افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024
حجت‌الاسلام ستوده رئیس اداره اوقاف‌ و امورخیریه شهرستان بم در نشست خبری عنوان کرد:

برخی بنا‌های زیارتی که در مناطق شرق استان ساخته شده‌اند، اصالتا امامزاده نیستند/ در ریگان قریب ۸۰ بنا را با همکاری امام‌جمعه و مردم تخریب کردیم چرا که این بناها مبنای شرعی نداشته‌اند

  • کد خبر : 7155
  • 30 مهر 1399 - 13:24
برخی بنا‌های زیارتی که در مناطق شرق استان ساخته شده‌اند، اصالتا امامزاده نیستند/ در ریگان قریب ۸۰ بنا را با همکاری امام‌جمعه و مردم تخریب کردیم چرا که این بناها مبنای شرعی نداشته‌اند

نشست خبری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بم به مناسبت دهه وقف صبح روز سه‌شنبه ۲۲ مهر ماه در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های این اداره از جمله پروژه تجاری مذهبی امامزاده سید عبدالله نارتیچ، مجتمع فرهنگی، مذهبی امیرالمومنین شهرستان ریگان و امامزاده اسیری بم، امامزاده خواجه عسکر و تشریح دیگر پروژه‌های این اداره برگزار شد.

به گزارش طلوع ارگ، حجت الاسلام والمسلمین علی ستوده در جمع خبرنگاران گفت :کارکرد اداره اوقاف در دو مسئله رسیدگی به امامزادگان، اتباع متبرکه و اماکن مذهبی و دیگری مدیریت موقوفات تعریف شده است.

وی با تبریک دهه وقف درخصوص موقوفات اداره اوقاف بم که پوشش‌دهنده سه شهرستان شرقی بم، فهرج و نرماشیر است بیان کرد: بحث موقوفات در این شهرستان کلکسیونی از کاربری‌های مختلف با وسعت‌های قابل توجه بوده که نیازمند احیا و مدیریت موقوفات در این سه شهرستان است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بم با بیان اینکه در بخشی از مکان‌ها زمین و آب هر دو وقف شده اما فقط از طریق فروش آب درآمد بدست می آمد بیان کرد: ما سعی کردیم زمین های بلااستفاده و یا مشکل‌دار را براساس شعار امسال که سال جهش تولید بود دوباره فعال و کاربردی کنیم بر همین اساس ۱۵ هکتار باغ را از  بهار ۹۹ تاکنون احیا و نوسازی کرده‌ایم.

ستوده تصریح کرد: در پروژه های عمرانی بقاع متبرکه همچون پروژه تجاری مذهبی امامزاده سیدعبدالله نارتیچ با توجه به اختلاف بین اداره میراث و اوقاف و تخریب آن مکان، طبق هماهنگی با اداره میراث فرهنگی در حال بررسی جهت احداث ساختمان جدید و مستحکم با توجه به نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی هستیم.

وی افزود: در خصوص پروژه‌های تجاری جنب ساختمان عباسعلی و امامزاده اسیری نیز برنامه هایی در دستور کار قرار گرفته که متأسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا به زمان دیگری موکول شدند.

رییس اداره اوقاف شهرستان بم همچنین  در خصوص مجتمع فرهنگی، مذهبی امیرالمومنین شهرستان ریگان  و مراحل اجرای این پروژه بیان کرد: این مجتمع در مرحله نصب اسکلت قرار دارد و نیز مجتمع کمربندی هاشم شهرستان فهرج تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

ستوده با اشاره به اینکه در بعضی موارد اجرا و احیای موقوفات در قالب کمک مؤمنانه بوده توضیح داد: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بم بالغ بر ۳ الی ۴ هزار بسته مواد غذایی در بین اقشار کم بضاعت این شهرستان توزیع و پخش کرده است.

حجت الاسلام ستوده در خصوص طرح مهر تحصیلی گفت: ۵۰ بسته لوازم التحریر، کیف و نوشت افزار با همکاری آموزش‌وپرورش به دانش‌آموزان کم بضاعت اعطا گردید.

وی درخصوص برنامه‌های آینده این اداره تاکید کرد: در سال آینده بیشترین تمرکز ما بر روی اجرای پروژه های کشاورزی و دامپروری در شهرستانهای فهرج، نرماشیر و بم خواهد بود.

رییس اداره اوقاف بم عنوان کرد: در شهرستان فهرج، روستای الله‌آباد مستوفی قنات موقوفه ای وجود داشت که در سالهای اخیر خشک و بلا استفاده بود، که برای رونق دادن به آن، چاه جایگزین زده و ۴۰ ساعت آب و ۱۵ هکتار زمین در آن فعال گردید.

همچنین در شهرستان نرماشیر روستای الله‌آباد طباطبایی ۶۸ ساعت آب را فعال و پروژه کاشت مرکبات را آغاز و با همکاری جهاد کشاورزی نرماشیر به زودی کلنگ احداث گلخانه هیدروپونیک را خواهیم زد.

وی ادامه داد: در شهرستان بم روستای قطب آباد قریب به ۳۳ ساعت آب در فاز یک و ۲۰ هکتار زمین کشاورزی دامپروری و زراعی با اولویت کشت یونجه جهت تامین علوفه دام ها اجرایی خواهد شد.

ستوده افزود: ۱۵ هکتار زمین در حاشیه امیرآباد خواجه عسکر که بلااستفاده بود به زودی تغییرکاربری داده و آماده واگذاری به اشخاص واجد شرایط خواهد شود .

وی با اشاره به مجتمع  گاو شیری بیدران بیان کرد: کارهای زیرساختی این پروژه انجام شده و توانستیم با تکمیل اطلاعات افرادی که واجدشرایط نبوده‌اند را مشخص و رفع تصرف کرده و زمین ها را به افراد مناسب برای رونق و جهش تولید ارائه شود .

ستوده در خصوص برنامه های دهه وقف گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها دیدار با امام جمعه و فرماندار، تجلیل از واقفین، غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدا، زیارت از امامزادگان و بقاع متبرکه و جلسه تخصصی صنفی و توزیع موادغذایی به اقشار نیازمند از مهم ترین برنامه های سازمان در این ایام به شمار می‌آید.

ستوده در خصوص ساختمان سیدعبدالله  نارتیچ که ثبت ملی شده است بیان کرد: براساس قانون اماکن مذهبی که ثبت میراث شده اند، اوقاف مدیریت ساخت و‌ساز این بنا تاریخی را با نظارت میراث فرهنگی به انجام خواهد رساند که در سال ۹۹، صد میلیون اعتبار در نظر گرفته شده است

ستوده گفت: احداث ساختمان امامزاده خواجه عسکر تقریبا تمام شده بود و در مرحله سنگ بودیم که متأسفانه با جهش یکباره قیمت ها  تمامی برنامه ریزی ها به هم ریخت. امیدواریم تا پایان سال به بهره برداری برسد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی بنا‌های زیارتی که در مناطق شرق استان ساخته شده‌اند، اصالتا امامزاده نیستند گفت: در ریگان قریب ۸۰ بنا را با همکاری امام جمعه و مردم تخریب کردیم چرا که این بناها مبنای شرعی نداشته اند.

وی تاکید کرد: اوقاف باید مکانی را که شبهه، ریشه و اصالت مشخصی ندارد را هرچه َسریع تر تعیین تکلیف کند تا مردم به اشتباه نروند.

ستوده در خصوص زمین های وقف شده توسط بی بی مریم منصوری که در بم هستند و کاربری باغی نیز دارند گفت: اداره اوقاف و امور خیریه برای این بنا طرح های دانش بنیان زیادی را نظر دارد و به زودی در حوزه کاشت گونه های گیاهی کم یاب و نایاب در منطقه با همکاری اداره کشاورزی و محیط زیست ورود خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در مجموع شهرستان بم نزدیک به ۶۰۰ وقف، اعم از تجاری، مسکونی، تحصیلی و مذهبی انجام شده است ادامه داد: مجموعه عظیمی از موقوفات کشور متعلق به شرق استان کرمان است و این افتخار بزرگ برای مردم به شمار می‌آید.

وی در جواب سوال خبرنگار طلوع مبنی بر اینکه زمینهای باغ مستوفی خیابان پاسداران و زمین جوادالائمه قصرحمید صحنه ناخوشایندی را  برای شهر ایجاد کرده و چرا حداقل فضای سبز یا پارکینگ نمیشوند؟ آیا راهی هست که با توجه به کمبود شدید زمین در بم به مردم یا بخش خصوصی برای ساخت مجتمع های مسکونی که واگذار بشوند؟ وی در پاسخ گفت: یک سری اراضی در محدوده شهر بم وجود دارد که این اراضی موقوفه در گذشته کاربری زراعی و کشاورزی داشته‌اند که متاسفانه هم اکنون فاقد آب هستند.

تفاهم نامه ای بین اداره اوقاف و شهرداری درحال بررسی ‌است که براساس آن کاربری این نوع زمین‌ها به هر نوع کاربری دیگری که مورد تایید  کارشناسان شهرداری و نیاز شهر باشد تغییر یابد.

سازمان اوقاف زمینهای باغ مستوفی را به عنوان پروژه یک سرمایه گذاری، مشارکتی مد نظر دارد و در مقابل شهرداری علاقه مند است این زمین‌ها را تبدیل به احسنت نماید هرچند پروسه فروش موقوفات بحث و قوانین پیچیده‌ای دارد.

ستوده ادامه داد: بر اساس آخرین جلسات قرار شد این پروژه سرمایه گذاری مشارکتی انجام شود، البته ما همچنان منتظر طرح قابل توجیه از سوی شهرداری و بررسی آن هستیم.

وی در پایان با اشاره به بیماری کرونا و شرایط اقتصادی مردم بیان کرد: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بم اجاره دو ماه مکان‌هایی که سند اجاره فعال دارند و کاربری تجاری داشته اند را بخشیده است. وی ادامه داد: امیدواریم هر چه سریعتر این بیماری از بین برود و مردم جهان با آرامش بیشتری زندگی کنند.

گزارش: مونا موسی نژاد

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=7155

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.