افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
معاون عمرانی استاندار کرمان:

وجود فلزات سنگین در آب برخی شهرها و روستاها از چالش های استان کرمان است

  • کد خبر : 7421
  • 03 آذر 1399 - 18:08
وجود فلزات سنگین در آب برخی شهرها و روستاها از چالش های استان کرمان است

 معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: در ۱۰ شهر با ۱۱۹ هزار نفر جمعیت و ۱۶۸ روستا با ۵۲ هزار نفر جمعیت آب با شوری زیاد داریم و در بحث فلزات سنگین نیز ۱۹ شهر و ۵۹۲ روستا درگیر هستند که از چالش های استان است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایسنا، سیدمصطفی آیت اللهی موسوی ظهر امروز سوم آذرماه در جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی در استانداری کرمان اظهار کرد: ۶۷ محدوده مطالعاتی در حوزه شرکت آب منطقه ای استان وجود دارد که ۶۱ درصد این محدوده ها ممنوعه، ۲۹ درصد بحرانی و ۹.۷ درصد فاقد پتانسیل هستند و فضای آزاد خاصی نداریم.

وی با اشاره به اینکه بارندگی استان وضعیت نرمال متوسط دارد اما تبخیر و تعرق صعودی است و روی منابع آبی ما تاثیر منفی دارد، افزود: طی ۵۰ سال گذشته در هر دوره ۱۰ ساله کاهش بارندگی داشته ایم، در سال ۶۹ بارش خوبی داشتیم و بعد بارش کم و دوره خشکسالی خود را نشان داد و در سال های اخیر بارش های خوبی داشته ایم اما از حد نرمال کمتر است.

موسوی با اشاره به اینکه بارش های سال گذشته در استان کرمان خیلی خوب بود، عنوان کرد: متوسط دمای استان در ۵۰ سال اخیر روند افزایشی داشته است.

وی با اشاره به اُفت آب های زیرزمینی در دشت های استان کرمان بیان کرد: بیشترین افت را در دشت دولت آباد، صوغان، نودژ و کمترین را در حوزه راور و قریه العرب داریم؛ در دولت آباد حدود دو متر افت دشت را شاهد هستیم.

معاون استاندار کرمان با اشاره به اینکه چهار سد اصلی در استان کرمان در حال بهره برداری داریم، گفت: حجم مخزن سد جیرفت ۳۶۹ میلیون مترمکعب و ذخیره کنونی ۱۶۹ میلیون مترمکعب است، سد بافت ۴۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن و ۳۲ میلیون مترمکعب اکنون ذخیره دارد، حجم مخزن سد تنگوئیه ۳۸.۴ میلیون مترمکعب است و اکنون ۲۴ میلیون مترمکعب ذخیره دارد و سد نساء بم ۱۶۸ میلیون مترمکعب حجم مخزن و اکنون ۱۳۴ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد.

وی با اشاره به اینکه سد قدرونی راور نیز در ماه های اخیر بهره برداری شد ۳۹ میلیون مترمکعب حجم ذخیره آب دارد، افزود: حقابه زیست محیطی سدهای استان هر ساله رهاسازی شده است.

موسوی در ادامه با اشاره به اینکه ۶.۹ میلیارد مترمکعب برداشت آب در استان داریم، اظهار کرد: ۹۳.۳ درصد این آب در بخش کشاورزی، دو درصد صنعت و ۴.۱ درصد در شرب مصرف می شود.

وی تصریح کرد: ۳۳ هزار و ۵۷۷ حلقه چاه در استان کرمان داریم که ۹ هزار و ۵۷۶ حلقه چاه های غیرمجاز است و ۱۰ درصد برداشت ها از چاه های غیرمجاز صورت می گیرد که ۸۱.۷ درصد از چاه های غیرمجاز در جنوب استان قرار دارد.

معاون عمرانی استاندار کرمان درباره کیفیت آب مصرفی در استان اظهار کرد: در ۱۰ شهر با ۱۱۹ هزار نفر جمعیت و ۱۶۸ روستا با ۵۲ هزار نفر جمعیت آب با شوری زیاد داریم و در بحث فلزات سنگین نیز ۱۹ شهر و ۵۹۲ روستا درگیر هستند که از چالش های استان است.

وی گفت: کل آب تولیدی استان در شرب و بهداشت ۲۴۵ میلیون مترمکعب است که بیش از ۷۴ درصد در حوزه شهری و ۲۶ درصد در حوزه روستائی مصرف می شود.

موسوی با اشاره به کسری ۹۲۹ میلیون مترمکعبی آب در استان کرمان تصریح کرد: عمده مشکل این است که ۹۴ درصد تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت از منابع زیرزمینی است که موجب اُفت دشت ها، کاهش کیفیت آب، خشک شدن بعضی از قنوات و چاه ها و … شده است.

معاون استاندار کرمان بیان کرد: ۷۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار که ۱۶۰ هزار نفر جمعیت را تشکیل می دهند، به آب آشامیدنی دسترسی ندارند و ۸۱۲ روستا با تانکر آبرسانی می شود.

وی افزود: ۱۵ شهر در استان کرمان وضعیت بحرانی دارند و دو شهر در معرض تنش آبی هستند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=7421

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.