افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
مدیرکل محیط زیست کرمان:

قلمرو خرس آسیایی بم در معرض تخریب است

  • کد خبر : 1950
  • 11 دی 1396 - 16:32
قلمرو خرس آسیایی بم در معرض تخریب است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش زریاب (واقع در منطقه دهبکری شهرستان بم) زیستگاه تنها گونه خرس سیاه آسیایی در این استان است گفت: راهسازی و تعریض راهها در این منطقه محیط زیست را در معرض تخریب قرار داده است.

رضا جزینی زاده روز دوشنبه در نشست با اصحاب رسانه در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: جاده قبلی منطقه زریاب واقع در دهبکری با همان عرض باید بهسازی و این عملیات بدون تعریض، تخریب، برداشت خاک و بدون باطله بندی انجام شود تا به پوشش گیاهی و جانوری این منطقه آسیبی نزند.
وی تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست هیچ تضادی با توسعه، خدمات و جاده سازی ندارد اما اینگونه راهسازی همراه با فعالیت های مغایر با محیط زیست مورد تایید این اداره کل نیست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: طبق تبصره یک قانون مجازات اسلامی و نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه در هر منطقه ای که بوته کنی انجام شود تا صدور رای نهایی باید تمامی فعالیت ها با دستور قضایی متوقف شود.
وی ادامه داد: قاضی پرونده با نقض این ماده دستور ادامه فعالیت راهسازی را صادر کرده و این فعالیت ها بدون نظر محیط زیست انجام شده است.
وی با بیان اینکه دستگاه قضایی باید بر اساس قانون و نظرات کارشناسی توام با نظر فنی محیط زیست اقدام کند افزود: رعایت مسائل زیست محیطی دستور مقام معظم رهبری و در مرحله بعد دولت است.
جزینی زاده با تاکید بر اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست تابع رای قضایی است و در پی فضاسازی نیست اظهار کرد: این اداره کل باید در راستای احقاق حق دولت، دوستداران محیط زیست و سلامت جامعه حرکت کند و در این زمینه نیازمند همراهی تمامی دستگاه ها از جمله دستگاه قضایی است.
وی گفت: هم افزایی سه قوه در حفظ انفال الهی منجر به تعمیم آن به تمامی جامعه می شود و نباید موجب بدبینی مردم به دستگاه های حاکمیتی فراهم شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان به تمامی دستگاه ها توصیه کرد به مسائل فرابخشی بنگرند.
وی افزود: باید با تعامل بین بخشی دستگاه های اجرایی، مسائل را به قوای دیگر منتقل کرد.
وی اظهار کرد: در آخرین برداشت از کوره فلش مجتمع معدنی مس سرچشمه رفسنجان میزان خروجی گاز so2 به میزان ۳۸ هزار میلی گرم بر نرمال مترمکعب بوده و آلودگی در کوره کناری این مجموعه (کنورتور) ۵۸ هزار میلی گرم بر نرمال مترمکعب گزارش شده که ۳۳ برابر حد مجاز است و استاندارد حداکثر میزان خروجی گاز so2 در این واحد صنعتی باید یکهزار و ۸۰۰ میلی گرم بر نرمال متر مکعب باشد.
جزینی زاده با بیان اینکه آلودگی معدن مس سرچشمه گاز so2 و گوگرد است که در فضای استان کرمان پخش می شود گفت: این آلودگی همیشگی است اما در فصل زمستان به علت سردی، سکون و ابری بودن هوا، نمایان شده است.
وی افزود: آلودگی ذرات خروجی از کنورتور مجتمع معدنی مس سرچشمه ۲۷۷.۷ میلی گرم نرمال بر متر مکعب است و حدود ۲ برابر حد مجاز را نشان می دهد زیرا میزان خروجی استاندارد آن باید ۱۵۰ میلی گرم باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان اضافه کرد: پیشنهاد اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان به مجتمع معدنی مس سرچشمه، جمع آوری گاز so2 و تبدیل آن به H2so4 و اسید سولفوریک است و کارخانه مس سرچشمه باید در میان مدت این اقدام را برای جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی انجام دهد.
وی با بیان اینکه برای کاهش آلودگی در فرایند استحصال کارخانه اسید باید ظرفیت تولید کاهش یابد گفت: پیشنهاد مجتمع معدنی مس سرچشمه برای کاهش این آلودگی رقیق کردن گاز so2 بوده که مشکلی را حل نمی کند زیرا ذرات گاز به لایحه فوقانی جو رفته و بر اثر فعل و انفعالات هوا و بارندگی این آلودگی به سطح زمین بازگشته و منجر به آلودگی ثانوی و باران های اسیدی می شود.
جزینی زاده عنوان کرد: جلوی آلودگی های زیست محیطی باید بموقع گرفته شود و گرنه موجب خسارات زیست محیطی جبران ناپذیری می شود.
وی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان بر اساس رسالت سازمانی خود به دستگاه قضایی شکایت کرده اما دادگاه نظرات کارشناسی اداره کل متولی را دریافت نکرده و رای دادگاه مبنی بر آلودگی زیست محیطی را منتفی اعلام کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: اخبار رسیده مبنی بر دادگاه تجدید نظر نیز ادعای اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان را بدون دریافت نظرات کارشناسی این اداره کل نپذیرفته و رای دادگاه بدوی در تجدید نظر نیز تایید شده است.
وی بیان کرد: بر اساس ماحصل سیاست های کلی برنامه ششم توسعه که به سران سه قوه ابلاغ شده سازمان حفاظت محیط زیست باید نظارت بدون اغماض بر مسائل زیست محیطی داشته باشد.
مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست شامل پارک های ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده در مجموع ۲ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۲۵۷ هکتار که ۱۳.۱ درصد از وسعت استان کرمان را شامل می شود./ایرنا

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=1950

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.