افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
نیکزادی نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس:

قیمت واقعی خرما حداقل ۵۰ هزار تومان است

  • کد خبر : 3870
  • 08 اردیبهشت 1398 - 9:52
قیمت واقعی خرما حداقل ۵۰ هزار تومان است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: در حال حاضر با توجه به صادرات خرمای درجه دو و سه تولیدی کشور عرضه این محصول به بازار کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از خانه ملت، حبیب الله نیکزادی پناه عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی  در خصوص دلایل افزایش قیمت خرما طی ماه‌های اخیر، گفت: قیمت همواره تابعی از عرضه و تقاضا است و هر زمان محصولی عرضه کم و تقاضای فراوانی داشته باشد قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به صادرات خرمای درجه دو و سه تولیدی کشور عرضه این محصول به بازار کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: هنوز نتواسته‌ایم راه‌کاری برای توسعه صنایع جانبی خرما ایجاد کنیم به همین دلیل خرمای درجه دو و سه کشور صادر می‌شود و تبدیل به مواد قضایی دیگر از جمله خمیر، کنسرو، سرکه و کمپوت می‌شود.

قیمت خرما در بازار واقعی نیست

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عمده خرماهای تولیدی کشور در داخل به صورت ساده خوری مصرف می‌شود، ادامه داد: قیمت خرما در بازار واقعی نیست و بخش عمده آن حبابی است هرچند قیمت این محصول در گذشته نیز غیر واقعی و بسیار پایین بود.

تولید خرما برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشت

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم تا بازار خرما را به نحوی که کشاورزان و مصرف کنندگان آسیب نبینند مدیریت کنیم و این روند را ادامه می‌دهیم، اضافه کرد: دو سال قبل این نگرانی وجود داشت که باغداران درختان نخل را قطع و اقدام به کشت محصولات دیگری کنند زیرا تولید خرما دیگر برای آنها صرفه اقتصادی نداشت.

افزایش قیمت خرما کشاورزان را دلگرم کرده است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قیمت فعلی خرما باعث شده تا کشاورزان برای ادامه فعالیت خود دلگرم باشند، عنوان کرد: در حال حاضر قیمت کارتن، کارگر و گرده افزایش پیدا کرده است.

در حال حاضر حدود بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تن خرما در چهار شهرستان حوزه انتخابیه  تولید می‌شود

قیمت واقعی خرما حداقل ۵۰ هزار تومان است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خرمای مضافتی بم از خرماهای کم نظیر دنیا محصوب می‌شود و باتوجه به هزینه تولید این محصول قیمت واقعی آن حداقل ۵۰ هزار تومان است و با گسترش صنایع تبدیلی امکان افزایش مجدد قیمت آن وجود دارد، اضافه کرد: باید همواره به نهاده‌ها و هزینه‌های تولید توجه داشته باشیم.

۱۲۰ هزار تن خرمای درجه یک در داخل مصرف می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تن خرما در چهار شهرستان حوزه انتخابیه من تولید می‌شود که ۱۲۰هزار تن آن درجه یک و مابقی آن از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند و صادر می‌شوند./

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=3870

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.