افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024

گفتگو با معصومه راسخ فعال فرهنگی اجتماعی و مسئول کتابخانه دهبکری

  • کد خبر : 11415
  • 23 آبان 1401 - 18:20
گفتگو با معصومه راسخ فعال فرهنگی اجتماعی و مسئول کتابخانه دهبکری

مونا موسی‌نژاد| روستای دهبکری یکی از مناطق دیدنی شهرستان بم است که علاوه بر موضوع گردشگری، اخیرا در هشتمین جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب جز ۱۰ روستای برگزیده منتخب شد. به همین دلیل در گفتگو با خانم راسخ که یکی از فعالان فرهنگی پرتلاش دهبکری است، به معرفی فعالیت‌های کتابخوانی این روستا می‌پردازیم […]

مونا موسی‌نژاد| روستای دهبکری یکی از مناطق دیدنی شهرستان بم است که علاوه بر موضوع گردشگری، اخیرا در هشتمین جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب جز ۱۰ روستای برگزیده منتخب شد. به همین دلیل در گفتگو با خانم راسخ که یکی از فعالان فرهنگی پرتلاش دهبکری است، به معرفی فعالیت‌های کتابخوانی این روستا می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید و از سوابق فعالیت خودتان کمی برای مخاطبان طلوع بم بفرمایید؟
معصومه راسخ دارای لیسانس ادبیات فارسی و مسئول کتابخانه روستای دهبکری هستم . نزدیک به ۳۰ سال برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستای دهبکری در حال تلاش و کوشش هستم و در این راستا از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنم.
کتابخانه روستای دهبکری از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ فعال بود و پس از آن تعطیل شد و بار دیگر در سال ۱۳۷۳ این کتابخانه رونق گرفت و در حال حاضر نزدیک به هزار عضو فعال دارد.
در سال‌های اولیه کارم فعالیت بسیاری انجام می‌دادم و به‌عنوان کتابدار نمونه نیز معرفی شدم. در این روستا نیز تصمیم گرفتم مردم را برای کتابخوانی ترغیب کنم که طرح‌های مختلف کتابخوانی با استقبال خوبی روبه‌رو شد. تلاش می‌کنیم کتابخوانی را در ادارات و مدارس رواج دهیم، به همین منظور با هماهنگی مدیران مدارس روستا، زمان هایی را به معرفی کتاب‌های خوب به دانش‌آموزان اختصاص می‌دهیم.

در ابتدای امر برای تشویق و‌ جذب مخاطبان خود چه کارهای کردید؟
در ابتدایی امر در بخش ورزش بانوان ،با هماهنگی سازمان تربیت بدنی اقدام به نصب یک عدد میز تنیس و طراحی یک زمین والیبال مستقر در کتابخانه بخش دهبکری به اجرا درآمد و اینگونه با ادغام هنر ،ورزش و طبیعت بکر این منطقه باعث جذب مهمانان طبیعت دوست وکوهنوردان و علاقه‌مندان کتاب شدیم.
وقتی که ازمواهب الهی همزمان ودرست استفاده شود وطبیعت و انسانها همزمان ازانرژیهایشان درتکمیل یکدیگرکوشا باشند اتفاقات خوبی رقم خواهدخورد.

چقدر زمان برد تا مردم بومی و علاقه مندان کتاب متوجه این فعالیت ها شدند؟
زمان طولانی سپری نشد و در مدت زمان باور نکردنی و بسیار کوتاهی افراد زیادی به عضویت کتابخانه درآمدند به طوری که هفته ای چند بار ما در این کتابخانه برنامه و فعالیت فرهنگی مجزایی را برگزار می‌کردیم. هم اکنون ما با بیشتر ادارات شهرستان بم ارتباط فرهنگی مستقیم و موثری داریم.

در خصوص برنامه های اجرایی خود توضیحاتی برای مخاطبان طلوع بم بفرمایید.
ما در این مرکز نشست های مجمع زنان خانه دار را هفته ای ۲ یا۳ بار برگزار می‌کنیم که در آن درخصوص کتابخوانی، قرآن، نشست‌های بصیرتی، روانشناسی، احکام، اعتقادی، مبحث سلامت بانوان، پیاده روی، صرفه جویی درمصرف آب برق و… اشاره می شود .همچنین در ادامه فعالیتهای فرهنگی خود مبحث شاهنامه خوانی در روزهای دوشنبه هر هفته، قصه گویی کودکان ونوجوانان، نقاشی، کتابخوانی، فن بیان، برای کودکان ونوجوانان را در روند مرتب برنامه های خود قرار داده ایم.

در بخش دانش‌آموزان نیز فعالیت داشته اید؟
البته. جوانان و نوجوان مهم ترین و موثری ترین رده سنی هستند که با تفکر سالم و آگاهی درست و اصولی می‌توانیم آینده آنها را تضمین کرد. بر همین اساس نیز ما از سرهنگ مفلحی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص فرهنگ ترافیک برای دانش آموزان دختر و پسر به تفکیک، با محوریت کتابخانه و آگاهی ،همچنین آموزش کمک‌های اولیه توسط هلال احمر درکتابخانه و اعطای مدرک به آنان و در ادامه نیز مستقرشدن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مدارس دهبکری (آقای رسول تورنجی وآقای بدیع الزمان) واجرای برنامه های شاد و قصه گویی برای دانش آموزان با همکاری مدیران محترم از مهمترین برنامه های ما در این بخش به شمار می آید.

آیا در بخش اشتغالزایی نیز فعالیت داشته‌اید؟
آموزش کاشت سبزی گل گاوزبان، ماهی قزل آلا، معالجه احشام(دامپروری) کاشت زعفران وتوزیع بذر سبزی و.. توسط کارشناسان جهادکشاورزی با همکاری خانم مهندس علیدوست برای علاقه مندان به این بخش ها برگزار شد تا با آموزش در کنار فرهنگ سازی بتوانیم در این زمینه نیز موثری باشیم.

از دیگر برنامه های این مجموعه بفرمایید که در چه قالب های بوده است؟
دعوت از نماینده شهرستان بم و حضور ایشان در خصوص مشکلات کتابخانه(ساخت کتابخانه)،برگزاری جشن میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر با حضور حدود ۵۰۰ نفر در اردوگاه فجر با برنامه های متنوع و اهدا جوایز، حضور مهندس طبیب زاده ‌رئیس اتاق بازرگانی کرمان در کتابخانه و اهدا چندین جلد کتاب نفیس و تشویق به کتاب و کتابخوانی افراد، طرح هر کوله پشتی یک کتاب ،همراه داشتن کتاب در مراسمات عزاداری و عروسی، تا هرکس خواست از وقت خود بهینه استفاده نماید.

در خصوص برنامه های همگانی و مذهبی بفرمایید ؟
برگزاری ختم همگانی قرآن کریم در یک ساعت به مناسبت شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی در کتابخانه، برگزاری ختم قرآن، جوشن کبیر، افطاری و… در ماه مبارک رمضان،
زیارت عاشورا، ختم صلوات دعای توسل و… در ماه محرم، قرائت حدیث کساء، زیارت حضرت فاطمه زهرا(س) در ایام فاطمیه از برنامه های مذهبی مجموعه ما بوده است.
نصب ایستگاه‌های مطالعه (به نام‌های شاعران نویسندگان) و کتاب در بعضی از مغازه ها، اهدای کتاب به آرایشگاه‌ها رستوران‌ها کافه ها ، حضور دانش آموزان به همراه دبیران در کتابخانه و کتابخوانی و کنفرانس در خصوص کتب خوانده شده از دیگر برنامه های مجموعه ما بوده است.

درخصوص دهبکری که روستای دوستدار کتاب شده است برای مخاطبان ما توضیحاتی بفرمایید؟
در خصوص کسب این عنوان و مراحل آن باید عرض کنم یک بخش مربوط به کارنامه روستا و فعالیت‌هایی که باید در حوزه کتابخوانی داشته باشد است و بخش دوم شامل طرح ها و ایده های سال آینده این روستا در حوزه کتابخوانی بوده است.روستای دوست دار کتاب باید تمامی اهالی را درگیر موضوع کتاب خوانی نماید همان طور که تمام اقشار این روستا (دهبکری )ازجمله زنان خانه دار ، کسبه ، کشاورزان و دانش آموزان درگیر آن هستند .

صحبت پایانی دارید بفرمایید؟
درپایان ازمردم فهیم با شعور و دانای دهبکری که درخصوص کتاب و کتابخوانی همیشه همراه و همیار ما بودند کمال تشکر را دارم.

 

چاپ شده در هفته نامه طلوع بم شماره ۲۹۹

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11415

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.