افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
رئیس پلیس فتا استان کرمان:

مراقب دام‌ کلاهبرداران در «بلک‌فرایدی» باشید

  • کد خبر : 9549
  • 01 آذر 1400 - 12:47
مراقب دام‌ کلاهبرداران در «بلک‌فرایدی» باشید

رئیس پلیس فتا استان کرمان گفت: «در یک طرح فروش تحت عنوان حراج «جمعه سیاه / بلک فرایدی» که مخصوص کشورهای خارجی است، آخرین جمعه ماه نوامبر (پنجم آذرماه جاری) تبلیغات گسترده‌ای در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی با تخفیفات و روش‌های اغواکننده به قصد کلاهبرداری از شهروندان انجام می‌شود که همه باید نسبت به این […]

رئیس پلیس فتا استان کرمان گفت: «در یک طرح فروش تحت عنوان حراج «جمعه سیاه / بلک فرایدی» که مخصوص کشورهای خارجی است، آخرین جمعه ماه نوامبر (پنجم آذرماه جاری) تبلیغات گسترده‌ای در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی با تخفیفات و روش‌های اغواکننده به قصد کلاهبرداری از شهروندان انجام می‌شود که همه باید نسبت به این کلاهبرداری هوشیار باشند».

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا کرمان، سرهنگ امین یادگارنژاد افزود: «امسال نیز به تقلید از فروشگاه‌های غربی شاهد بلک فرایدی(Black Friday) یا همان حراج جمعه سیاه در آخرین جمعه ماه نوامبر برابر با پنجم آذرماه هستیم».

وی ادامه داد: «در ظاهر فروشگاه‌های آنلاین شرکت‌کننده در این حراج، روی کالاهای‌شان تخفیفاتی ارائه می‌دهند تا توجه مشتریان را جلب ‌کنند اما پشت این تبلیغات گسترده و تخفیفات به ظاهر استثنایی، ترفندهایی نیز برای کلاهبرداری از مردم نهفته است چراکه هر ساله بعد از بلک فرایدی شاهد شکایات قابل توجهی از مردم به خاطر کلاهبرداری‌های صورت گرفته در خریدهای آنلاین این حراج هستیم».

وی ادامه داد: «از جمله روش‌های کلاهبرداری در این حراج این است که کالای تبلیغ‌شده با کالای تحویل ‌شده به خریدار، هم از نظر کیفیت و مشخصات و هم از نظر اصالت و جنس کالا متفاوت است».

رئیس پلیس فتا کرمان اظهار کرد: «بسیاری از کالاهای این حراج که از سوی فروشگاه‌های آنلاین با تخفیفات ویژه تبلیغ می‌شوند کالای تقلبی یا بی‌کیفیت هستند که برخی افراد با استفاده از شیوه حراج تلاش می‌کنند کالاهای قدیمی خود را به راحتی بفروشند».

وی با تأکید بر اینکه پی‌جویی و پیگیری قضایی و حقوقی خریدهای اینترنتی فرایند بسیار سختی دارد از شهروندان خواست در حراج جمعه سیاه از شبکه‌های اجتماعی به صورت مستقیم خرید نکنند، چراکه تضمینی برای ارائه کالا با همان اصالت و کیفیت معرفی شده وجود ندارد و با توجه به امکان تخفیفات دروغین، قیمت برخی کالاهای حراج شده از قیمت واقعی آن در بازار بالاتر است.

سرهنگ یادگارنژاد به ارسال نشدن کالای خریداری شده در حراج از سوی فروشگاه‌های تقلبی اشاره کرد و گفت: «برخی فروشگاه‌هایی که در این حراج شرکت کرده‌اند و تبلیغات فراوان با تخفیفات چشم‌گیر در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی می‌کنند اصلا وجود خارجی ندارند و فروشگاه‌هایی هستند که از سوی مجرمان سایبری برای این روز خاص طراحی شده‌اند».

وی افزود: «ثبت‌نام شهروندان برای حضور در حراج جمعه سیاه از سوی برخی فروشگاه‌های آنلاین با ادعای محدودیت کالاهای تخفیف خورده با درصد بالا، ترفندی برای سرقت اطلاعات هویتی شهروندان است که در آینده از این اطلاعات سواستفاده هم می‌کنند».

رئیس پلیس فتا همچنین به هدایت خریداران حراج بلک فرایدی به درگاه‌های بانکی فیشینگ اشاره کرد و ادامه داد: «در پی این امر شاهد سرقت اطلاعات بانکی شهروندان و خالی شدن حساب بانکی آن‌ها هستیم که در این رابطه توصیه می‌شود حتماً از فروشگاه‌های آنلاین دارای e‌نماد قدمت‌دار و خوشنام خرید کنند و در هنگام واریز وجه خرید دقت کنند درگاه اصلی خرید آن‌ها فیشینگ نباشد».

وی تاکید کرد: «درگاه‌های اصلی بانک حتما باید shaparak.ir داشته باشد و خانواده‌ها نیز حتما نوجوانان را در خرید از هرگونه حراجی نامتعارف همراهی کنند تا خریدهای غیر ضروری انجام ندهند و در دام مجرمان سایبری هم گرفتار نشوند». / الف

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=9549

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.