افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024

هشدار شبکه دامپزشکی شهرستان بم در خصوص بیماری تب سه روزه به دامداران

  • کد خبر : 4462
  • 18 مرداد 1398 - 12:15
هشدار شبکه دامپزشکی شهرستان بم در خصوص بیماری تب سه روزه به دامداران

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ، مسعود اسدی پور رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم در خصوص بروز بیماری تب سه روزه به دامداران شهرستان هشدار داد و گفت: این بیماری ویروسی که عامل آن ویروس تب افمرال گاوی است. این بیماری فقط در گاو دیده می شود و در سایر نشخوارکنندگان دیده نمی شود و […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ، مسعود اسدی پور رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم در خصوص بروز بیماری تب سه روزه به دامداران شهرستان هشدار داد و گفت: این بیماری ویروسی که عامل آن ویروس تب افمرال گاوی است. این بیماری فقط در گاو دیده می شود و در سایر نشخوارکنندگان دیده نمی شود و غیر قابل انتقال به انسان است. بیماری یک بیماری کشنده نیست ولی گاهی مرگ ومیر به دنبال عفونت های ثانویه مثل پنومونی ، زمین گیری طولانی مدت ، نفخ و … به وقوع می پیوندد..
اسدی پور عنوان کرد: فصل تابستان یک ریسک فاکتور می باشد چون در فصل تابستان فعالیت پشه ها زیاد است و شرایط برای رشد پشه ها در این فصل فراهم می شود. جمعیت پشه ها ریسک فاکتور بعدی می باشد . هر چه جمعیت پشه ها زیاد باشد بیماری هم زیاد می شود. ممکن است وزش باد از یک منطقه آلوده پشه ها را به منطقه غیر آلوده بیاورد.
وی در ادامه به مهمترین راههای انتقال بیماری اشاره نمود و افزود: حیوانات آلوده منبع عفونت هستند و حامل های بیولوژیکی پشه ها هستند ، انتقال این بیماری از طریق تماس با ترشحات حیوان آلوده انجام نمی شود چون این ترشحات حاوی ویروس نیستند و فقط از طریق خونخواری پشه این بیماری انتقال می یاید.
اسدی پور در بیان علائم بیماری خاطر نشان کرد: گوساله های کم سن حتی ممکن است تا ۶ ماه هیچ علایم بالینی را نداشته باشند. بیماری در بیشتر موارد خودش را بصورت حاد نشان می دهد. تب شدید از نشانه های بیماری است که دمای بدن به ۴۰.۵ تا ۴۱ درجه سانتی گراد می رسد. بی اشتهایی ، کاهش تولید، گاهی اوقات یبوست و برخی مواقع اسهال مشاهده می شود، تنفس تند تر می شود تا درجه حرارت بدن را پایین بیاورد. ترشحات بینی و چشم وجود دارد تورم در ناحیه گردن و شانه ها به خاطر التهاب عمومی که وجود دارد. در پاها سفتی وجود دارد و حیوان یک پوزیشن شبیه لامینایتیس به خود می گیرد که این به دلیل وجود درد در پا ها است.
مسعود اسدی پور به اقدامات مربوط به کنترل و پیشگیری از بیماری پرداخت و ابراز کرد: محدود کردن حمل و نقل و حرکت حیوانات در کنترل این بیماری نقش اساسی دارد .مهمترین کار برای کنترل این بیماری واکسیناسیون است. دو نوبت واکسیناسیون با واکسن کشته شده به فاصله ۲-۴ هفته ایمنیت ۱۲ ماهه ایجاد می کند. اهمچنین انجام قدامات سمپاشی و ضدعفونی جایگاههای دام ،از بین بردن محل های تجمع حشرات توصیه می گردد.
این مقام مسؤل در پایان از دامداران محترم درخواست نمود که ضمن رعایت اصول کنترل و پیشگیری از بیماری در دامداری های خود، در صورت مشاهده هر گونه موارد بیماری سریعا مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهید.

 هشدار در خصوص ذبح غیر بهداشتی دام در ایام عید قربان

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان بم ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن عید سعید قربان از آمادگی شبکه دامپزشکی برای بازرسی بهداشتی و شرعی دامهای قربانی در روز عید قربان، خبر داد.
اسدی پور با اشاره به حضور ناظرین شرعی در کشتارگاهها و همراهی با اکیپ های نظارت بهداشتی در روز عید سعید قربان از تشکیل ۴ اکیپ عملیاتی در سطح شهرستان و یک اکیپ ثابت در محل شبکه دامپزشکی شهرستان خبر داد.
وی در ادامه افزود: کشتارگاه صنعتی این شهرستان و اکیپ های بازرسی گوشت از آغازین ساعات روز عید آماده ارایه خدمات بهداشتی به شهروندان می باشد.
این مقام مسؤل از کلیه شهروندان خواست که به منظور محفوظ ماندن و عدم ابتلا به بیماریهای مشترک دامی خاصه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، عمل ذبح و نذورات خود را صرفا در کشتارگاه و اماکن متعارف مورد تایید دامپزشکی انجام دهند.
اسدی پور در شرح بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو گفت: این بیماری ویروسی با گزش کنه منتقل می شود.دام بیمار فاقد علایم بالینی است اما در انسان همراه با تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، خونریزی در مخاطات ( لثه- دستگاه تناسلی)، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور،تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد می باشد. از مهمترین راههای پیشگیری از بیماری استفاده از دستکش هنگام تمیز کردن و قطعه کردن گوشت، تهیه گوشت دارای برچسب و مهر دامپزشکی ازفروشگاه های معتبر و مجاز، ضد عفونی مرتب اماکن دامی برای دفع کنه و عدم مصرف گوشت گرم و تازه ذبح شده، می باشد.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان بم تصریح کرد: پس از طی فرآیند ذبح دام ، لاشه دام بایستی مدت زمان ۲۴ ساعت جهت طی مرحله جمود نعشی در یخچال نگهداری شود که این امر در کشتارگاه در قسمت پیش سرد کن انجام می گیرد، این عمل باعث افزایش کیفیت و ماندگاری گوشت و در نهایت منجر به از بین رفتن عامل بیماری زا می گردد.
وی در پایان از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف غیر بهداشتی مراتب را در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=4462

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.