افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
نیکزادی نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس:

میراث فرهنگی اعتبارات تخصیص یافته برای بازسازی ارگ بم را در محل دیگری هزینه کرد

  • کد خبر : 4030
  • 30 اردیبهشت 1398 - 17:36
میراث فرهنگی اعتبارات تخصیص یافته برای بازسازی ارگ بم را در محل دیگری هزینه کرد

عضو کمیسیون کشاورزی، مجلس با بیان اینکه آثار باقیمانده از زلزله بم بعد از ۱۶ سال همچنان وجود دارد، گفت: حدود ۳۰ درصد از شهر بم پس از گذشت ۱۶ سال از زلزله ساخته نشده و آوارها در بسیاری از محله‌ها باقی مانده و کوچه‌های بم هنوز خاکی است.

به گزار ش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از خانه ملت، حبیب الله نیکزادی پناه در رابطه با آخرین وضعیت بازسازی ارگ تاریخی بم، گفت: روند بازسازی و مرمت آثار باستانی به دلیل مشابه سازی با قبل از تخریب، معمولاً آهسته انجام می‌شود، به همین دلیل تنها بخش اندکی از داخل ارگ بم بازسازی شده، اما بخش عمده حصار بیرونی آن مرمت شده است.

میراث فرهنگی اعتبارات تخصیص یافته برای بازسازی ارگ بم را در محل دیگری هزینه کرد

وی با بیان اینکه سال ۹۵، ۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای ارگ در نظر گرفته شد، اما تنها بخشی از آن برای ارگ هزینه شد و سازمان میراث فرهنگی باقی آن را  در جاهای دیگری که بر خلاف مصوبه بود، هزینه کرد، افزود: ارگ قدیم بم جزو با ارزش ترین آثار تاریخی کشورمان است و  دنیا هم به خوبی این ارگ را می شناسد، بنابر این لازم است در روند ساخت و ساز و مرمت این بنای تاریخی اندکی تعجیل شود.

آثار ناشی از زلزله بم بعد از ۱۶ سال همچنان وجود دارد

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت شهر بم ۱۶ سال بعد از زلزله ۶.۵ ریشتری، بیان کرد: پس از گذشت ۱۶ سال از زلزله بم هنوز ۳۰ درصد از شهر بم ساخته نشده و آوارها در بسیاری از محله‌ها باقی مانده و کوچه‌های بم هنوز خاکی است، دیوارهای بسیاری از باغات ترمیم و بازسازی نشده و اغلب بدون دیوار هستند و این موضوع منظره بسیار زشتی در شهر ایجاد کرده است.

دولت‌های وقت بازسازی شهر بم را بر خلاف واقعیت تمام شده اعلام کردند

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: دولت‌های وقت بازسازی بم را تمام شده اعلام کردند در صورتی که این اتفاق نیافتاده بود و به دلیل اعلام پایان بازسازی بم، دیگر اعتباری برای بازسازی بم پیش بینی نشد. متاسفانه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نمی‌توانستند در بازسازی شهر کمک کنند چرا که جمعیت شهر بیش از ۵۰ هزار نفر بود، از طرفی مردم هم وضعیت اقتصادی مناسبی نداشتند که به شهرداری کمک کنند تا شهر را بسازد.

 نیکزادی پناه ادامه داد: اخیراً توانستیم مصوبه‌ای داشته باشیم تا بر اساس آن برای بافت‌های غیرکارآمد بم اعتباراتی بگیریم و برای بازسازی شهر استفاده کنیم. لازم به ذکر است که وزارت راه و شهرسازی به ما قول داد، قیر مجانی برای آسفالت کوچه‌های خاکی بم در اختیار ما قرار دهد تا شهر را از این منظر بد خارج کنیم، اما متاسفانه هیچ اقدامی نشد.

بم تنها باغ شهر کشور ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی افزود: بم تنها باغ شهر کشور است که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است، بنابر این حیف است نتوانیم بازسازی این شهر زیبا را آنطور که باید و شاید به اتمام برسانیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی از کشاورزان، قبل از زلزله تسهیلاتی را از بانکها دریافت کرده بودند، اما به دلیل از بین رفتن محصولاتشان در اثر زلزله، دیگر توان پرداخت بدهی‌هایشان را نداشته و هنوز به بانک‌ها بدهکار هستند، البته برخی از بانک‌ها تسهیلاتشان را به مردم بخشیدند اما بازپرداخت بسیاری از وام‌ها روی دست مردم مانده است، از طرفی بانک‌ها در این شهر فعالیت چندانی ندارند چرا که اکثر مردم بم به بانک‌ها بدهکار بوده و نمی‌توانند به آنها تسهیلات پرداخت کنند و چون تسهیلات پرداخت نمی‌شود، بانکها هم وصولی ندارند.

وی در پایان با بیان اینکه از زلزله سال ۸۲ بانک‌ها بیشتر از همه متضرر شدند، خاطر نشان کرد: مردم بلاتکلیف هستند چرا که نمی‌توانند برای اشتغال از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنند، این موضوع را بارها به بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، آقای جهانگیری اعلام کردیم‌، اما متاسفانه تا امروز کاری برای ما انجام نشده است./

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=4030

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.