افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
رییس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی:

شورای‌عالی شهرسازی مصوبه‌ای داشت تا «شرافت» بم باقی بماند

  • کد خبر : 9823
  • 07 دی 1400 - 10:46
شورای‌عالی شهرسازی مصوبه‌ای داشت تا «شرافت» بم باقی بماند

به گزارش طلوع ارگ به نقل از کرمان – ایرنا،  رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید قنات‌ها و نخل‌های بم ارزش‌ها و به نوعی ناموس این شهرستان هستند که باید آنها را حفظ کرد، به همین منظور شورای‌عالی شهرسازی الحاق زمین‌های جنوب جاده این شهر را تصویب کرد تا شرافت بم در جایگاه […]

به گزارش طلوع ارگ به نقل از کرمان – ایرنا،  رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید قنات‌ها و نخل‌های بم ارزش‌ها و به نوعی ناموس این شهرستان هستند که باید آنها را حفظ کرد، به همین منظور شورای‌عالی شهرسازی الحاق زمین‌های جنوب جاده این شهر را تصویب کرد تا شرافت بم در جایگاه خودش باقی بماند.

محمد شکرچی‌زاده که برای شرکت در همایش ملی پیامدهای اجتماعی زلزله (۵-۶ دیماه) در سالروز هجدهمین زلزله فاجعه بار بم به این شهرستان سفر کرده بود در گفت وگو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: الحاق اراضی واقع در جنوب جاده بم که مورد توجه مسئولان این شهر بود به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه شهر نیاز به گسترش و ساخت و ساز جدید دارد الحاق اراضی جدید(۷۳ هکتار در جنوب جاده بم)می‌تواند کمک بزرگی برای توسعه شهر باشد تا دیگر نیازی به قطع درختان وجود نداشته باشد و شرافت بم نیز در جایگاه خودش باقی بماند.

شکرچی زاده افزود: قنات های ثبت جهانی و نخل‌های بم ناموس این شهرستان به حساب می آیند زیرا قطع این نخل ها ارزش تاریخی بم را زیر سوال می‌برد در همین راستا تمامی مردم بم باید خود را پاسبان و پاسدار حفاظت از این نخل ها بدانند.

ضوابط ساخت و ساز با درجه اهمیتشان

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین به موضوع دیگر اهمیت رعایت ضوابط ساخت و ساز در گسل بم- بروات اشاره و تاکید کرد: دغدغه‌ مهم ما گسل بم- بروات است که براساس قرارداد سال ها قبل بین شهرداری و مرکز تحقیقات بررسی‌هایی در این زمینه انجام خواهد پذیرفت.

وی افزود: قاعدتا در بخشی از این اراضی چنانچه در محدوده‌ پهنه گسل‌های اصلی قرار گیرد ضوابط ساخت و ساز به طور حتم باید رعایت شود.

شکرچی زاده تصریح کرد: براساس آیین‌نامه ۲۸۰۰ ساخت و ساز ساختمان های «بااهمیت بسیار زیاد» در پهنه گسل ها ممنوع است اما ساختمان های با اهمیت زیاد، متوسط و کم مجاز است ولی باید ضوابط مربوط به این ساخت و سازها که از آیین نامه ۲۸۰۰ (طراحی ساختمان دربرابر زلزله) هم سختگیرانه تر است رعایت شود.

به گفته وی اگر بیمارستانی در پهنه گسل باشد درصورت امکان جابه جایی باید جابه جا شود و اگر امکان جابه جایی ندارد حتما باید مقاوم سازی شود و از گسترش آن نیز خودداری به عمل آید تا اینکه به پایان عمر مفید ساختمان برسد.

شکرچی زاده خاطرنشان کرد: باید ساخت و سازها به گونه‌ای باشد که به زلزله به عنوان یک رخدادطبیعی نگاه کنیم نه خطر؛ مانند کشور ژاپن باید یادبگیریم با زلزله زندگی کنیم و خسارت هایمان را به حداقل برسانیم.

منابع مالی برای پیشگیری

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه گفت: در کشور در مقوله سیل، فرونشست و زلزله اگر منابع مالی کافی برای پیشگیری اختصاص داده شود خسارت کمتری خواهیم داشت البته این نگاه کم کم ایجاد می شود ولی تا نقطه ایده آل هنوز فاصله داریم.

به گفته شکرچی زاده مردم نیز باید به کیفیت ساختمان اهمیت بدهند و ساختمانی خریداری کنند که مقررات آیین نامه ۲۸۰۰ در آن رعایت شده باشد.

آمادگی مستندسازی ارگ بم

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: حفظ ارزش‌های فرهنگی و تاریخی شهر بم بسیار اهمیت دارد و از آنجا که ارگ بم در حال بازسازی است اعلام کردیم در صورت نیاز به کمک فنی مرکز تحقیقات آمادگی لازم وجود دارد تا مستندسازی های لازم را انجام دهد.

شکرچی زاده تاکیدکرد: بازسازی و مرمت سازه‌های آسیب دیده‌ فرهنگی و تاریخی با اهمیت هستند و ارزش جهانی دارند چون برگ‌هایی از تاریخ جهان در ارگ بم هنوز ناگشوده وجود دارد که باید از این میراث جهانی همگی محافظت کنیم.

وی اضافه کرد: شهر جهانی بم به عنوان یک میراث جهانی فقط به مردم بم و ایران تعلق ندارد بلکه متعلق به تمامی مردم جهان است که باید از آن حفاظت و حراست کرد.

۳ هزار کوچه خاکی بم و ضرورت پیگیری ملی

این مسئول وزارت راه و شهرسازی درباره سه هزار کوچه خاکی بازمانده از زلزله بم نیز گفت: یکی از درخواست های مسئولان شهرستان بم دریافت قیر برای آسفالت این کوچه های خاکی بود که قبلا هم مقادیری قیر برای بافت فرسوده اختصاص یافته بود اما کفایت نمی کند؛ به همین دلیل در سطح وزارت پیگیری های لازم را در این خصوص انجام خواهیم داد تا منابع جدیدی در اختیار شهر بم قرار گیرد و وضعیت بهتر شود.

شکرچی زاده اظهارامیدواری کرد فعالیت‌های همه‌جانبه‌ای که در سطح ملی انجام شده بتواند این غم خیلی عمیق زلزله سال ۸۲ را آرام آرام از این شهر دور کند و هرچه زمان می گذرد بتوان شادی و نشاط را جایگزین آن بخصوص در نسل های جدید مشاهده کرد.

                                  شرکت کنندگان در همایش پیامدهای زلزله در آیین اختتامیه

 

 

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا این مصاحبه با شکرچی زاده شامگاه دوشنبه در حاشیه مراسم اختتامیه همایش ملی پیامدهای اجتماعی زلزله انجام شد.

زلزله پنجم دیماه سال ۸۲ در شهر بم واقع در ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان، این شهر را به تلی از آوار تبدیل کرد و طبق آمارهای رسمی افزون بر ۳۰ هزار کشته برجا گذاشت؛ گرچه برخی منابع تلفات را تا افزون بر ۵۰ هزار نفر تخمین می زنند.

ارگ بم و منظر این شهر تاریخی به همراه ۲ قنات اکبرآباد و قاسم آباد در این شهرستان ثبت جهانی هستند؛ همچنین بخشی از کویر ثبت جهانی لوت که از شهداد کرمان امتداد دارد نیز در محدوده این شهرستان قرار گرفته است. استان کرمان همچنین چند اثر ثبت جهانی دیگر دارد و در مجموع با هشت اثر جهانی، بیشترین آثار جهانی را بین استان های کشور از آن خود کرده و از حیث میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جایگاه منحصربه فردی برخودار است. باغ شاهزاده ماهان، قنات جوپار، روستای دستکند و صخره ای میمند و نیز گلیم ثبت جهانی شیرکی پیچ و روستای دارستان شهرستان سیرجان به عنوان دهکده جهانی و خاستگاه بافت این گلیم از دیگر آثار جهانی کرمان به شمار می روند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=9823

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.