افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024

۲۱هزار و ۷۳۶ پرونده در حوزه قضایی بم رسیدگی شد

  • کد خبر : 6214
  • 07 تیر 1399 - 19:21
۲۱هزار و ۷۳۶ پرونده در حوزه قضایی بم رسیدگی شد

رئیس دادگستری بم گفت: سال گذشته در مجموعه حوزه قضایی این شهرستان به ۲۱هزار و ۷۳۶ پرونده رسیدگی شده که ۱۱هزار پرونده در دادسرا و چهارهزار و ۶۶۴ پرونده در شورای حل اختلاف بوده و بیش از ۵۰ درصد پرونده ها به صلح و سازش منجر شد.

به گزارش طوع ارگ به نقل از ایرنا، مصطفی عارف کیا  شامگاه پنجشنبه بمناسبت هفته قوه قضاییه در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای قبل و بعد انقلاب به بخشی از فعالیت های حوزه قضایی شهرستان اشاره کرد و افزود:خوشبختانه آمار طلاق نسبت به سال گذشته کاهش یافته ، در طلاق های توافقی چهاردرصد ، طلاق های درخواست زوجین ۱۴ درصد کاهش ورودی پرونده داشتیم که در مجموع پرونده های طلاق وارد شده به دستگاه قضایی ۱۱ درصد کاهش داشته است.

وی در بحث حفظ باغ شهر بم اظهارداشت: تغییر کاربری خارج از ضوابط جرم محسوب می شود و با توجه به جایگاه باغ شهربم که ثبت جهانی است متاسفانه بعد از زلزله سال ۸۲ برای مسکن مردم پیش بینی نشده واکنون مردم با کمبود زمین مواجه شده اند و  در نتیجه اقدام به خشکاندن باغ ها و تغییر کاربری کرده اند که در سال های اخیر با این موارد برخورد شده و دستور توقف کار صادر خواهد شد.

رئیس دادگستری بم ادامه داد: قطع و سوزاندن درخت نخل جرم محسوب می شود و جریمه دارد که از مردم می خواهیم  در بحث پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی در صورت مشاهده هر گونه تخلف و جرمی سریعا با ۱۰۰ تماس گرفته یا در سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) sajam.scpd.ir گزارش خود را ثبت نمایند.

عارف کیا ضمن اشاره به عدم رعایت تخلیه نخاله ساختمانی  تاکید کرد: با توجه به اینکه این نخاله ها برای سلامت مردم ضرر دارند و چندین سال درگیر این قضیه هستیم که مقرر شد تا پایان سال مقداری از این نخاله ها تسطیح شود.

وی درخصوص حمایت قوه قضاییه از تولید تصریح کرد: یکی از برنامه های تحولی در زمان ریاست جدید قوه قضاییه تشکیل کارگروه رفع موانع تولید در هر دادگستری است که در شهرستان بم کارخانه ارگ جدید و معدن خانه خاتون با مشکلاتی مواجه شدند که در این کارگروه موفق شدیم پاره ای از مشکلات آن ها رفع گردد.

عارف کیا توضیح داد: دادگستری بم در موضوع مشکلات خودروسازی ورود کرد و به استان پیشنهاد تزریق ارز دولتی به خودروسازان بم داده شد تا بتوانیم از تعدیل نیروها جلوگیری شود  که با ورود دستگاه قضایی توانستیم از تعدیل بیشتر نیروها گرفته شد همچنین پیشنهاد داده شد در بحث قراردادها اگر با مشکلی مواجه شدند واحد معاضد قضایی ما به آن ها کمک خواهد کرد همچنین معدن خانه خاتون با منابع طبیعی مشکلاتی داشت که طی برگزاری جلساتی این مشکلات حل شدند.

رئیس دادگستری بم خاطر نشان کرد: با توجه به فصل گرما و مشکل کم آبی و افت شدید فشار آب مقرر شد طی بازدید از روستاها و شهر انشعابات غیرمجاز جمع آوری و برخورد قضایی گردد  و متاسفانه برخی افراد جهت آبیاری باغ یا باغچه خود از آب شرب استفاده می کنند.

کاهش ورودی هفت درصدی پرونده ها به دادسرای بم

در ادامه دادستان بم گفت: سال گذشته ۱۱ هزار و ۱۰۰ پرونده در دادسرای عمومی انقلاب بم ثبت شده و از این میزان ۱۱هزار و ۶۰۰پرونده مختومه شد که ۵۰۴ پرونده مربوط به آمار پروانه های سنوات بوده است.

محمد ضیاءالدینی افزود: در سال ۹۸ از اقدامات بسیار خوبی که برای دادسرای بم رقم خورد کاهش ورودی ۷ درصدی پرونده ها به دادسرای بم نسبت به سال ۹۷ بوده است.

وی بیان کرد: انجمن حمایت از زندانیان بم درخصوص جمع آوری پسماندهای شهری در قبال تنظیف میزانی از سطح شهرستان قراردادی با شهرداری انعقاد کرد و انجمن چون ابتدای فعالیتش بود این کار را به پیمانکار واگذار کرد و زمانی پیمانکار این کار را انجام نداد متوجه شدیم تعدادی افراد اتباع بیگانه ضایعات را جمع آوری کرده و با این اقدام پیمانکار متضرر می شد.

دادستان بیان کرد: در ادامه به نیروی انتظامی جهت معرفی شرق استان به منطقه ممنوعه برای حضور افاغنه نامه نگاری انجام شد اما عملا این افراد زمانی طرد می شدند مجدد بعد از پنج روز وارد شهر می‌شدند که تصمیم بر ساماندهی افاغنه گرفته شد .

ضیاءالدینی درخصوص آتش سوزی های اخیر در بخش دهبکری اظهارداشت: طی هفته های گذشته ۵مورد آتش سوزی در دهبکری صورت گرفت که بعضاً اعلام شد شاید به صورت باندی بوده و زمانی که متهمان ۲ مورد از آتش سوزی دستگیر شدند مشخص گردید آتش سوزی ها بدلیل خطای انسان و سهل انگاری رخ داده بود.

وی تصریح کرد: چندین جلسه درخصوص نگهداری احشام برگزار شد ولی متاسفانه متولیان امر در این قضیه دقت نمی‌کنندبطور مثال قانون در سال ۵۱ مصوب شد که اگر کسی در شعاع ۴۰ کیلومتری فرودگاه اقدام به کبوترپرانی کند جرم است.

ضیاء الدینی در پایان گفت: نگهداری احشام در بم می تواند در قالب ایجاد مزاحمت ملکی یا اخلال در نظم و بهداشت عمومی صورت بگیرد زیرا تهدید علیه بهداشت عمومی بوده و دادگاه حکم قانونی خودش را صادر می کند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=6214

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.