افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024

دو اثر محمدعلی علومی از سوی آموت تجدید چاپ شد

  • کد خبر : 6089
  • 19 خرداد 1399 - 20:14
دو اثر محمدعلی علومی از سوی آموت تجدید چاپ شد

چاپ سوم رمان‌های «پریباد» و «سوگ مغان» نوشته محمدعلی علومی از سوی نشر آموت منتشر شد.

 

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایبنا، «پریباد» با سبک و سیاق رئالیسم جادویی به مقطعی مهم از تاریخ ایران می‌پردازد. در اواخر دوره قاجار با کشف نفت و دیگر معادن مورد نیاز جهان جدید میهن ما ورودی همپای تنش و واکنش‌های متعدد و متفاوت به جهان صنعتی داشت. محمل رمان دورانی است که ابرقدرت زمان و عوامل داخلی و خارجی بریتانیا در تضاد و تعارض با مردم ایران بودند.

وقایع رمان در شهری به نام «پریباد» می‌گذرد که یک شب ناگهان محو می‌شود. تنها بازمانده، مرد کهنسال و نابینایی است به نام «پیرویس» که ماجراهای شهر را شرح می‌دهد.حاکم شهر و سرکنسول بریتانیا هنگام عیاشی قصد تجاوز به دخترکی را دارند. طوس آخرین عیار شهر باخبر می‌شود. بال در می‌آورد و برای نجات دخترک پرواز می‌کند. هنگام تیراندازی او و حاکم هر دو کشته می‌شوند. پزشک شهر که تحصیل کرده دارالفنون است هنگام کالبدشکافی متوجه می‌شود که بال‌های طوس به طرزی طبیعی ادامه کتف‌هایش هستند و حاکم سنگدل شهر توده‌ای از سنگ در دل دارد.

گورکن پریباد مشاهده می‌کند که هر شب عقاب‌ها می‌آیند و طوس را با خود به کوهستان‌ها می‌برند و همان وقت اژدهایی از گور حاکم بیرون می‌خزند و می‌رود و غذا در دهان برادر حاکم مقتول‌ یعنی حاکم جدید شهر می‌گذارد.

بهره‌مندی از اساطیر ایرانی ،جدال اهورا و اهریمن، مار و عقرب، استفاده از فرهنگ و باورهای هزاران ساله مردم، اجرای جدید از قصه‌های قدیمی و همچنین به قالب داستانی درآوردن تعبیرها و ضرب‌المثل‌ها بر زمینه اصلی روابط اجتماعی موضوع و مضمون رمان را شکل می‌دهد. سرانجام مادری پیر که تمام پسران دلیرش را کشته‌اند با آه‌هایی آتشین، حاکم ستمگر و سرکنسول دولت استعمارگر و شهر پریباد را می‌سوزاند.

«سوگ مغان» رمانی است با رویکرد استعاره و پرداخت اکسپرسیونیستی که تاریخ کرمان در جدال با شرور طبیعی و اجتماعی موضوع و مضمون آن است. از جمله، حمله ادشیر بابکان و جدال با هفتواد و کشتار مردم و …هجوم آغامحمد خان به کرمان و چشم در آوردن و کله منار ساختن و سپس انقلاب مشروطه و بردار کشیدن رفعت نظام نرماشیری و مانند اینها و تا پس از زلزله بم که راوی این همه مردی است بستری در تیمارستان.

نشر آموت این رمان‌ها را به تازگی برای سومین نوبت تجدید چاپ و روانه بازار کتاب کرده است.
محمدعلی علومی پیش از این در رمان «ظلمات» و دو مجموعه داستان کوتاه «هزارویکشب نو» و «قصه‌های غریب، مردمان عادی» به فرهنگ مردم و بهره‌مندی از افسانه‌ها و اسطوره‌ها به روابط اجتماعی مردم شهر بم پرداخته است.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=6089

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.