حاضر تمامی خانواده های زندانیان بی بضاعت استان کرمان تحت پوشش حمایتی انجمن های حمایت از زندانیان قرار دارند.

وی گفت: در راستای برنامه های ابتکاری در استان کرمان، قضات این استان ترغیب شده اند که قبل از صدور احکام قضایی شخصا از وضعیت خانوادگی خانواده های زندانیان بازدید کنند و در این رابطه تیم های مورد نیاز  تشکیل شده و این اقدام در جریان است که با این اقدام احکام قطعی دادگاه عینی تر، ملموس تر و دقیق تر خواهد شد زیرا بسیاری از علل وقوع جرم ریشه در مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی افراد دارد.

وی به صدور سه هزار و ۷۱۵ حکم جایگزین حبس نیز اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته دو هزار و ۲۰۴ قرار تعلیق تعقیب،  ۲۱۵ تعلیق صدور حکم و هزاران تصمیم برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها انجام شده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان  یادآور شد: طی سال گذشته همچنین ۸۱ نفر از زندانیان تبعه افغانستان به منظور ادامه تحمل محکومیت خود با هماهنگی بین وزارت دادگستری و سفارت افغانستان از زندان های استان کرمان به زندان های افغانستان منتقل شده اند.

موحد انجام یک هزار و ۳۵۱ مورد تقسیط و تعدیل بدهکاری  محکومان مالی را اقدام دیگری در راستای اجرای سیاست های کاهش جمعیت کیفری زندانها برشمرد و گفت: با شیوع بیماری کرونا، ۷ لایه قرنطینه ای در زندان های استان کرمان ایجاد شده است تا از ورود این بیماری به زندان ها جلوگیری شود.

انجام ۱۱ هزار و ۶۶۵ جلسه دادرسی الکترونیک در استان کرمان

رییس کل دادگستری استان کرمان در ادامه به انجام ۱۱ هزار و ۶۶۵ جلسه دادرسی الکترونیک زندانیان نیز اشاره و بیان کرد: توسعه دادرسی های الکترونیک نیز اقدامی در راستای توسعه سلامت در بین مددجویان زندان ها بوده است.

موحد، هوشمند سازی دستگاه قضایی را از تاکیدات سند تحول قضایی برشمرد و ادامه داد: به منظور سهولت کار،  سرعت در رسیدگی،  اتقان در دادرسی ها و احکام قضایی و کاهش مراجعات مردمی به دستگاه قضایی به ویژه  در شرایط کرونایی استفاده از تکنولوژی های نوین و سامانه های مجازی از نمادهای تحول دستگاه قضایی و هوشمندسازی این دستگاه به شمار می رود.

وی با اشاره به راه اندازی ۴۰ سامانه الکترونیکیدر دستگاه قضایی به منظور حفظ جنبه محرمانه پرونده های قضایی، سرعت اطلاع رسانی به طرفین پرونده ها و شفافیت بیشتر امور، تصریح کرد: در حال حاضر یک هزار و ۱۶ دستگاه به صورت الکترونیک با دستگاه قضایی در ارتباط هستند.

رییس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: زمینه برگزاری جلسات محاکمه غیرحضوری بنا به درخواست طرفین پرونده در استان کرمان فراهم است و افراد با پرداخت ۲۰۰ هزار ریال می توانند درخواست دادرسی الکترونیک خود را مطرح کنند.

موحد با اشاره به این مطلب که ۶۷ شعبه دادگاه در استان کرمان به دادرسی الکترونیک مجهز شده اند، گفت: استان کرمان نخستین دادگاه بین المللی را به صورت الکترونیک برگزار کرده است.

وی یادآور شد: دستگاه قضایی به منظور کاهش هزینه ها، کاهش مراجعات حضوری، افزایش سلامت و صحت انجام امور و کاهش هزینه های رفت و آمد افرد به سمت استفاده از تکنولوژِی های نوین حرکت کرده و در دوران تحول قضاییگام های بسیار بلندی در این زمینه برداشته است.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد اوراق قضایی استان کرمان به صورت الکترونیکی ابلاغ می شود.

اجرای بیش از ۳۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته قوه قضاییه در کرمان

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: به منظور بزرگداشت هفته قوه قضاییه بیش از ۳۰ عنوان برنامه تدوین و جمع بندی شده است که در بازه های زمانی تعیین شده، اجرایی خواهند شد.

موحد افزود: در برنامه های پیش بینی شده به منظور بزرگداشت هفته قوه قضاییه، بر بهره گیری از ظرفیت های رسانه ای به ویژه صدا و سیما مورد تاکید قرار گرفته است.

وی، برگزاری مصاحبه مطبوعاتی رئیس کل و مسئولان قضایی استان، فضاسازی شهری، حضور قضات در مساجد و پاسخگویی به سوالات و درخواست های حقوقی و قضایی مردم، تداوم اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان، بازدید از دستگاه های تابعه، دیدار مردمی، بازدید از واحدهای صنعتی و معدنی و  نشست تعاملی با نیروی انتظامی را از جمله برنامه های بزرگداشت هفته قوه قضاییه برشمرد.

وی تصریح کرد: عطرافشانی و گلباران قبور شهدا، تجلیل از قضات و کارکنان برتر قوه قضاییه، تهیه و انتشار ویژه نامه هفته قوه قضاییه، جلسه مشترک شورای اداری و قضایی استان و نشست مشترک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دیگر برنامه های بزرگداشت هفته قوه قضاییه خواهد بود.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=8768

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.