افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024

چرخ صنعت خودرو در بم کند می‌چرخد/ بخش خصوصی در تنگنای اقتصادی

  • کد خبر : 4926
  • 14 آذر 1398 - 17:34
چرخ صنعت خودرو در بم کند می‌چرخد/ بخش خصوصی در تنگنای اقتصادی

استان کرمان و به‌تبع آن شهرستان بم از گذشته دور تاکنون به‌واسطه برخورداری از محصول خرما، کویر بکر و البته ارگ بم شهرتی جهانی دارد که البته در طی سال‌های گذشته استقرار صنعت خودروسازی در این استان بر اسم و آوازه آن افزوده است اما متأسفانه با اعمال تحریم‌ها این صنعت پیشرو مدتی است که به حالت رکود رسیده است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از قدس، سرمایه‌گذاری قابل‌توجه بخش خصوصی و دولتی در این استان در صنعت خودرو طی سال‌های گذشته اشتغال‌زایی قابل‌توجهی را در این منطقه رقم‌زده اما در حال حاضر به دلیل مشکلاتی از قبیل کمبود مواد اولیه و سرمایه در گردش واحدهای صنعتی با کاهش شدید تولید و بعضاً تعطیلی روبرو هستند.

بخش خصوصی در تنگنای اقتصادی

کرمان خودرو یکی از تولیدکنندگان نام آوازه ایرانی که تا پیش از یکی از مدعیان در کورس رقابت‌ تولید در صنعت خودرو بود در حال حاضر بنابر آمار اعلامی، این شرکت تا پایان تیرماه امسال تنها پنج هزار و ۸۵ دستگاه انواع محصولات سواری را مونتاژ کرده‌ که بیش از ۶۸ درصد افت تیراژ داشته است.به دلیل مشکلاتی از قبیل کمبود مواد اولیه و سرمایه در گردش واحدهای صنعتی با کاهش شدید تولید و بعضاً تعطیلی روبرو هستند

از جمع شرکای این شرکت، لیفان و هیوندایی ارتباط خود را با کرمان موتور قطع کرده‌اند و فعلاً فقط همکاری با جک ادامه دارد.

دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی مدیران خودرو نیز شرایطی بهتر از کرمان موتور نداشته، چه آنکه تیراژش بالای ۹۰ درصد افت کرده و ارتباط آن با «چری» چین بسیار ضعیف شده است.

سایر خودروسازان کرمانی شامل کارمانیا، بم خودرو، ریگان خودرو و راین خودرو نیز اوضاع خوبی نداشته و برخی از آن‌ها عملاً تعطیل‌شده‌اند. با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران، برخی شرکت‌های چینی تقریباً از کشور رفته و بخش خصوصی صنعت خودرو را تنها گذاشته‌اند.

کاهش اشتغال

فرماندار بم با ابراز نگرانی از روند نزولی تولید خودرو اظهار می‌کند: در سال ۹۶ تعداد ۱۱۴ هزار دستگاه خودرو در این منطقه تولید شد که با تشدید  تحریم‌ها این رقم تولید در سال گذشته به ۸۰ هزار دستگاه رسید و امسال نیز با کاهشی شدیدتر به وضعیتی بحرانی رسیده است.

هادی شهسوار پور بابیان اینکه حمایت و رونق این صنعت در این منطقه توانایی و قابلیت ایجاد ۵۰ هزار نفر اشتغال‌زایی دارد اظهار می‌کند: صنعت خودروسازی در این منطقه تا پیش‌ازاین موفق به اشتغال‌زایی برای ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر شده بود که متأسفانه به دلیل رکود حاکم در حال حاضر این رقم به ۶ هزار و ۷۲ نفر رسیده است.

وی  با اشاره  به اینکه تعداد هفت شرکت خودروسازی در این منطقه فعالیت دارند ادامه می‌دهد: تعداد۶ واحد تولیدی خودرو طی سال‌های گذشته فعال بودند که چهار شرکت به‌تازگی غیرفعال شدند و ۲ شرکت اکنون با ظرفیت کم‌فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه امکان تولید بسیاری از قطعات خودرو مانند سر سیلندر، شاتون و پیستون در منطقه ارگ جدید وجود دارد ابراز می‌کند:  زیربنا و امکان بومی‌سازی قطعات در منطقه ارگ جدید بم فراهم‌شده و در این زمینه قطعه سازان این شهرستان باید با خودروسازان بزرگ قراردادی امضا و آینده خودروسازی کشور را تضمین کنند.

نگرانی مسئولان

نگرانی از تعطیلی صنایع و به دنبال آن بیکاری هزاران کارگران و تبعات ناشی از این بیکاری بر روی خانواده‌های کارگران ازجمله دغدغه‌هایی است که بسیاری از مسئولان ابراز نگرانی کرده و برای حل این مشکل مصمم هستند.

 استاندار کرمان در همین رابطه عنوان می‌کند:  باید برای تأمین منابع مالی موردنیاز شرکت‌های خودروسازی فعال در منطقه ویژه این شهرستان، اقدام عاجلی صورت گیرد زیرا بیکاری کارگران این واحدها مشکلات اجتماعی متعددی در پی خواهد داشت.

محمدجواد فدائی می‌افزاید: ایجاد اشتغال یکی از دغدغه‌های جدی دولت در کشور و استان کرمان است.

کلاف سردرگم

حبیب‌الله نیکزادی نماینده مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه کمبود نقدینگی، تحریم‌ها و برخی قوانین مانند ممانعت از پیش‌فروش خودرو ازجمله عوامل رکود در تولید است اظهار می‌کند: ما به هر دری می‌زنیم تا اشتغال در خودروسازی کرمان را حفظ کنیم، اما نمی‌توانیم، ضمن آنکه وزارت صنعت،معدن  و تجارت نیز همه توپ‌ها را به زمین بانک مرکزی می‌اندازد.

وی با بیان اینکه برخی مسئولان کرمان موتور را در ردیف شرکت‌های ورشکسته قلمداد می‌کنند می‌افزاید: بر همین اساس بانک‌های عامل حاضر به اعطای تسهیلات به این بخش‌ها نشده و لذا این مشکل دوچندان شده است.

وی ابراز می‌کند: ازآنجاکه پیش‌فروش محصول نیز برای شرکت‌های خودروساز ممنوع شده لذا مشخص نیست که خودروسازان کرمانی برای خروج از شرایط بحرانی فعلی چه‌کاری باید انجام دهند.

وعده وزیر

بسیاری از کارشناسان اقتصادی در استان تنها راه‌حل رفع مشکلات در شرایط فعلی را حمایت دولت و عملی شدن وعده وزیر در سفر مهرماه امسال به بم می‌دانند.

خودروسازان می‌گویند: رضا رحمانی دو ماه پیش در سفر به این استان قول داد که قطعه‌سازی کرمان به ایران‌خودرو و سایپا وصل می‌شود و با بستن چند قرارداد با این شرکت‌ها این منطقه فعال می‌شود.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=4926

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.