افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024

مراقب خود و عزیزانتان باشید اینجا وضعیت قرمز است

  • کد خبر : 6426
  • 08 مرداد 1399 - 18:10
مراقب خود و عزیزانتان باشید اینجا وضعیت قرمز است

به گزارش طلوع بم، هم‌اکنون تمام نقاط استان کرمان در کنار ۲۵ استان دیگر در وضعیت قرمز یعنی بدترین وضعیت ممکن همه‌گیری کرونا قرار دارند. موج دوم شیوع کرونا که از موج اول آن قوی‌تر و فراگیرتر بود؛ حالا موجب شده ستاد کرونای استان کرمان محدودیتهای بیشتری را اعمال کند. تالارها در سراسر استان تعطیل […]

به گزارش طلوع بم، هم‌اکنون تمام نقاط استان کرمان در کنار ۲۵ استان دیگر در وضعیت قرمز یعنی بدترین وضعیت ممکن همه‌گیری کرونا قرار دارند. موج دوم شیوع کرونا که از موج اول آن قوی‌تر و فراگیرتر بود؛ حالا موجب شده ستاد کرونای استان کرمان محدودیتهای بیشتری را اعمال کند. تالارها در سراسر استان تعطیل شدند و هیچ خانواده‌ای حق برگزاری مراسم شادی یا عزا حتی در منازلشان را نیز ندارند. طبق مصوبه ستاد کرونای استان، مردم اگر برگزاری مراسمی را در منازل مشاهده کردند می‌توانند به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند و پلیس نیز موظف به برخورد با متخلفین و متوقف ساختن مراسم است.
بنا به آمار رسمی از ابتدای ورود کرونا به استان تا اول مرداد ۳۴۸ نفر جان خود را بر اثر این بیماری در استان کرمان از دست داده‌اند. با نزدیک شدن ایام محرم نگرانیها در خصوص عدم رعایت موارد بهداشتی از سوی مردم افزایش یافته است. در عین حال سازمانهای متولی مامور شده‌اند تا پروتکلهای بهداشتی ویژه عزاداری ماه محرم را تدوین و اطلاع رسانی کنند.
علاوه بر این نزدیک شدن به فصل برداشت خرمای مضافتی در شهرستانهای بم، ریگان، فهرج و نرماشیر (شرق استان کرمان) نگرانی‌هایی را در بین مردم و مسئولین بوجود آورده است. فصل برداشت خرما از آن جهت حایز اهمیت است که دو ماه به طول می‌انجامد و عمده فرآیندهای آن توسط عوامل انسانی انجام می‌شود و تجمعاتی از کشاورزان و کارگران را در نخلستانها و سردخانه‌ها و صنایع بسته‌بندی بوجود می‌آورد. در سالهای اخیر نیز سهم بالایی از نیروهای کارگری برداشت خرما در بم بزرگ را افرادی تشکیل می‌دهند که عمدتا از جنوب استان کرمان یا سیستان و بلوچستان به منطقه وارد می‌شوند.
دکتر عباس‌زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی بم در آخرین جلسه ستاد کرونا شهرستان بم و همچنین جلسه فرمانداران و روسای شبکه‌های بهداشت شرق کرمان از تایید نهایی پروتکلهای پیشنهادی این دانشگاه برای فصل برداشت خرما توسط وزارت بهداشت خبر داد و قرار شده این موارد به اطلاع مردم منطقه برسد. کاری که باید هرچه زودتر انجام شود، همین مساله اطلاع‌رسانی و آموزش مردم توسط نهادهای روابط عمومی و حوزه‌های فرهنگی تبلیغاتی دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی، فرمانداریها، بسیج و… است.

تیرماه کرونایی بم
بعد از آغاز موج دوم شیوع کرونا از نیمه خرداد سالجاری، این روند در تیرماه به بیشترین میزان خود از ابتدای اسفند ۹۸ رسید. وزارت بهداشت از تیرماه دیگر آمار کلی مبتلایان را به طور رسمی ارایه نمی‌داد و فقط موارد فوتی و بستری را گزارش می‌کرد. بر این اساس و به نقل از آمار رسمی ارایه شده در مرکز استان، در تیرماه شاهد ۲۵۴ مورد بستری و ۱۶ مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم (چهار شهرستان شرقی) بوده‌ایم که البته درصد بالایی از این آمار مربوط به شهرستان بم و شهر بم است.
نظر به انجام محاسبات آماری و تحلیل داده‌های نرم‌افزار ماسک و همچنین به نقل از یک منبع آگاه در وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع کرونا در ابتدای اسفند ۹۸ تا پایان تیر ۹۹ میزان مبتلایان به این ویروس در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم به حدود ۸۰۰ نفر رسیده که تقریبا ۵۰۰ نفر از آنها در تیرماه به این بیماری مبتلا شده‌اند. یعنی بیش از نیمی از مبتلایان در یک ماه از این پنج ماه به این بیماری مبتلا شده‌اند که نشان دهنده اوج شیوع فعلی کرونا در جامعه است.
همچنین از ۲۰ نفری که از ابتدا تاکنون به دلیل این بیماری در شرق استان کرمان درگذشته‌اند ۱۶ نفر آنها در تیرماه فوت کرده‌اند که بازهم نشان دهنده وضعیت قرمز و نگران کننده‌‌ای است که در آن قرار داریم و چیزی جز رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی از جمله شست‌وشوی مداوم دستها، رعایت فاصله فیزیکی و ماسک زدن آن را از بین نمی‌برد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=6426

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.