افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 April , 2024

کنترل سیلاب در رودخانه‌های شرق استان کرمان به ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

  • کد خبر : 3909
  • 18 اردیبهشت 1398 - 9:16
کنترل سیلاب در رودخانه‌های شرق استان کرمان به ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه کنترل سیلاب در رودخانه‌های شرق استان کرمان اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال نیاز دارد گفت: برگزاری مجدد مناقصه برای بازسازی پل اسپیکان پل راه ارتباطی بخشی از شهرستان بم در حال انجام است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از تسنیم، ابراهیم علیزاده با اشاره به اینکه انجام مطالعات و اجرای ساماندهی رودخانه‌های اولویت‌دار شرق استان کرمان جز دستور کار شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان است اظهار داشت: مجموع رودخانه‌های شرق استان کرمان بیش از ۱۶۴ کیلومتر است که در شهرستان‌های بم، نرماشیر، فهرج و ریگان واقع شده است.

وی با بیان اینکه انجام خدمات نقشه‌برداری و مطالعات تعیین حد بستر، حریم و مرحله اول ساماندهی در شهرستان بم  به طول بیش از ۹۲ کیلومتر، ریگان ۳۷ کیلومتر، فهرج  ۱۷ کیلومتر و نرماشیر ۲۲ کیلومتر انجام شده است گفت: با بررسی انجام شده اجرای ساماندهی و کنترل سیلاب در رودخانه‌های شرق استان کرمان اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال نیاز دارد.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه‌ برای بازسازی خسارات وارده در اثر سیلاب سال ۹۵ و تخریب و آسیب رساندن به بخش‌هایی از بند انحرافی در نرماشیر و شبکه آبیاری و زهکشی، قراردادی در تاریخ ۱۳/۳/۹۷  به مدت یک سال منعقد شده است افزود: این قرارداد با مبلغ حدود ۱۶ میلیارد ریال منعقد شده که تا کنون بیش از ۸ میلیارد ریال هزینه و تا اتمام کار بیش از ۷ میلیارد ریال اعتبار لازم دارد.

وی با بیان اینکه در مسیر رودخانه آدوری بم تاسیسات تغذیه مصنوعی که از گذشته احداث شده طی سالهای متمادی در سیلاب‌ها عملکرد قابل قبولی داشته است خاطر‌نشان کرد: در حال حاضر این تاسیسات نیازمند ترمیم و بهسازی است که در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان قرار دارد.

علیزاده با اشاره به اینکه در محل پل اسپیکان در گذشته در یک مرحله اقدام به ایجاد سازه‌های حفاظتی و ساماندهی و پایدارسازی پایین دست پل و حفاظت آن از تخریب انجام شده و همین اقدامات در سیلابهای متعددی با توجه به سازه‌های گابیونی موجود و تثبیت بستر باعث دفع خطر شده است گفت: در اثر سیلاب اسفند‌ماه سال ۹۵ و فروردین‌ماه سال ۹۶ ساماندهی رودخانه آدوری بم در همان محدوده دچار آسیب شدید شده است.

وی بیان کرد: از آنجا که این پل راه ارتباطی بخشی از شهرستان بم است و امکانات شهری از جمله سیستم برق‌رسانی، آبرسانی و شبکه فیبر نوری از روی این پل عبور می‌کند، در صورت تخریب آن شهر با بحران روبه‌رو می‌شود.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان تصریح کرد: در همین راستا و بنا به ضروریت بازسازی و ساماندهی رودخانه جزو ضروریات بود و در سال ۱۳۹۷ مناقصه برگزار و پیمانکار مشخص شد اما به‌دلیل نوسانات شدید قیمت پیمانکار از انجام کار سر باز زده و در حال حاضر این شرکت در حال به‌روزرسانی اسناد و برگزاری مجدد مناقصه است.

وی با بیان اینکه لایروبی رودخانه هلیل در محدوده پایین دست سد تنظیمی جیرفت به طول یک کیلومتر و به عرض ۱۰۰ متر انجام شده است افزود: اجرای دایک حفاظتی به طول یک کیلومتر در رودخانه هلیل برای حفاظت اراضی کشاورزی و ساحل‌سازی رودخانه فهرج به طول ۲۰ کیلومتر با همکاری فرمانداری فهرج در سال ۹۶ انجام شده است.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=3909

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.