افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024

نصف جنگل‌های طبیعی استان کرمان در معرض خطر نابودی

  • کد خبر : 11129
  • 20 شهریور 1401 - 19:36
نصف جنگل‌های طبیعی استان کرمان در معرض خطر نابودی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان این مطلب که برای مبارزه با آفات جنگل ها به اعتبار و امکانات و تجهیزات نیاز داریم، اظهار کرد: عملیات های مختلفی برای مقابله با آفات در ۱۵۰ هزار هکتار از جنگل های استان انجام داده ایم.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایسنا، مهدی رجبی زاده با اشاره به وضعیت جنگل های طبیعی استان کرمان، گفت: یک میلیون و ۱۰ هزار هکتار وسعت جنگل های طبیعی شمال استان است.

طبق اعلام او، به علت استمرار خشکسالی، جنگل های طبیعی استان از جمله بادام، اورس، بنه و … با مشکل بزرگ آفات روبرو هستند و تقریبا ۵۵۰ هزار هکتار (نصف جنگل های استان) یا آلوده به لورانتوس یا تحت هجوم تشی(سیخور) قرار گرفته اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان این مطلب که برای مبارزه با آفات جنگل ها به اعتبار و امکانات و تجهیزات نیاز داریم، اظهار کرد: عملیات های مختلفی برای مقابله با آفات در ۱۵۰ هزار هکتار از جنگل های استان انجام داده ایم.

به اعتقاد او، جنگل کاری کار پسندیده ای است اما نباید از جنگل های ۳۰۰ ساله استان نیز غافل شد، افزود: آفات به درون این جنگل ها حمله کرده است و اگر اکنون به داد آنها نرسید تا پنج سال دیگر ممکن است بیشتر این جنگل های از بین رفته باشند و این خطر بزرگی است.

رجبی زاده در ادامه پوشش مراتع استان کرمان را فقیر دانست و عنوان کرد: تقریبا ۶۰ درصد گوشت قرمز مصرفی استان، متکی به علوفه مراتع کرمان است و فقط ۴۰ درصد علوفه دام استان دستی داده می شود و مابقی آن از مراتع برداشت می شود.

او، وسعت اراضی مرتعی استان را ۶ میلیون هکتار عنوان و اظهار کرد: برای ۴ میلیون هکتار از مراتع استان، طرح مرتعداری تهیه شده و برای حدود یک میلیون هکتار آن نیز قرارداد منعقد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، گیاهان دارویی را یکی از ظرفیت های مراتع استان دانست و تصریح کرد: اکنون شیره گیاه آنغوزه در قالب طرحی، از مراتع استان برداشت می شود و امسال ۲۹ قرارداد برای بهره برداری از شیره گیاه آنغوزه در چهار شهرستان منعقد کرده ایم که بیش از ۳۵ تن شیره انغوزه از مراتع استان برداشت خواهد شد. باید مدنظر داشت هر کیلو آنغوزه بیش از یک میلیون تومان قیمت دارد لذا ۳۵ میلیارد تومان ارزش شیره انغوزه مراتع چهار شهرستان استان که مجوز برداشت برای آنها صادر شده است.

او منتقد عدم وجود هیچ واحد فرآوری شیره آنغوزه در استان و کشور است و گفت: متاسفانه شاهد هستیم شیره آنغوزه از ایران به کشورهای دیگر صادر می شود و سپس فراروی شده در قالب دارو، عطر و … با قیمت بسیار بالا وارد کشور می شود.

رجبی زاده با اشاره به گیاهان دارویی بسیار مرغوب در استان کرمان عنوان کرد: در استان کرمان زیره سیاه، آویشن، شیرین بیان و … داریم اما هنوز علم روی برخی از گیاهان مرتعی کار نکرده است.

او با بیان این مطلب که مجوز برداشت شیرین بیان در اراضی کشاورزی توسط اداره کل منابع طبیعی استان صادر می شود، اظهار کرد: سال گذشته ۱۲۰۰ تن ریشه شیرین بیان در شمال استان کرمان استحصال شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان از محصولات فرعی جنگل سخن به میان آورد و اظهار کرد: سالانه میانگین تولید بنه و بادام کوهی شمال استان کرمان بالغ بر ۳۰۰ هزار تن است.

«منابع طبیعی یک ثروت است که باید به اندازه نیاز نسل فعلی برداشت و مابقی آن برای نسل های آینده بگذاریم و اگر بیش از نیاز از آن بهره برداری کنید، فقر را به نسل آینده هدیه می دهید.» این بخش پایانی سخنان رجبی زاده در گفت و گو با ایسنا بود.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11129

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.