افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024

برگزاری نمایشگاه راهی برای تعادل بازار است/ اکثرشهرهای همجوار هم در حال برگزاری آن هستند/برگزاری نمایشگاه جز سیاستهای کشوری و ابلاغیه ستاد تنظیم بازار است

  • کد خبر : 5614
  • 20 بهمن 1398 - 19:20
برگزاری نمایشگاه راهی برای تعادل بازار است/ اکثرشهرهای همجوار هم در حال برگزاری آن هستند/برگزاری نمایشگاه جز سیاستهای کشوری و ابلاغیه ستاد تنظیم بازار است

اشاره: چند سالی است که طبق روال سالیان قبل و خصوصا سالهای قبل از زلزله، نمایشگاه فصلی عرضه مستقیم کالا در شهریور و اسفندماه هر سال با تصمیم کمیته نمایشگاهی و با حضور تعدادی از کسبه بومی و غیربومی در قالب یک شرکت نمایشگاهی برگزار می‌شود. برگزاری این نمایشگاه موافقان و مخالفان زیادی دارد. موافقان […]

اشاره: چند سالی است که طبق روال سالیان قبل و خصوصا سالهای قبل از زلزله، نمایشگاه فصلی عرضه مستقیم کالا در شهریور و اسفندماه هر سال با تصمیم کمیته نمایشگاهی و با حضور تعدادی از کسبه بومی و غیربومی در قالب یک شرکت نمایشگاهی برگزار می‌شود. برگزاری این نمایشگاه موافقان و مخالفان زیادی دارد. موافقان آن را راهی برای کنترل بازار اول مهر و شب عید و به نفع شهروندان می‌دانند و مخالفان طرح که عمده آنها تعدادی از اصناف بمی هستند. مخالفان معتقدند که این اقدام موجب خسران به بازار بم در فصل فروش می‌شود و بار مالی زیادی را به جیب کسبه غیربومی وارد می‌کند و مقداری از سرمایه بمی‌ها از بم خارج می‌کند.
به منظور بررسی این موضوع و پاسخ به چرایی و علت اصلی و هدف از برگزاری نمایشگاه؛ طلوع بم با مظفر بنی‌اسدی رییس اتاق اصناف این نهاد صنفی غیردولتی گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

سلام آقای بنی‌اسدی. با وجود برخی اعتراضات به برگزاری نمایشگاه، هدف اصلی اتاق اصناف از برگزاری آن چیست؟
سلام و عرض تبریک به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی. نمایشگاهها در قالب سیاست های تنظیم بازار و به جهت تعادل بخشی به بازار و بهرمند شدن اقشار آسیب پذیر برگزار می‌گردد. این سیاستها بصورت کشوری به شهرستانها ابلاغ می شود و در واقع اتاق اصناف بم نقش عمده‌ای در آن ندارد و مجری تصمیمات است . در شهرستان و استان هم ستاد تنظیم بازار وجود دارد که این ستاد متشکل از نهادهای مختلف تاکید زیادی بر برگزاری نمایشگاه دارند و برگزاری نمایشگاه که از قدیم مرسوم بوده را تصویب می‌کنند.

برخی از کسبه و مرم معتقدند برگزاری مدام این نمایشگاه در فصل فروش (شهریور – اسفند) آسیب زیادی به اقتصاد منطقه می‌زند و فقط نفع تعداد اندکی را در پی دارد که بمی نیستند و پول مردم بم را از بم خارج می‌کنند. آیا نمی‌شود فقط یک بار نمایشگاه را در طول سال برگزار کرد؟
برابر با سیاست های ابلاغی، نمایشگاه پاییزه جهت کنترل بازار و تخلیه شوک قیمتی ناشی از شروع مدارس و همچنین نمایشگاه بهاره جهت تنظیم بازار شب عید برگزار می‌گردد که با توجه به برنامه‌ی ستاد تنظیم بازار کشور ، دو بار در سال برگزار می‌گردد. بهرحال باید فضا را برای رقابت بین کسبه در جهت منفعت مردم باز کرد. مردم خود نیز مختارند از هرکجا که تمایل دارند خرید کنند. ما امسال نمایشگاه بهاره را در بهمن برگزار می‌کنیم تا بازار اواخر اسفند برای کسبه محترم بمی آزادتر باشد. در شهر ما تعداد زیادی از پرسنل محترم ارگ جدید بیکار شده‌اند و توان مالی آنها کاهش پیدا کرده است. ما باید شرایطی را فراهم کنیم که هر خانواده‌ای با هر توان مالی بتواند متناسب با بنیه اقتصادی‌اش خرید شب عید یا فصل مدارس خود را انجام دهد. افرادی هم که وضع مناسب‌تری بلحاظ مالی دارند درصورتیکه چه در بازار بم و چه در نمایشگاه اجناس مورد دلخواه خود با قیمت و کیفیت مورد نظرشان را پیدا کنند قطعا خرید می‌کنند. ما نباید قدرت خرید و انتخاب مردم را کاهش دهیم. مردم خود تصمیم می‌گیرند. و در این بین بازار باید آزاد باشد تا رقابت سالمی به نفع مردم شکل بگیرد.

سهم کسبه بمی از غرفه های نمایشگاه چقدر است و آیا محدودیتی دارند؟
طبیعتا کسبه بم از برگزاری نمایشگاه مطلع هستند و هیچ محدودیتی برای دریافت غرفه ندارد که در بعد مالی هم تسهیلاتی برای غرفه داران بمی در نظر گرفته شده است. اما استقبال چندانی صورت نمی‌گیرد.

مردم و کسبه بومی معتقدند اجناس ارائه شده در این نمایشگاه بی کیفیت هستند نظر شما چیست؟
طبیعتا هر اقدامی که انجام می‌شود موافقان و مخالفان و مزایا و معایبی دارد. سطح فرهنگی مردم فهیم بم بالاتر از این هاست و این نوع اظهار نظرها نوعی توهین به فرهنگ و تمدن بم بزرگ است. ببینید نمایشگاه جهت بهره‌مندی اقشار آسیب پذیری است به طور مثال یک پیراهن در بازار با قیمت مثلا ۷۰ هزار تومان بفروش می‌رسد اما یک خانواده با همچین مبلغی می‌تواند ۲ یا ۳ پیراهن در نمایشگاه خریدار کند.

وضعیت نظارت اتاق اصناف بم بر قیمتها و بازار شب عید چگونه است؟
اتاق اصناف با تمام توان نظارت خود را بر بازار انجام می دهد اما ما باید بدانیم که اتاق اصناف هیچگونه بودجه دولتی دریافت نمی‌کند و با توجه به منابع و امکانات انجام وظیفه می نماید که تاکنون در سطح استان رتبه‌های اول و دوم را کسب نموده است و انشاا… امسال هم نظارت کافی بر بازار خواهیم داشت و مردم نیز در صورت مشاهده تخلف با سامانه ۱۲۴ اداره صمت و ۴۴۲۱۳۳۲۶ اتاق اصناف تماس حاصل نمایند.

آیا نمی شود یک نمایشگاه بزرگ اختصاصی کسبه بم راه انداخت؟
در صورت همکاری کسبه امکان پذیر است. اتاق اصناف بارها اعلام آمادگی کرده است. اما در عین حال بازار بم خود یک نمایشگاه دایمی است و اصناف محترم می‌توانند در این نمایشگاه دایمی رقابت خوبی داشته باشند. هم سود خودشان را ببرند و هم به همشهریان خود سود برسانند که الحق و الانصاف اکثر کسبه عزیز بمی در جهت رفاه حال همشهریان گام برمی‌دارند و جا دارد از آنها تقدیر کنم.

چرا در بسیاری از شهرهای همجوار و استان این نمایشگاه برگزار نمی‌شود و فقط بم؟
خوب است نگاهی به تقویم نمایشگاهی امسال استان داشته باشیم. همین الان نمایشگاه بزرگ جیرفت، کرمان، سیرجان، زرند در حال برگزاری است و تقریبا تمام شهرستانهای کشوری در حال برگزاری هستند یا تا پایان سال برگزار می‌کنند و این از سیاستهای دولت و بخش خصوصی است. برگزاری نمایشگاه از وظایف کمیته نمایشگاهی شهرستان با ۱۲ عضو می‌باشد که اتاق اصناف هم یک عضو از آن است و براساس ابلاغ بالادستی و نیاز بازار برنامه‌ریزی می‌شود و هیچ اداره‌ای به تنهایی دارای قادر به تصمیم‌گیری در این مورد نیست و طبیعتا همه جوانب کار برای تصمیم خوب، گرفته می‌شود تا هم مردم و هم کسبه منتفع گردند. اما اتاق اصناف بم در زمانی نمایشگاه بهاره امسال را برگزار می‌کندکه نفع کسبه بمی هم در نظر گرفته شود.

چه سخنی با خوانندگان ما و کسبه بمی دارید؟
برگزاری نمایشگاه فارغ از معایب و مزایای آن، طرفداران بسیار زیادی دارد که اقشار مختلف مردم هستند و البته منتقدانی هم دارد که گاها از کسبه و بازار یان نیستند که مسائل خاصی را دنبال می کنند و همینطور برخی از کسبه که فکر می‌کنند موجب کسادی بازار می شود؛ اما برگزاری نمایشگاه موجب به کار افتادن و رونق هتلها و اجاره کوتاه مدت سوئیت ها، اشتغال کارگران فصلی واغذیه فروشی ها،حمل و نقل و رستوران ها و بسیاری از مشاغل دیگر می‌شود و نفع ملی آن هم متوجه قشر آسیب پذیر جامعه و قشر متوسط شهری شده است و زمان برگزاری آن هم طوری برنامه ریزی شده که موجب اجحاف به کسبه نگردد.
در هر صورت اتاق اصناف خادم و حامی کسبه است و تمام سعی و تلاش خود را جهت حفظ شان و منزلت کسبه و حمایت از آنها بکار می گیرد و جا دارد که از کسبه فهیم بم که در همه عرصه ها پشتیبان و حامی اتاق اصناف در اجرای وظایف خود بوده اند تقدیر و تشکر نمایم

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=5614

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.