افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 April , 2024

وضعیت نگران‌کننده خرمای بم در آستانه ماه رمضان

  • کد خبر : 5842
  • 26 فروردین 1399 - 9:59
وضعیت نگران‌کننده خرمای بم در آستانه ماه رمضان

در حالیکه حدود ده روز تا آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده؛ قیمت خرمای مضافتی بم در مبدا (بم) به کمترین میزان خود در یک سال گذشته رسیده و بیش از ۴۰ درصد از خرمای کشاورزان از آغاز فصل برداشت (تابستان ۹۸) در سردخانه‌ها باقی مانده است.

طلوع ارگ: در حالیکه حدود ده روز تا آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده؛ قیمت خرمای مضافتی بم در مبدا (بم) به کمترین میزان خود در یک سال گذشته رسیده و بیش از ۴۰ درصد از خرمای کشاورزان از آغاز فصل برداشت (تابستان ۹۸) در سردخانه‌ها باقی مانده است.
این در حالی است که هر ساله با نزدیک شدن به ماه رمضان و افزایش تقاضای بازار داخلی، خرید و فروش خرما با رونق نسبی همراه بود که هم به سود کشاورزان و هم به سود تجار و فروشندگان و صادرکنندگان بود.
محمدحسین اکبری مدیرعامل شرکت تعاونی سردخانه‌داران بم در گفت‌وگو با سایت خبری طلوع ارگ از جمله دلایل داخلی این وضعیت را بالا بودن قیمت خرما در مقصد (فروشگاههای سراسر کشور خصوصا تهران) و اختلاف بیش از اندازه آن با قیمت مبدا (بم) اعلام کرد و گفت: هر کیلو خرمای مضافتی بم در تهران بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان است که این امر طبیعتا تقاضا را خصوصا در این شرایط کرونایی که برخی مشاغل و خانواده‌ها با کاهش درآمد مواجه شده‌اند؛ به شدت کاهش می‌دهد.
این عضو هیات رییسه انجمن ملی خرمای ایران در ادامه اظهار کرد: ما در انجمن مکاتبات و پیگیریهایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته‌ایم و به آنها پیشنهاد داده‌ایم تا در فرصت باقیمانده عرضه مستقیم خرما در میادین میوه و تره‌بار انجام دهند تا این اقدام موجب رونق گرفتن نسبی و تنظیم بازار در مبدا و مقصد شود. انجمن یک نهاد صنفی و غیردولتی است که توان اجرایی محدودی دارد و ما پیشنهادات کارشناسی خود را به نهادهای مسئول و دولتی ارجاع می‌دهیم.
آقای اکبری از جمله دلایل خارجی وضعیت فعلی خرما را نیز کاهش صادرات عنوان کرد و افزود: کاهش صادرات نیز به دو دلیل اصلی روی داده است؛ یکی به دلیل کاهش نرخ ارز در ابتدای فصل برداشت خرما و دیگری نیز به دلیل بستن مرزهای زمینی پس از شیوع کرونا در جهان که صادرات از طریق دریا به علت اینکه زمان زیادی می‌برد را توجیه ناپذیر می‌کند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=5842

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.