افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024

روند شکل‌گیری پروژه باغ هنر بم | آخرین وضعیت میراث ماندگار استاد شجریان در بم

  • کد خبر : 7200
  • 05 آبان 1399 - 17:07
روند شکل‌گیری پروژه باغ هنر بم | آخرین وضعیت میراث ماندگار استاد شجریان در بم

شورای سیاستگذاری باغ هنر بم در پی انتشار اخبار و مطالبی در فضای مجازی درباره روند شکل‌گیری پروژه باغ هنر بم توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از همشهری، پروژه باغ هنر بم که از جمله میراث های ماندگار استاد محمدرضا شجریان؛ اسطوره هنر ایران است در روزهای اخیر با طرح مطالبی ناصواب در فضای مجازی روبرو گردیده که بر خود لازم دانستیم به جهت روشنگری رفع شبهه در ذهن یاران و هنرمندان ارجمند توضیحاتی تقدیم کنیم

۱- ساخت پروژه باغ هنر بم در سال ۸۲  و پس از زلزله بم توسط استاد شجریان، استاد علیزاده و استاد کلهر  در دستور کار قرار گرفت و توسط شرکت مهندسان مشاور همشار (خانم مهندس مشیری و آقای مهندس خواجه نصیر) طراحی گردید و سازه پروژه بر این اساس اجرا و پس از آن ، عملیات اجرایی طرح متوقف گردید.

۲- پس از وقفه‌ای تقریبا ده ساله با پیگیری و پایمردی استاد شجریان ، مجدداً این پروژه به حامیان مالی جدید سپرده شد و از سال ۱۳۹۳ با توجه به ابعاد و طراحی اولیه که امکان ادامه پروژه را ناممکن می‌ساخت ؛ از مهندسان مشاور ایده و اجرا برای باز طراحی و عملیاتی کردن سازه های نیمه کاره دعوت به عمل آمد. که در این مسیرحسب نظر جناب استاد شجریان  مسئولیت نظارت به شورای سیاستگذاری واگذار گردید و سرفصل های جدید فضایی و برنامه طرح مجدد تعریف و مقرر شد تا حد امکان از اسکلت احداث شده استفاده بهینه صورت گرفته و لاجرم بر اساس برنامه فضایی جدید سرفصل های متفاوتی بر روی اسکلت موجود طراحی و اجرا گردد.

۳- در سرفصل‌های جدید پیش‌بینی کاربری های جدید و تغییراتی اساسی بر روی طرح اولیه مهندسان مشاور همشار صورت گرفت که معماری متفاوتی از طرح اولیه داشت. شایان ذکر است که طراحی جدید همواره از اصلاح طرحی که بخشی از آن اجرایی گردیده بود به مراتب آسان تر بود و مهندسان مشاور ایده و اجرا و جناب آقای مهندس مسعود نعمتی برای رسیدن به طرحی بهینه با توجه به نظرات کارفرما و شورای سیاستگذاری باغ هنر بم ، ناچار به ارائه به اتودهای متعددی شدند که در نهایت با توجه به شرایط سازه ای و الزامات طرح اولیه ، کار مضاعف و زمان نسبتا طولانی از عملیاتی شدن پروژه را به خود معطوف داشت که سرانجام نقشه های جدید پس از جلسات متعدد انجام شده ؛ در حضور استاد علیزاده ارائه و سپس با حضور در محل پروژه به تصویب رسید.

۴-در طرح مصوب با توجه به تغییرات ماهیتی پلان های پروژه ، نمای جدید بر اساس گزینه های مختلف ، مورد اجماع حامی مالی ، شورای سیاستگذاری و جناب استاد علیزاده قرار گرفت وزمان قابل توجهی صرف این تغییرات گردید  ؛ تمامی بخش‌های مرتبط مصمم بودند آنچه به عنوان فاز اول پروژه افتتاح می گردد در شأن نام استاد شجریان باشد.

۵- پس از مراسم افتتاحیه که با حضور استاد ارجمند جناب آقای علیزاده ، همسر؛ فرزند و وکیل استاد شجریان و همچنین جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر برگزار گردید ؛ به منظور رسمیت یافتن موسسه آلبوم نقشه‌های پروژه به اداره نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارجاع وبه تصویب آن وزارتخانه رسید.

۶-دست‌اندرکاران پروژه باغ هنر بم به ضرورت شرایط مختلف از جمله مشکلات مالی، مشکلات سازه ای ؛ تغییرات شرایط محیطی و … ناچار به تغییرات اساسی در طرح اولیه مهندسان مشاورهمشار گردیدند که امیدواریم این موضوع موجب تکدر خاطر سرکار خانم مهندس  مشیری و جناب آقای مهندس خواجه نصیر نشده باشد.

۷-منش و اندیشه استادبزرگمان شجریان عزیز، همواره مهر و دوستی بوده و آرمان آن بزرگمرد احداث بنای درخور ملت بزرگ ایران و هموطنان رنجیده بم بود . لذا بر این باوریم ادبیات کینه توزانه و توهین های غیر اخلاقی و اتهامات بی اساس  زیبنده دوستداران ایشان نبوده و نیست.

۸-با توجه به در دسترس بودن نقشه‌های اولیه و طرح مهندسین مشاور همشار و پلان های اجرا شده بررسی تغییرات و مقایسه این دو مجموعه رفع کننده هرگونه شبهه و شائبه ای در ذهن علاقمندان به استاد شجریان خواهد بود این مقایسه روشن کننده این موضوع خواهد بود که به منظور جلوگیری از اتلاف منابع مالی ، بر روی اسکلت موجود  معماری جدیدی تعریف گردیده و اساساً نقطه اشتراک طرح قدیم و طرح اجرا شده صرفاً بخش هایی از اسکلت می باشد.

در خاتمه ضمن قدردانی از همراهی سرکار خانم مهندس مشیری ، جناب آقای مهندس خواجه نصیر و جناب آقای جهاندار در راه اندازی این پروژه گرانسنگ که بی هیچ چشمداشت مالی و از سر عشق به این آب و خاک و علاقه به مردم آسیب ‌دیده بم ، گام اولیه را در طراحی و اجرا برداشتند بر خود لازم می‌دانیم از خدمات بی مزد و منت  مهندسان مشاور ایده و اجرا به ویژه از تلاش های خالصانه جناب آقای مهندس علی نعمتی سپاسگزاری نماییم بی شک بدون تلاش شبانه‌روزی ایشان پروژه باغ هنر بم امکان راه‌اندازی در زمان حیات استاد را نمی یافت.

 از خداوند منان مهر، دوستی ؛ انصاف و اخلاق را برای خود و همه مردم ایران مسئلت داریم  و از صمیم قلب برای یگانه موسیقی ایران استاد حسین علیزاده سلامتی و دوام آرزو می نماییم ، باشد که در آینده تمامی توان خود را برای سربلندی ایران عزیز و اثرگذاری هر چه بیشتر باغ هنر بم صرف کنیم.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=7200

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.