افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 16 April , 2024

گزارشی از عملکرد پایگاه جهانی قناتهای دوقلوی اکبرآباد و قاسم آباد بروات شهرستان بم

  • کد خبر : 5421
  • 01 بهمن 1398 - 19:36
گزارشی از عملکرد پایگاه جهانی قناتهای دوقلوی اکبرآباد و قاسم آباد بروات شهرستان بم

مدیر پایگاه جهانی قنات های اکبرآباد و قاسم آباد بروات شهرستان بم روز یکشنبه بیست‌ونهم دی سالجاری در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: از مجموع ۱۱ قنات ایرانی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو در قالب قنوات ایرانی، دو قنات بم و یک قنات جوپار مربوط به استان کرمان هستند.

طلوع ارگ – محمدحسین خراسانی‌نژاد | مدیر پایگاه جهانی قنات های اکبرآباد و قاسم آباد بروات شهرستان بم روز یکشنبه بیست‌ونهم دی سالجاری در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: از مجموع ۱۱ قنات ایرانی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو در قالب قنوات ایرانی، دو قنات بم و یک قنات جوپار مربوط به استان کرمان هستند.

منیره ستارزاده اظهار کرد: قنوات اکبرآباد و قاسم آباد به دلیل دارا بودن ویژگیهای منحصر به فردی همچون جوان بودن (حدودا ۲۰۰ سال قدمت)، دو قلو بودن و پرآبی ثبت جهانی شدند. وی در خصوص دو قلو بودن این قناتها نیز افزود: مادرچاه این دو قنات در فاصله نزدیک بهم (حدودا ۱۰۰ متر) قرار دارد و مسیر آنها نیز در طول ۵ کیلومتر در جوار یکدیگر قرار دارد و مظهر این دو قنات نیز در باغشهر بروات در کنار همدیگر است به همین دلیل آنها را دوقلو می‌نامند. دوقلو بودن قنات اکبرآباد و قاسم آباد حکایت از تعامل و نظم و انسجام فرهنگی و اجتماعی بین مالکین آب در روزگار قدیم و جدید است که از نگاه یونسکو شاخص بسیار مهمی برای ثبت جهانی آنها بوده است.

خانم ستارزاده در ادامه اظهار کرد: در مجموع ۷ پایگاه جهانی قنوات در ایران برای ۱۱ قنات ایرانی ثبت شده در شهرهای مختلف کشور وجود دارد و ما در پایگاه قناتهای بم در یک سالی که گذشت توانستم تعامل و ارتباط خوبی با مسئولین شهرستان، استان و کشور برقرار کنیم، از جمله در اسفند سال گذشته  با همکاری فرمانداری و شهرداری های بم و بروات و با مشارکت اصحاب رسانه توانستیم  اطلاع رسانی های زیادی در خصوص قنات های اکبرآباد و قاسم آباد انجام بدهیم که خوشبختانه بیش از ۱۶ هزار نفر در نوروز امسال از قنات اکبرآباد و قاسم آباد بازدید کردند.

وی همچنین افزود: نسبت به سالهای قبل مردم اطلاعاتشان در خصوص قنوات بیشتر شده است ولی کماکان باید تلاش بیشتری در راستای فرهنگسازی و حفظ قناتها و رونق گردشگری باید داشته باشیم. بعد از انتخاب مسیر گردشگری قنات، نظرات خیلی مثبتی دریافت کردیم و ایده های بیشتری در سطح شهرستان و استان در این راستا ارائه شد.

مدیر پایگاه جهانی قناتهای بم اظهار کرد: دفتر قنات ایرانی با اعتباراتی که دارد؛ تجهیزات دفتر پایگاه را خریداری کرده است  و به زودی دفتر پایگاه تجهیز خواهد شد. طرح بعدی محوطه سازی قنات است که منتظر تایید و اجرای این طرح هستیم. امیدواریم از سال آینده بودجه لازم را تامین کنیم و  برای اجرای آن تا ایام نوروز با همکاری شهرداری بروات یکسری برنامه ریزی هایی انجام داده ایم که بتوانیم مشکلات موجود را حل کنیم.

یک گام خیلی بزرگ در اواخر مهرماه امسال نیز انجام شد که یک طرح با همکاری محیط زیست، جهاد کشاورزی و آموزش پرورش برای اولین بار در کشور برگزار کردیم به نام “زنگ قنات” که در مدارس بم و بروات در جهت فرهنگسازی برای دانش آموزان اجرا شد.

هدف ما از این طرح فرهنگسازی از پایه بود و در این طرح آموزش های لازم و اطلاعات مربوط به قنات به کودکان انتقال داده شد و همچنین دانش آموزان از قنات های اکبرآباد و قاسم آباد بازدید کردند. کار مهم دیگر پایگاه، تهیه نقشه قنات بود که طراحی شده  و در حال تکمیل است و این کمک می کند به ادارات شهرستان ها که از فعالیت هایی که به قنات های ما آسیب می زند جلوگیری نماید.

وی در پایان گفت: فعالیت مهم دیگر ما، شناسایی مقنی های شهرستان بود که بدون هیچ کدام دارای  اطلاعات علمی نیستند ولی دارای اطلاعات تجربی ارزشمندی هستند که مستندات مهمی از مقنی ها طی یکسال گذشته را جمع آوری کردیم که متاسفانه تعداد مقنی های ایرانی خصوصا شهرستان بم دچار کمبود است و در تلاش هستیم کلاس مقنی گری در سه نقطه از شهرستان بم برگزار کنیم و همچنین در تدارک تهیه کتابی هستیم که مستندات مقنی های منطقه را چاپ کنیم.

لازم به ذکر است که آخرین دبی آب گرفته شده از قنوات اکبرآباد و قاسم آباد بروات بم مربوط به سال ۹۷ است که ۱۱۰ لیتر بر ثانیه یک قنات و قنات دیگر ۱۱۴ لیتر بر ثانیه می باشد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=5421

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.