افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 April , 2024
معین افشاری رییس دادگاه بروات عنوان کرد:

بیشترین پرونده های این حوزه تهدید، توهین، ضرب و شتم است/ در زمینه پرونده‌های خانواده طلاق و مهریه در صدر دادخواست ها هستند/ در زمینه مکان و فضای حوزه قضایی ما را یاری کنید

  • کد خبر : 10654
  • 02 تیر 1401 - 12:07
بیشترین پرونده های این حوزه تهدید، توهین، ضرب و شتم است/ در زمینه پرونده‌های خانواده طلاق و مهریه در صدر دادخواست ها هستند/ در زمینه مکان و فضای حوزه قضایی ما را یاری کنید

به مناسبت هفته قوه قضائیه نشست خبری دکتر معین افشاری رییس حوزه قضایی بروات با اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش طلوع بم، دکتر معین افشاری رییس حوزه قضایی بروات در خصوص آخرین وضعیت این حوزه قضایی گفت: ‌دادگاه قضایی بخش بروات ماه دوم سالِ ۹۶ افتتاح شد و تا امروز ۵ سال و  دو ماه از فعالیت این حوزه قضایی گذشته است.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ این حوزه ۸۰۱۸ پرونده به دادگاه وارد و تا کنون ۸۰۱۹  پرونده خروجی داشته است. همچنین در سه ماهه ۱۴۰۱ ما ۱۹۴۸ پرونده داشتیم که ما ۲۰۹۱ خروجی در طی دوره داشتیم و عدد ۲۰۰۰ تایی پرونده  برای یک دادگاه بخش در ۳ ماه عادی نیست و وقتی با دادگاه بخش استان عملکرد ها مقایسه میشود شاید چیزی حدود یک سوم از این عدد دیده شود. این حوزه قضایی هر چند اسمش دادگاه بخش است اما حساسیت این حوزه قضایی از باب تعداد پرونده، حساسیت موضوع پرونده و جرایم خشن و سنگینی پرونده‌ های حقوقی نسبت به سایر دادگاه ها بیشتر است. از طرفی هم وجود اماکن حساس امنیتی و اقتصادی شهرستان در این حوزه از جمله گمرک ، منطقه ویژه اقتصادی، زندان باعث شده این حوزه اهمیت خاصی داشته باشد . در این ۵ سال و ۲ ماه این حوزه قضایی با توجه به نو پا بودن و جوان بودن نیروهای این حوزه وضعیت مطلوبی داشتیم  و در جدول امتیاز بندی که ماه قبل اداره کل کرمان اعلام کرد به واسطه تلاش همکاران در تمامی آیتم ها  و جمع رتبه بندی ها پرونده های ورودی و خروجی حوزه قضایی  ما، ماه قبل رتبه اول را داشت و قبل از آن هم همیشه رتبه ۲و ۳ را داشتیم.

وی ادامه داد: حوزه قضایی بروات با محدودیت های زیاد از جمله سازه نامناسب با توجه به حجم زیاد ارباب رجوع  روبرو است و ما از لحاظ فضا واقعا با مشکل مواجه هستیم. اگر اماکنی هست که بعد از زلزله ساخته شده و بلا استفاده وجود دارد در اختیار این حوزه قضایی قرار بگیرد تا خدمات رسانی به صورت بهتر به شهروندان ارایه شود.

وی در پاسخ به سوالِ تصرف عدوانی زمین های دیگران و فروش آن توسط عده‌ای در روداب غربی گفت: در روداب با توجه به دسترسی که به آب هست متاسفانه میل افراد را به تصرفات با هدف ایجاد نخلستان زیاد می‌کند  و هر کسی با توجه به آب مازادی که به آن اختصاص داده شده است سعی کرده  نزدیک‌ترین زمین به خودش را تصرف کند. در این زمینه تلاش و نشست های با منابع طبیعی داشتیم و ۲۲ حکم مبنی بر خلعیت در دستور کار قرار گرفته و با کمک دستگاه قضایی و جهاد و سازمان های مربوطه جلسه داشتیم و تصمیمات خوبی اتخاذ شد و مکلف شدند که محدوده‌ها مشخص شوند که این امر انجام شده و اگر کسی با توجه به محدوده ای که قابل تشخیص است تصرفی از جمله احداث قنات کاشت نخل و ‌… اطلاع رسانی شود بلافاصله دستور صادر می‌شود که در این مورد هم موفق بودیم و یک سری اقداماتی هم اندیشیده شده که با کاهش مطلوبی در این زمینه روبرو خواهیم شد.

وی یادآور شد: الان جنگ، جنگ آب هست و در چند دهه آینده با بی آبی مواجه هستیم و اگر بی تفاوت باشیم لطمه می‌خوریم در بحث تجاوز به آب زیر زمینی و حفر چاه در نارتیچ هم مردم نارتیچ مدعی شدند که بالای قنات چاهی جهت پرورش ماهی حفر شده که باغات را با کمبود آب مواجه کرده بود و وضعیت قنات نشان میداد که بی آبی و کم آبی وجود دارد و استفاده آن شخص بیش از حد مجوز بود و ثابت شد ادعای مردم صحیح است.

و ایشان نه اجازه استخراج داشت و نه هدایت آب به سوی باغات را نداشت حتی نوع ماهی پرورشی آن  متفاوت بود بنابراین بر حسب تقاضای کتبی آب منطقه‌ای و مردم  دادگاه دستور داد که نیروی انتظامی جهت حفظ نظم اقدام کند و چاه پر شد.

افشاری عنوان کرد: یکی از اقدامات حوزه قضایی حمایت از تولید است چون در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که از جهت نیرو و استخدام آنها نعمتی است ما هم حمایت می کنیم تا وظایف  خود را انجام داده باشیم. از طرفی بخاطر شرایط کرونا و آسیب های که به  کارخانه جات وارد شد در سایه قانون.

در خصوص کارخانه جات کمک های شایانی داده شده و اگر کمک قضایی نبود کارخانه جات نمی توانستند موقعیت خود را حفظ کنند و از اخراج چند هزار نفر نیرو جلوگیری شد. در بحث گمرک، ترخیص،خدمات بانکی،تسهیلات بانکی به دفعات  با مسیولین متفاوت با نگاه تعاملی انجام وظیفه کردیم و در مواردی در قالب مصوبه به کرمان ارسال شده است و در بحث ممنوعیت های گمرکی و  خارج شدن محصول اقدام شد تا با  گام های ابتدایی خود و  جذب ۵۰۰ نیرو به تولید خودش برگردد.

وی تاکید کرد: عمده  آسیب های اجتماعی ما در حوزه زنان ،کودکان و خانواده ریشه در وضعیت اقتصادی جامعه دارد. در این زمینه اقداماتی صورت گرفته و واحد مصلحین و حکمین با حضور کسانی که دلسوز هستند شکل گرفته و رتبه نخست استان را داشتیم. این واحد پس از بررسی مشکلات ابتدا به ریش سفید ارجاع می‌شوند.

وی اظهار کرد: در بحث طلاق و مشکلات خانوادگی یکی دیگر اقدامات این حوزه را اندازی اورژانس قضایی ‌و اختصاص یک بند به واحد مصلحین بوده است و قرار است این واحد به عنوان یک تیم و حضور یک خانم ارایه خدمات در محل داشته باشند. تیم قضایی همراه با مصلحین در قالب اورژانس اجتماعی به محل اعزام و حضور پیدا میکنند تا خدمات پیشگیرانه را داشته باشند.

همچنین واحد حمایت از بانوان و کودکان هم افتتاح شد و تعدادی از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست مجموعهٔ خانه مهر  به سفر زیارتی مشهد مقدس فرستاده شدند. قبل از این اقدام سعی کردیم با خدمات بهزیستی و انتظامی  با توجه به موضوع از آسیب ها پیشگیری کنیم.

وی گفت: بخش بروات از باب مساحت بزرگترین حوزه سیاسی بخش استان است و یکی از ضعف های این حوزه قضایی کمبود فضا با توجه به جرایم، کمبود تجهیزات و نیروی انسانی است. عمده بافت شهری، باغی است و عمده تخلفات  محدوده باغات اتفاق می‌افتد که موقتا با آمدن پلیس های تخصص در زمینه اطلاعات، امنیت و مواد مخدر زمان رسیدگی کاهش پیدا کرده و  امیدواریم دایره پلیس تخصصی در ماه های آینده در بخش شکل بگیرد تا شاهد رسیدگی بهتر و جرایم کاهش پیدا کند.

دکتر افشاری خاطرنشان کرد: بیشترین پرونده های این حوزه قضایی با توجه به اینکه اقتصاد و عمده در آمدشان از خرما و نخل هست جرایمی هم چون تهدید، توهین، ضرب و شتم ، نزاع جمعی و قتل و خیلی از پرونده‌های حقوقی ما مثل تقسیم ترکه، اثبات مالکیت، ممانعت، مزاحمت و تصرف عدوانی پایه همه آنها به آب و زمین برمی‌گردد. و در زمینه پرونده‌ های خانواده هم طلاق و مهریه در صدر دادخواست ها هستند و  در زمینه ایجاد سازش ۳۵ درصدِ پرونده ها با موفقیت روبرو بوده است.

این حوزه قضایی از سال ۹۶ تا کنون با دو قاضی تعداد ۱۳۷ هزار پروندهٔ وردی و ۱۳۵ هزار پرونده خروجی داشته است.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=10654

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.