افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 25 April , 2024
محسن حدادیان معاون خدمات شهری شهرداری بم عنوان کرد:

واحد خدمات شهری پرکارترین واحد شهرداری است که در سه شیفت کاری، روزانه ۸۵ تن زباله را جمع آوری می کند

  • کد خبر : 7504
  • 15 آذر 1399 - 17:25
واحد خدمات شهری پرکارترین واحد شهرداری است که در سه شیفت کاری، روزانه ۸۵ تن زباله را جمع آوری می کند

اشاره: یکی از مهمترین بخشهای شهرداری، حوزه ارایه خدمات در امور نظافت و پاکسازی، فوریتهای شهری، رسیدگی به اتفاقات شهری، جلوگیری از قطع درختان، پلیس معابر و ساختمان، اجراییات، نظارت بر حسن اجرای خدمات شهری به مردم و گردشگران، نظارت بر حسن اجرای امور آرامستانها و فضای سبز، زیباسازی و خدمات رفاهی شهری و… است […]

اشاره: یکی از مهمترین بخشهای شهرداری، حوزه ارایه خدمات در امور نظافت و پاکسازی، فوریتهای شهری، رسیدگی به اتفاقات شهری، جلوگیری از قطع درختان، پلیس معابر و ساختمان، اجراییات، نظارت بر حسن اجرای خدمات شهری به مردم و گردشگران، نظارت بر حسن اجرای امور آرامستانها و فضای سبز، زیباسازی و خدمات رفاهی شهری و… است که همه اینها بر عهده معاونت خدمات شهری است. در واقع اصلی ترین تابلوی نمود و حضور شهرداری پیش چشم شهروندان که نظافت و پاکیزگی شهر هست نیز برعهده خدمات شهری و نیروهای پاکبان تحت مدیریت آن است. بنا به اهمیت جایگاه خدمات شهری و سروکارش با زندگی روزمره مردم، گفت و گویی داشته ایم با محسن حدادیان معاون خدمات شهری شهرداری بم که تقریبا یک سال است در این سمت حضور دارد. حدادیان با مدرک فوق لیسانس و با ۱۸ سال سابقه کاری در کارنامه خود رئیس سازمان پارکها و معاونت اجرایی شهرداری و همچنین به مدت سه سال شهردار پابدانا (کیانشهر) را داشته است.

در ابتدای بگویید خدمات شهری شامل چه حوزه هایی می شود؟
خدمات شهری شامل تنظیف شهر مشاغل، میادین تره بار، سد معبر، پلیس ساختمانی و کشتارگاه می باشد که بصورت مستقیم و سازمان‌های آتش‌نشانی و سازمان پارکها به صورت غیر مستقیم زیر مجموعه ی معاونت خدمات شهری هستند.

چه برنامه هایی را در حوزه های زیر مجموعه، در دستور کار دارید؟
با توجه به موقعیتی که اکنون بر شهر حاکم می باشد بیشتر در زمینه ی تنظیف شهر کار انجام می‌دهیم (نظافت شهر، جمع آوری نخاله های ساختمانی، جمع آوری زباله های سطح شهر در سه شیفت کاری صورت می گیرد. همچنین در زمینه ی پلیس ساختمانی جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز را پیگیری می‌کنیم که متاسفانه با توجه به باغ شهر بودن شهر و بحث اعمال حداکثر ارتفاع مردم به سمت تخریب باغها پیش رفته اند که به صورت جدی پیگیر هستیم و چند روز پیش با حضور دادستان و معاون ایشان بازدیدی از شهر در زمینه ی جلوگیری از تخریب باغات داشتیم.
بازسازی و ساماندهی میادین میوه و تره بار نیز در حال انجام است و فاز اول( آسفالت آن) شروع شده است. باورود بخش خصوصی مشاغل،دستفروش ها و سد معبر ها در بازارچه ی شهرداری ساماندهی و به آنها غرفه ای واگذار می شود.
وجود کشتارگاه برگ زرینی برای استان کرمان و همچنین شهرداری بم می باشد چون این کشتارگاه یکی از بهترین کشتارگاههای کشور است و در استان شهرداری بم اولین شهرداری است که مجوز پروانه بهره برداری بهداشتی کشتارگاه را اخذ کرده است.
در حاشیه شهر تعدادی افراد قانون گریز به صورت غیرقانونی مبادرت به تخلیه نخاله‌های ساختمانی کرده‌اند که ساماندهی اطراف شهر از سید طاهر الدین شروع شده و ورودی شهر پاکسازی شده و منطقه بین دانشگاه آزاد و فنی حرفه‌ای هم تسطیح شده است. وجود نخاله های ساختمانی در سطح شهر واقعا آزاردهنده است و ماهیانه ۵۰۰ تراکتور نخاله ی محدود را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنیم در حالی که این مسئولیت شهرداری نیست و مردم خود باید به جابجایی این نخاله ها اقدام کنند وجود زمین‌های خالی هم باعث شده تا شهروندان و نخاله های خود را به آنجا منتقل کنند که این کار صحیح نمی باشد.

در حوزه جمع آوری زباله های سطح شهر با چه مشکلاتی روبرو هستید؟
در این حوزه ما با دو مشکل روبرو هستیم یکی کمبود امکانات و نیروی کارگری هست و دیگری هم بحث فرهنگی است که متاسفانه مردم رعایت نمی کنند با توجه به اینکه واحد خدمات شهری پرکارترین واحد شهرداری است و در سه شیفت کاری فعالیت دارد و روزانه ۸۵ تن زباله جمع آوری می‌شود و بیشترین فعالیت در شیفت شب می باشد برای پوشش کامل شهر به ۴۵ ماشین احتیاج داریم که در حال حاضر ما ۱۷ ماشین برای شیفت شب فعال داریم و به تناسب هم نیروی کارگری کم می شود برای تنظیف معابر سطح شهر (حدود ۱۷۰ خیابان که در شهر وجود دارد) اگر برای هر خیابان دو نفر کارگر در نظر بگیریم حدود ۳۰۰ کارگر برای نظافت شهر احتیاج داریم در حالی که با حدود ۶۰ نفر این کار انجام می‌شود از طرفی هم جدا از این مشکلات مردم پای کارِ ما نیامدند و همیشه از شهرداری گله کردند! حدود ۴ سال است که از مردم درخواست کردیم تا ساعت ۹ شب زباله ها را بیرون بگذارند اما این فرهنگ هنوز جا نیفتاده که پیگیر باشند تا بدانند ماشین حمل زباله تقریباً چه ساعتی به منطقه آنها می‌رسد بعد اقدام به گذاشتن زباله ها کنند. اکثراً تماس می‌گیرند که ما ساعت ۹ زباله ها را بیرون گذاشتیم اما ماشین حمل زباله نیامده است و آنها را به داخل منزل برگرداندیم. مردم باید در این زمینه همکاری کنند، در استان کرمان طرح شهرِ بدون زباله استارت خورده است و در سطح شهر کرمان سطل زباله به ندرت پیدا می‌شود و این به خاطر این است که مردم ساعت ۹ شب زباله ها را بیرون می گذارند. اگر این اقدام در میان شهروندان ما نیز نهادینه شود با همین امکانات کم می توانیم وضعیت مناسب‌تری را برای شهر به وجود آوریم.
موضوع دیگری که قابل ذکر است وجود حدود ۲۰۰۰ سگِ ولگرد در سطح شهر است که باید در این زمینه هم اقداماتی در نظر گرفته شود از آنجایی که زباله ها در روستاها محدودتر است اکثر این حیوانات به دنبال غذا وارد شهر می‌شوند که در این زمینه هم مثل کرمان پیگیری هستیم تا Ngo در این زمینه ورود پیدا کنند و این حیوانات را جمع آوری و به صورت زنده تحویل آنها دهیم تا از آنها نگهداری شود با منابع طبیعی و جهاد کشاورزی برای تهیه زمین در حال رایزنی هستیم. باید کاری کرد تا به صورت مقطعی با گذاشتن طعمه به صورت باز و بدون دستگیری آنها را به مکان مورد نظر هدایت کنیم اما مشکل ما این است که زمین هایی که برای این موضوع پیشنهاد داده شده در حوالی کُرک و نارتیچ هست و آوردن این حیوانات که در سطح شهر پخش هستند به این روش کار سختی می باشد و باید به سمت زنده گیری آنها برویم در حال حاضر یک Ngo درخواست خود را برای نگهداری این حیوانات ارائه داده است. با تامین زمین از جهاد و منابع طبیعی قسمت اعظم کار انجام شده است و از ما خواستند که این مسئله را در بودجه سال بگنجانیم که ماهم به شورا پیشنهاد داده ایم تا برای این موضوع بودجه‌ای در نظر گرفته شود. بعد از تحویل زمین زنده گیری این حیوانات شروع خواهد شد.

لطفاً در زمینه قطع درختان توضیحاتی بفرمایید و تاکنون چند مورد مشاهده شده است؟
ما در واحد خدمات شهری بحث پیشگیری را داریم و اگر موردی را مشاهده کنیم که هنوز اتفاق نیفتاده پیشگیری می کنیم و اگر هم اتفاق افتاده باشد صورت جلسه و بحث حقوقی شهرداری اجرا می شود چند موردی که هم مشاهده شد قصدشان هرس درختان اوکالیپتوس بوده نه حذف آنها، که در این مورد هم قرار شد راهکارهای اصولی هرس‌کردن آموزش داده شود. همچنین کسانی که برای ساخت و ساز اقدام می‌کنند باید جایی ساخت و ساز کنند که موجب حذف و قطع درخت نشود. قبل و بعد از بازسازی به همین منظور از محل بازدید به عمل می آید تا از قطع و حذف درختان طبق ماده ۱۴ جلوگیری به عمل آید. در مناطق کویری کاشت و نگه داشتن درخت بسیار سخت است اوکالیپتوس هایی هم که در سطح شهر هست به صورت مقطعی در حال حذف کردن می‌باشند که پیگیر هستیم و برخورد می‌کنیم و عاملان جریمه می شوند. نظر من جایگزین کردن هست، اگر همه در سطح شهر به اسم خودمان یک نهال بکاریم بر اساس جمعیت با رقم خوبی از درخت مواجه خواهیم شد. باید درختانی را انتخاب کنیم که در آینده مشکلی ایجاد نکنند.و همچنین با توجه به ثبت جهانی بودن شهر بم باید اقداماتی در خصوص تامین زمین شهروندان صورت گیرد تا مسئله حذف و خشکاندن درختان کمتر صورت گیرد.

برای رفع آبگرفتگی های سطح شهر چه اقداماتی صورت گرفته است؟
برای رفع آبگرفتگی میدان فرمانداری با همکاری معاونت عمرانی تعویض‌پل انجام شده و بقیه پلها( مدنی، حناسایی و بوعلی) مرحله به مرحله در دستور کار قرار دارند.
بهشت زهرا جز کدام حوزه می‌باشد؟
بهشت‌زهرا تحت عنوان سازمان آرامستانها زیر نظر خدمات شهری می باشد و استارت جابجایی بهشت زهرا نیز زده شده است و دنبال مشاوره هستیم که محدوده‌ای را انتخاب کنیم تا آیتم های زیست محیطی را تحت تاثیر قرار ندهد. ظرفیت کنونی بهشت زهرا رو به اتمام است و قطعاً دو سال دیگر این ظرفیت تکمیل خواهد شد.

از دیگر اقدامات خدمات شهری بگویید؟
نیروهای خدمات شهری بعد از کادر درمان به صورت گمنام در خدمت مردم بوده و هستند آنها هم به نوعی با جمع آوری زباله ها تعطیلی نداشته اند. با توجه به حساس بودن زباله‌ها کمترین آمار مبتلایان را به خاطر استفاده از امکاناتی مثل ماسک و دستکش تاکنون داشتیم.
با بیمارستان‌ها تعامل داریم با توجه به اینکه مصرف لباس بیشتر به تولید زباله های بیشتر در بیمارستان شهید است به صورت مستمر بیمارستان‌ها را سرکشی و زباله‌ها را تخلیه می‌کنیم تا مشکلی به وجود نیاید.
با سازمان حمل و نقل در زمینه ی ضدعفونی ماشین های حمل و نقل همکاری داریم. در خود مجموعه هم از دستگاه و مواد ضدعفونی کننده استفاده می شود.

خطاب به مردم چه صحبتی دارید؟
مردم شهر را از خود بدانند. دست ما در جیب مردم است و حقوق ما از مردم می باشد. شهر هم از آنها است امروز اگر مردم شهرداری را در زمینه ی جمع آوری نخاله‌های ساختمانی، آسفالت، پارک ها و زیباسازی حمایت کنند شهرداری هزینه هایی که بابت این کار می پردازد صرف کارهای مهم تر میکند و اعتبارات شهرداری به سمتی میرود که مفید باشد.
شماره ی ۳۵۱۳۷ شماره معاونت خدمات شهری است و مردم می‌توانند گزارش‌ها ی خود را در زمینه ی نخاله‌های ساختمانی، جمع آوری زباله ها و ساخت و ساز های غیر مجاز را با این شماره با ما در میان بگذارند.برای جابجایی نخاله ها توسط شرکت خصوصی نیز میتوانید با همین شماره تماس بگیرید.
از مردم می‌خواهیم رأس ساعت ۹ شب زباله ها را بیرون ببرند. اگر زباله ها ساماندهی شوند خودبخود مسئله سگ‌های ولگرد نیز حل خواهد شد.

چاپ شده در شماره ۲۴۱ هفته نامه طلوع بم

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=7504

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۱
  1. واقعا که نیروهای خدماتی شهربم ودیگرشهرها زحمت زیادی میکشند شما تصورکنید ی شب اگرزباله های شهرجمع آوری نشوند خیابانهاجارو نشوند و….اونوقت چه اتفاقی رخ میده امامتاسفانه نه شهرداری به فکرساماندهی این نیروهای زحمت کش شرکتی هست نه استانداری باامکانات ناچیز وماشین الات فرسوده ومهمترازهمه اینهاامنیت شغلی وحقوق مزایای ناچیزی که به نیروها میدن توقع دارند کارگرهم بیشتر از اونچیزی که درتوانش هست مایه بذارند که میذارند قشرکارگر مردمون شریفی بوده وهستند مسولین محترم یخورده به نیروهای شرکتی توجه داشته باشند وامنیت شغلی وحقوق مزایای کافی ودرراس آنهابرخوردی که شایسته کارگرهاوخودشخص باشه بجایی برنمیخوره

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.