افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 16 April , 2024
حفر قنات؛

حماسه‌ای برای تبدیل مرگ به زندگی

  • کد خبر : 10626
  • 22 خرداد 1401 - 12:48
حماسه‌ای برای تبدیل مرگ به زندگی
یک کارشناس آب و آبیاری گفت: هزاران سال پیش کرمانیان پیشتاز حفر قنات در جهان بوده‌اند به طوری که اگر قنات نبود شهر کرمان شکل نمی‌گرفت.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایسنا، محمدبرشان نویسنده و کارشناس آب و آبیاری ایران و کرمان بیان کرد: استان کرمان با قدمت تمدن کهن در پهن‌دشت ایران جایگاه خاصی دارد مدیریت کنترل بهره برداری از آب و انرژی بی‌پایان آن شاه کلید و گلوگاه زندگی در این استان پهناور بوده است.

وی درمورد حماسه حفر قنات گفت: حماسه حفر قنات حماسه‌ای است برای تبدیل مرگ به زندگی، پیدا کردن قطره آبی در یک صحرای خوفناک و برافروختن چراغ سبز و قشنگ زندگی در آن عرصه و پدید آوردن شرایطی مهیا برای زندگی ذوحیات، رافع خستگی از تن مقنی سالخورده‌ای است که همواره در ذهن او یک چیز خطور می کرد و آن یافتن آّب بوده است،آبی که اهمیت و ارزشش در حد اهمیت خود در رگ‌های زندگی دارد .

کارشناس آب وآبیاری استان افزود: استان پهناور کرمان خاستگاه قنات در تاریخ تمدن بشری است و اولین قنات‌ها در محدوده‌ی این سرزمین شکل گرفتند اگر قنات نبود شهری مثل کرمان تشکیل نمی‌شد و یا این که شهرهای بم ، سیرجان ، رفسنجان ، راور ، زرند ، کوهبنان ، بافت ، انار، ریگان ، فهرج و آبادی‌های کوچک و بزرگ بسیاری به وجود نمی‌آمدند .

برشان درمورد جایگاه آب در فرهنگ استان کرمان بیان کرد: جایگاه آب در فرهنگ استان و حضور آن در ضرب المثل‌ها ، داستان‌ها، جشن‌ها ، مراسم و آیین‌ها هر یک به نوبه خود بیانگر اهمیت آب است. آب عنصری کیمیاگر است ، عنصری برای تعالی بخشیدن به ماده و رسیدن به معنا. آب در زندگی انسان جایگاه هنری دارد طراح و معماری که آب را در مجموعه‌ی خود وارد می‌کند گنجینه‌ای از خصوصیات فیزیکی ، اسطوره‌ای و تمثیل‌ها را به خدمت می‌گیرد که به کار او قدرت و غنا می‌بخشد .

وی درادامه مطلب بالا افزود: ارتباط کنونی ما با آب ، میراث پیوند کهن انسان با آن است. با گذشت قرن‌ها  تمثیل‌ها را قوت بخشیده و آن را از جزر و مد هزاره‌ها مصون داشته است و این چیزی است که در آثار تاریخی آبی استان کرمان مشاهده می‌شود.

برشان در خصوص قنات‌های استان عنوان کرد: قنات عمادآباد سیرجان ۳۱ کیلومتر،حشوییه باغین ۳۰ کیلومتر،کریم‌آباد خفاجه رفسنجان ۲۸ کیلومتر، قطبیه سیرجان ۲۵ کیلومتر و کورگه رفسنجان ۲۵ کیلومتر از طولانی‌ترین قنات‌های استان هستند. آب قنات کوثرخیز جوپار به محی‌آباد، آب قنات خورند راور به شریف‌آباد، آب قنات سید مسافر بلوک به داروییه،آب نهرسه کنج به ماهان و آب چشمه امام رضا به سرآسیاب می‌رود.

پژوهشگربرجسته کرمانی گفت: برخی قنات‌ها از محل خانه و باغ‌ها رد می‌شوند؛ مانند قنات کوثرخیز جوپار ۲۰۵ خانه، باغ خورند راور ۷۵ خانه، باغ جرجافک زرند ۵۰ خانه و باغ ده لولو کوهپایه ۳۰ خانه. برخی قنات‌ها مانند باقر آباد بافت، حسین‌آباد امین شهر انار، هاوشک، دانا و پیرجل شهر بابک،گوهر ریز جوپار، وکیل آباد وفرمیتن ماهان، ده ملک کوهبنان قاسم آباد، اکبرآباد بروات و باغ دشت ، قنبر آباد شیخ ، پاکَم ، دشتر ، جمشیدیه ، چمک بم در مرکز شهر قرار دارند.

وی افزود: دشتر و پاکم و باغ دشت و قنبر آباد شیخ بم،اکبر آباد و قاسم آباد بروات بم، رستم آباد علی چارک ریگان، وکیل آباد ارزوئیه، کهن شهر سیرجان، گوهر ریز جوپار، علی آباد نگین شهر فهرج و داوران رفسنجان قنات‌های پر آب استان هستند.

برشان تاکید کرد: هنوز هم در استان کرمان قنات‌های بسیاری وجود دارد و شگفتی‌های قنات در این سرزمین زیاد است، بیان این شگفتی‌ها اهمیت تمدن قناتی را بیش از پیش بارز می کند .

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=10626

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.