افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024

بررسی آخرین تحولات شهری در نشست خبری شهردار بم

  • کد خبر : 4162
  • 29 خرداد 1398 - 18:35
بررسی آخرین تحولات شهری در نشست خبری شهردار بم

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ، اولین نشست خبری علیرضا پشتیبان شهردار بم در سال جاری همراه با ارائه گزارش عملکرد شهرداری راس ساعت هفت صبح چهارشنبه بیست‌ودوم خرداد در دفتر شهردار بم و با حضور خبرنگاران رسانه‌های رسمی و همچنین شهرام جرجندی مسئول روابط عمومی شهرداری و مهدی برایی‌نژاد مسئول حراست شهرداری برگزار شد. […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ، اولین نشست خبری علیرضا پشتیبان شهردار بم در سال جاری همراه با ارائه گزارش عملکرد شهرداری راس ساعت هفت صبح چهارشنبه بیست‌ودوم خرداد در دفتر شهردار بم و با حضور خبرنگاران رسانه‌های رسمی و همچنین شهرام جرجندی مسئول روابط عمومی شهرداری و مهدی برایی‌نژاد مسئول حراست شهرداری برگزار شد. مهمترین مسائل مطرح شده در این نشست خبری به تفکیک در گزارش زیر آمده است.

پیشنهادات و انتقادات از شهرداری /  لزوم ارائه واقعیتهای شهری / بهرهگیری از نظرات نخبگان و کارشناسان / ملاقات عمومی

 شهردار بم در این خصوص گفت: هر مدیری تمایل دارد در فضایی سالم، منصفانه و سازنده هرگونه پیشنهادی را که برای بهتر اجرا شدن امور در حوزه کاری‌اش را بشنود و اجرا کند. دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی از حضور در فضای غیررسمی و بعضا شبکه‌های اجتماعی منع شده‌اند. به همین دلیل انتظار ما از فعالان این حوزه در رابطه با این موضوع بیشتر است. چرا که با توجه به گستره این شبکه‌ها در بین مردم آنها می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند. متاسفانه بعضی اوقات شاهد اقداماتی در این فضا هستیم که البته بیشتر آنها ناشی از عدم آگاهی از روندهای جاری و کار شهرداری و همچنین میزان محدودیتها و اختیارات شهرداری است که گاها شهروندان را در مقابل شهرداری قرار می‌دهد. متاسفانه موارد کمی هستند که با نیت تخریبی و با انگیزه‌های سیاسی یا مدیریتی به جامعه القا می‌شوند که برای ما اثبات شده است. ما از تمام فعالان رسانه‌ای و مطبوعاتی انتظار داریم تا واقعیات مهم و مشکلات اساسی را به ما منعکس کنند. وگرنه در پاکترین شهر دنیا هم می‌شود نقطه‌ آلوده و کمی و کاستی پیدا کرد و منعکس کرد. اما ارائه بیش از حد کاستی‌ها و نقص‌های جزیی که خودمان هم آنها را قبول داریم و خود را ملزم به رفع آنها می‌دانیم اما اینگونه اطلاع رسانی بیش از آن که کمکی به شهروندان بکند در روحیه پرسنل زحمتکش شهرداری یا هر اداره دیگری تاثیر منفی بیشتری می گذارد. بهترین راه بیان اینگونه موارد سامانه ۱۳۷ است که امیدواریم فعالان رسانه‌ای در راستای معرفی آن قدم جدی بردارند.

در هر صورت ما برای بهتر شدن اوضاع شهر و ارائه خدمات بهتر به شهروندان عزیز از هرگونه نظر و پیشنهاد و انتقاد سازنده در فضایی صمیمانه و سازنده استقبال می‌کنیم. ما علاوه بر اینکه در روزهای دوشنبه ملاقات عمومی داریم؛ روزانه حداقل یک ساعت از وقت کاری خود را به دیدار با نخبگان و کارشناسان و افراد دلسوز و و فعالان اجتماعی و رسانه‌ای اختصاص داده‌ایم و درب اتاق بنده به روی این بزرگواران همیشه باز است و می‌توانند در هر زمان که دوست داشتند مهمان ما باشند. جدا از اینها سامانه ۱۳۷ برای ارتباط ۲۴ ساعته مردم با شهرداری در نظر گرفته شده است. شهروندان عزیز مطمئن باشند که اگر هرگونه مساله‌ای یا پیشنهادی یا انتقادی از اوضاع شهر و نحوه ارائه خدمات شهرداری داشته باشند را در سامانه تلفنی ۱۳۷ که هیچ هزینه‌ای هم ندارد را در میان بگذارند ما در اسرع وقت خودرا موظف به رسیدگی به آن می‌دانیم.

 

آسفالت بیش از ۱۰۰ کیلومتر کانال گاز در سال ۹۷ / بازیافت ۹۰ درصدی آسفالتها با خرید دستگاه بازیافت آسفالت

 مهندس علیرضا پشتیبان شهردار بم اظهار داشت: در سال گذشته و در حالیکه شرکت گاز مبلغ زیادی از هزینه آسفالت کانالهای گاز را به شهرداری بدهکار است؛ بیش از ۱۰۰ کیلومتر کانال عرضی معابر ناشی از گازرسانی را آسفالت کردیم و در سال جدید نیز با خرید یک دستگاه بازیافت آسفالت، هم در هزینه‌های این کار به میزان ۹۰ درصد صرفه‌جویی خواهیم کرد و هم این کار را با سرعت و کیفیت بیشتری پیش خواهیم برد. با استفاده از این دستگاه دیگر نیازی به دور ریختن آسفالت کنده شده از سطح زمین نیست و در کمتر از ۸ دقیقه آسفالت بازیافت شده و برای روکش کردن کانال آماده می‌شود. هم اکنون پرسنل شهرداری در حال آموزش استفاده از این دستگاه پیشرفته ساخت داخل و یک شرکت دانش بنیان هستند که نقش بسزایی در عملی کردن شعار اقتصاد مقاومتی در شهرداری بم دارد.

 

سامانه ۱۳۷ و جوابگویی ۲۴ ساعت / عدم پاسخگویی؛ ناممکن

 با تماس شهروندان و اعلام مشکلات به سامانه شبانه روزی شهرداری انجام کارهای زیربنایی سرعت عمل بیشتری پیدا می‌کند و رضایت مردم از  شهرداری  افزایش پیدا خواهد کرد. وی تاکید کرد: از همشهریان محترم تقاضا داریم که گزارشات و مشکلات سطح شهر را از طریق سامانه ۱۳۷ با خدمتگزاران خود در شهرداری مطرح نمایند تا ما هم بتوانیم بر اساس اولویت ها خدمات خود را به نحو شایسته ارائه نماییم.

 

بدهی ۶۰  میلیارد تومانی مردم به شهرداری بم / حقوق شهروندی/ وظایف شهروندی

 باید برای حقوق شهروندان  فرهنگ سازی  شود و باید بدانیم حقوق اجتماعی تکلیفی است که بر دوش هر شهروند قرار دارد. مثلا تفکیک زباله از داخل منزل، پرداخت به موقع عوارض شهرداری، تلاش برای پاکیزه نگه داشتن شهر، رعایت قوانین مربوط به ساخت و ساز، نریختن نخاله ساختمانی در معابر و بسیاری موارد دیگر که هرکدام نوعی مسؤلیت اجتماعی است که بر دوش شهروندان است. از طرفی شهرداری و مسئولان نیز موظف به رعایت حقوق شهروندان و تلاش مضاعف برای داشتن شهری آباد و ارائه خدمات به بهترین نحو به شهروندان از جمله وظایف شهرداری است که ما به طور جدی به این موضوع پایبند هستیم اما متاسفانه کمبود منابع و امکانات نیز در برخی موارد باعث شده تا نتوانیم آنطور که باید و شاید در خدمت شهروندان عزیزمان باشیم و ما از این بابت پوزش می‌طلبیم.

پیشتیبان افزود: بعد از زلزله تاکنون یعنی به مدت ۱۵ سال میزان تقریبا دقیق بدهی شهروندان به شهرداری از طریق عوارض مختلف، ۶۰ میلیارد تومان است که سهم هر خانواده بمی در تمام این پانزده سال تقریبا ۱۵۰ هزار تومان می‌شود که مقدار کمی است. اما همین مقدار کم بار زیادی را از دوش شهرداری برمی دارد و ما امیدواریم مردم نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داشته باشند. ما برای پرداخت این مبلغ ۱۵۰ هزار تومان نیز مشوق‌هایی در نظر گرفتیم. هر خانواده می‌تواند این مبلغ را در طول یک سال و به صورت قسطی بپردازد. ضمن اینکه ساکنان هر کوچه اگر این مبلغ را بپردازند، کوچه آنها بدون نوبت و در اولویت اول آسفالت می‌شود یا اگر آسفالت هست خدمات دیگری به آنها ارائه می‌شود.

 

نظافت شهر ۱۲۷ هزار نفری با ۸ پاکبان / جمع آوری روزانه ۷۰ تن زباله / تدوین طرح جامع پسماند بم

 شهر بم به دلیل باغی بودن آن دومین شهر استان بلحاظ مساحت است. علاوه بر این جز شهرهای پرجمعیت استان با ۱۲۷ هزار نفر جمعیت نیز هست که روزانه حداقل ۷۰ تن زباله در آن تولید و جمع‌آوری می‌شود. این مساله به خودی خود ارائه خدمات شهری از جمله جمع آوری زباله یا نظافت شهر را دچار چالش می‌کند. خصوصا زمانی که بدانید بدلیل تنگناها و مشکلات مالی که عمده آن بدلیل قطع ارزش افزوده می‌باشد، ما تنها قادر به بکارگیری ۸  نیروی خدماتی هستیم که نیاز استاندارد برای جمعیت بم تعداد ۱۷۶ نفر است.

شهردار بم ابراز امیدواری کرد که حتی با وجود این مشکلات، شهروندان و کسبه فهیم بمی با مشارکت خود و همکاری با شهرداری در پاکیزه نگه داشتن شهر نقش موثری ایفا کنند. حداقل کاری که از شهروندان انتظار داریم تفکیک زباله‌های تر و خشک از منزل و بیرون گذاشتن آنها بطور منظم و در ساعت مقرر ( ۹ شب) در کیسه زباله و پاکیزه نگه داشتن معابر شهر است که بار زیادی را از دوش شهرداری برمی‌دارد. متاسفانه افرادی هستند که همه چیز را وظیفه شهرداری می‌دانند. حتی نخاله‌های ساختمانی خود را به خیابان و معابر می‌ریزند و گمان می‌کنند شهرداری وظیفه دارد که آنها را جمع‌آوری کند. در حالیکه طبق قانون جریمه‌های سنگین مختلفی برای شهروندان متخلف از جمله جریمه ۲۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

پشتیبان افزود: در این دوره طرح جامع پسماند شهر بم را تدوین کرده‌ایم و امیدواریم پس از تصویب آن در شورای شهر و مراجع ذیربط برای اجرا به ما ابلاغ شود. در صورت اجرای این طرح علاوه بر تحول در زمینه خدمات شهری و پسماند، شاهد درآمدزایی شهرداری از این طرح نیز خواهیم بود. تدوین این طرح یکی از اقدامات مهم شهرداری در سال گذشته بود و امیدواریم بتوانیم در سال جدید نیز به خوبی آن را اجرا کنیم.

 

پل ولایت / میدان سرداران

 در اجرای پل ولایت دو موضوع مطرح است که آیا ضرورتی داشته این طرح عمرانی با هزینه ۱۸ میلیارد تومان آن هم در آن زمان و بدون در نظر گرفتن تورم اقتصادی اجرایی شود یا خیر که مربوط به گذشته است و افراد خود باید پاسخگو باشند. بهرحال این طرح تصویب شده و فاز اجرایی آن نیز آغاز شده بود. هم اکنون شهروندان یک سری درخواستها دارند که ما خود را موظف به جلب رضایت آنها می‌دانیم. ما با این شهروندان محترم رایزنی کردیم و با جلب رضایت آنها عملیات اجرایی پل بزودی از سر گرفته می‌شود. در مورد میدان سرداران ۱۵۰ میلیون تومان هزینه این پروژه برآورد شده است که هزینه آسفالت کمتر از ۵ کوچه خاکی است. احداث یا بازسازی پنج میدان از میادین شهر مصوبه شورای شهر است و هزینه های آنها در بودجه پیش بینی شده است. اما عده‌ای بدون دلیل منطقی در روند کار احداث این میدان که به زیبایی در حال اتمام است خلل ایجاد کردند. از طرفی در واقع در این میدان یک کار هنری در حال انجام است که نمی‌شود با فشار عمرانی آن را ضایع کرد. امیدواریم تا یک ماه آینده میدان به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

 

آسفالت معابر خاکی

 مهمترین دغدغه و هدف اصلی ما در سال ۹۸ تلاش برای راه اندازی نهضت آسفالت در شهر بم است. چرا که با وجود گذشت بیش از ۱۵ سال از زلزله تعداد ۳هزار کوچه خاکی داریم که تاثیرات منفی زیادی در رضایتمندی و روحیه اجتماعی مردم دارد. خوشبختانه آقای نیکزادی نماینده و آقای شهسوارپور فرماندار و تعدادی از اعضای شورای شهر نیز دراین مسیر شهرداری را کمک کرده‌اند.

تا پیش از این قیمت هر تن قیر ۹۰۰ هزار تومان بود اما الان حدود ۴ میلیون تومان است و برای آسفالت ۳ هزار کوچه خاکی بم رقمی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

شهردار بم افزود: این مبلغ خرج از توان شهرداری و حتی شهرستان بم است. بههمین دلیل ما از ابتدا در تلاش برای پیدا کردن راهی برای دریافت قیر رایگان بودیم. در نهایت درکمتر از سه ماه توانستم با تدوین طرحی ۹ محله از شهر بم به میزان ۸۶۴ هکتار را در قالب بافت ناکارآمد شهری در وزارت راه و شهرسازی مصوب کنیم و با پیگیریهای بیشتری که پس از آن صورت گرفت توانستیم سهمیه قیر رایگان سال ۹۷ به میزان ۴۲۸ تن را در مرحله نخست پیگیریهای خود دریافت کنیم که در مراحل بعدی بیشتر نیز می‌شود. هم اکنون نیز منتظر ارسال قیرها از سوی وزارت نفت هستیم.

یکی دیگر از راههایی که آن را با کمک فرماندار و نماینده محترم پیگیری کردیم، بحث بازگشت و تخصیص بخشی اعتبارات بازسازی شهر بم با دستور نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه بود که کارشناسی‌های آن انجام شده است. این طرح نیز همچون طرح قبلی یکی از اقدامات شاخص شهرداری بود که امیدواریم در سال جدید نتیجه بخش باشد. در هر صورت تمام تلاش ما این است که در سال جاری تعداد زیادیاز کوچه‌ها را آسفالت کنیم. همانطور  که در ابتدای مصاحبه نیز گفتم اگر مردم یک کوچه همه با هم عوارض شهرداری را بپردازند کوچه آنها بدون نوبت آسفالت خواهد شد.

 

گزارش خبری: طلوع بم – محمدجواد رحیم نژاد

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=4162

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.