افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
با حضور دکتر امید معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری

دهکده تخصصی خرما در شهرستان بم کلنگ‌زنی شد

  • کد خبر : 3966
  • 23 اردیبهشت 1398 - 11:43
دهکده تخصصی خرما در شهرستان بم کلنگ‌زنی شد

معاون توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: یکی از اهداف ایجاد اشتغال روستایی و اعتبارات طرح های پایدار روستایی مهاجرت معکوس روستاییان است تا روستا محل تولید کار و ثروت آفرینی شود.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از ایرنا، محمد امید شامگاه یکشنبه در حاشیه مراسم کلنگ زنی دهکده تخصصی خرما در شهرستان بم افزود: پس از انقلاب اسلامی در روستاهای کشور خدمات گسترده و همه جانبه ای انجام گرفته و تا جایی که مراکز معتبر آمار دنیا گفته اند جمهوری اسلامی در خدمت به روستاها زیاده روی کرده است.
وی بیان کرد: یکی از خدمات بزرگ دولت تدبیر و امید تامین تسهیلات پایدار و اشتغال روستایی بوده که طی چهار دهه اخیر در کشور بی سابقه است،این تسهیلات فوق العاده حساس و مهم باید از آن برای توسعه اشتغال در روستاها استفاده شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اظهارداشت: شاخص های اصلی در معاونت تعاون روستایی تغییر کرده است، قبلا برای ماندن روستاییان تمام امکانات اعم از آب،برق و گاز و دیگر زیرساختها را به روستا می بردیم اما اکنون معیارهای اصلی اشتغال ،امید و کار است و اگر در روستایی غیر از این باشد تمام امکانات را هم ببریم اما روستایی در آنجا نخواهد ماند.
وی افزود: عملکرد دولت در بحث اشتغال روستایی بسیار خوب بوده است و یکی از انها استفاده از تسهیلات روستایی است طوری که ۱۸ هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستایی از طریق صندوق توسعه ملی اعتبار در نظر گرفته شده و سود این تسهیلات در مراکز مرزی چهار درصد و مناطق دیگر ۶ درصد است.
امید تاکید کرد: دیدگاه بدی که ایجاد شده برخی ها روستا را محل خواب معرفی کرده اند و آخر هفته برای خواب به روستاها می روند درصورتی اشتباه است و جمعیتی که به سمت شهرها آمده آفت های شدیدی از جمله حاشیه نشینی را بوجود آورده است.
وی تصریح کرد: طرحی که امروز دیده شد بسیار جامع و خوب بود و نداشتن صنایع بسته بندی مدرن در امر صادرات و تولیدات صادرات در کشور ما از نقایص اصلی محسوب می شود فقط مربوط به صنعت خرما نیست، در همه جای دنیا هزینه بسته بندی تا پنج برابر خود محصول است.
فرماندار بم در این مراسم گفت: در منطقه شرق استان کرمان حدود ۳۰ هزار هکتار اراضی سطح زیر کشت نخل خرما است که قریب به۲۰۰ هزار تن سالانه تولید خرمای مضافتی در بم است.


هادی شهسوارپور افزود: تمام سطح زیر کشت خرما در ایران ۲۵۳ هکتار است که ۲۱۵ هکتار آن بارور و بیش از یک میلیون خرما تولید می شود که در این میان سهم منطقه شرق ۳۰ درصد است.
وی بیان کرد: محصول خرمای سال گذشته در ایران حدود یک میلیون تن بوده که ۳۰۵ هزار تن آن صادر شده و ۱۲۵ هزار تن آن از نوع خرمای مضافتی بوده است.
فرماندار بم ادامه داد: از موانع موجود در راه صنعت خرما نبود صنایع بسته بندی مدرن و وجود رقابت ناسالم بین صادرکنندگان و تاجران خرما بوده است زیرا بسته بندی خرما در باغات به روش سنتی و ابتدایی انجام می شود باید تشکلی این مجموعه ها را مدیریت کند.
وی تصریح کرد: ۶۰ درصد تولید خرمای شرق ، نزدیک به ۱۲۰ هزار تن خرما معمولا در داخل مصرف ندارد و باید صادر شود و ممنوع کردن صادرات خرما مشکلات زیادی برای تاجران ما بوجود آورده است و کار غیرکارشناسی انجام شده و باید کمبود دهکده تخصصی و پایانه صادراتی خرما در شرق استان کرمان دیده می شد.
شهسوار پور با بیان اینکه اشتغال پایدار از بزرگترین حسن های این طرح است افزود: این طرح با ظرفیتی که برای صادرات این محصول درنظر گرفته شده دارای ۴۰ واحد با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن و اشتغال بین ۸۰۰ نفر بصورت مستقیم و چهارهزار نفر غیرمستقیم است.
وی گفت: امیدواریم این طرح جزو طرح های ملی معرفی شود تا بتوانیم از تسهیلات طرح های ملی استفاده کنیم و ظرف یکسال آینده به بهره برداری رسیده و پایلوتی برای کمک به اقتصاد پایدار مناطق دیگر شود.
شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری استان کرمان واقع شده است و خرمای این منطقه شهرت جهانی دارد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=3966

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.