افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
گزارش طلوع بم :

مراسم جشن صدمین سال آموزش و پرورش بم و حواشی آن

  • کد خبر : 1754
  • 14 آذر 1396 - 10:01
مراسم جشن صدمین سال آموزش و پرورش بم و حواشی آن

آیین تجلیل از دانش آموزان بمی برتر کنکور سراسری سال ۹۶ و جشن صد سالگی آموزش و پرورش شهرستان بم یکشنبه سیزدهم آذرماه سالجاری برگزار شد که با حاشیه‌های زیادی همراه بود.

از رونمایی کتاب نفیس “تاریخچه آموزش و پرورش بم” نوشته محمدعلی غضنفری پس از چند سال تاخیر گرفته تا شور و نشاط دانش‌آموزان به دلیل مناظره جالب و حاشیه‌برانگیز حبیب‌الله نیکزادی‌پناه نماینده شرق استان با مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان محمد محسن‌بیگی.

بحث‌های داغ این مراسم زمانی شروع شد که در اواسط مراسم کلیپی با موضوع عملکرد آموزش و پرورش بم به نمایش در آمد که پس از آن حبیب‌الله نیکزادی‌پناه با ابراز تاسف به ساختگی بودن این نماهنگ گفت: من قسم خوردم تا حافظ حقوق مردم باشم.
وی ضمن بیان اینکه من احترام خاصی را برای مسئولین و مدیران زحمت کش قائل هستم بیان کرد: ای کاش که در کنار این ساختمان‌های زیبایی که در این کلیپ نشان داده بودید حداقل مدارسی را که در نقاط محروم شرق استان وجود دارند نیز معرفی می‌کردید تا مسئولین کشوری ببینند و بدانند درشرق استان کرمان واقعیت چیست و چه مدارس محرومی وجود دارد.
نیکزادی‌پناه ادامه داد: در کنار امتیازاتی که بدست آمده و در این فیلم نیز نمایش داده شده چه بهتر بود جدول مقایسه‌ای در خصوص آمار و نتایج کنکور و امتحانات و مشکلات بزرگ مدارس محروم که از جمله آن می‌توان به کانکسی بودن این مدارس، نبود سیستم گرمایشی استاندارد، نداشتن سرویس بهداشتی، نبود امنیت برای دختران و حتی نبود ابتدایی‌ترین نیاز دانش آموز هم اشاره‌ای می‌داشتید.
وی با بیان اینکه زحمات و تلاش‌های مسئولین آموزش و پرورش استان و شهرستان را نیز می‌ستایم و ضمن اشاره به تذکر به وزیر آموزش و پرورش از سوی خودش طی هفته گذشته ادامه داد: من حقوق حقه مردم جنوب شرق کرمان را در تمامی اقشار جامعه از مسئولین طلب می‌کنم و در همین جا، همین تریبون اعلام می‌کنم برای این مهم از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهم کرد.
این نماینده مجلس با تاکید بر این سخن خود که ظلم بزرگی به شرق استان وارد شده که پایه علمی دانش آموزان ما نسبت به سایر استان‌ها پایین تر آمده افزود: زمانی که این مناطق را از لحاظ آموزشی تقسیم بندی می‌کردند یک نسخه را به صورت کلی برای همه استان ها ارائه دادند و به این مهم فکر نکردند که دانش آموز شرق استان کرمان نمی‌تواند با دانش آموزی که همه امکانات را داشته و شرایط عالی تحصیلی را سپری نموده در کنکور رقابت برابر و عادلانه‌ای داشته باشند.
وی ادامه داد: وقتی در یک مدرسه ابتدایی سرویس بهداشتی وجود ندارد و دانش آموز در آن سن باید برای رفع حاجت تا ظهر صبر کند؛ چطور توقع داریم وی به ادامه تحصیل دل سرد نشود و سوال من از شما این است چرا این معضلات را در کلیپ نشان ندادید؟!
نیکزادی‌پناه با بیان اینکه مدیران آموزشی باید تاریخ بم را بهتر مطالعه کنند افزود: پیش از زلزله، شهرستان بم قبولی عمده‌ای در کنکور و رشته‌های فنی مهندسی و پزشکی داشت ولی جایگاه الان این دانش آموزان در کجا قرار دارد؟
وی در مورد سهمیه استخدامی بم پس از زلزله سال ۸۲ بیان کرد: چرا پس از انتقال کارمندان به شهرهای دیگر به ازای هر کدام سهمیه‌ای تا کنون به این شهرستان اضافه نشده است؟

چرا از ۳۸ استخدامی که در سال جاری برای مدارس عشایری داشتید ۲۳ نفر از آنان غیر بومی منطقه بوده اند؟ این عدالت اجتماعی نیست. ما باید از نیروهای خود منطقه برای آموزش و پرورش دانش آموزان استفاده کنیم.
نیکزادی‌پناه تصریح کرد: موضوع دیگری که مطرح است سهمیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است که متاسفانه به دلیل بی‌تدبیری مدیران سهمیه کرمان و شرق استان را با هم ادغام کرده و در این نابرابری عدالت آموزشی دیگر جای رقابت باقی نمی‌ماند و سهمیه ما در کنکور کاهش یافت.

با رایزنی‌های صورت گرفته در پایتخت سهمیه دانشجویان بیش از ۷۰ نفر افزایش یافت و امیدواریم در دفترچه‌های کنکور سال آینده سهمیه مناطق محروم شرق استان کرمان بخصوص شهرستان بم به صورت جداگانه ارائه شود.
وی با بیان اینکه در کنکور سراسری سال ۹۶ تعداد ۲۳ نفر از دانش‌آموزان این شهرستان در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و دامپزشکی رتبه برتر کسب کرده‌اند، افزود: از این نعمت در راستای رشد و پیشرفت منطقه بهره ببریم و امیدواریم این دانشجویان به مردم این شهرستان با تمدن چند هزار ساله بعد از فارغ‌التحصیلی خدمت کنند.
نماینده شرق استان با بیان اینکه بم شهر فرهنگی است، خاطرنشان کرد: ۱۰ واحد دانشگاهی در بخش خصوصی و دولتی به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند و این شهرستان به وجود نخبگانی همچون دکتر افلاطونیان، دکتر منتظری، دکتر لشکری در زمینه پزشکی و بزرگان و مفاخری در این شهرستان مفتخر است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات سازمان‌های بین‌المللی بالا ترین ضریب هوشی مردم ایران را دانش آموزان جنوب شرق کشور به خود اختصاص داده اند.

مهاجرینی که در بالاترین مقطع تخصصی در بزرگ‌ترین کشورهای اروپایی در حال تحصیل‌اند، متعلق به شهرستان بم هستند که این نشان دهنده ضریب هوشی بالای دانش‌آموزان این مناطق است که اگر شرایط تحصیلی مناسبی برای این جوانان ایجاد کنیم می توانیم آینده روشن‌تری را پیش‌بینی کنیم.
نیکزادی‌پناه پس از پایان سخنرانی داغ خود که با تشویق و همهمه حضار همراه بود، به پایین تریبون آمد و بر سرجای خود نشست.
شبح مرگ در انتظار ۸۰۰ مدرسه زلزله خیز
در ادامه این مراسم محمد محسن‌بیگی مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان پس از شنیدن صحبت‌های نیکزادی‌پناه از رفتن به پشت تریبون خودداری کرد و در پایین سِن با خطاب قرار دادن آقای نیکزادی گفت: ایشان برای ایجاد فضایی احساسی و هیجانی آمادگی کامل دارند و می‌توانند صدای خود را آزاد کنند. اما اینجانب دبیر هستم و به اقتضای شغلم باید آرام و شمرده صحبت کنم.
حرف‌ها و صحبت‌های ایشان برای من “تکراری” است و جز “حرف” چیز دیگری نیست.
در این شرایط و پس ازخطاب قرار دادن وی، نیکزادی پناه برخواست تا پاسخ صحبت های محسن بیگی را در همان لحظه بدهد که حاضرین وی را به آرامش دعوت کردند.
محسن بیگی ادامه داد: من صحبت های نماینده مجلس را تکراری می‌دانم و ایشان به دلیل حضور در انتخابات و جمع کردن رای مردم می‌تواند شور و شوق را در بین مردم ایجاد کند.
در همین لحظه صداهای هیس هیس حاضرین، محسن‌بیگی را مجبور به ایجاد واکنش کرد و گفت: این رفتار شما نشان دهنده‌ی آن است که می‌خواهید کنار دستی خود را آرام و مجبور به سکوت کنید و من ممنون شما هستم که علاقه‌مند به گوش دادن هستید.
وی با اشاره به جشن صد سالگی آموزش و پرورش بم اظهار کرد: اگر شهر بم در گذشته و هم اکنون به عنوان یک شهر متمدن شناخته می شود نشان از این دارد که فرهنگ، ادب، تعلیم وتربیت و آموزش در تاریخ این شهر باستانی جریان داشته است که این جریان، تمدن ساز و شخصیت ساز شده است.
وی با بیان اینکه تربیت دانش آموزانی تمدن ساز، توانمند و اندیشمند مهمترین رسالت آموزش و پرورش است افزود: همه افراد و شخصیت ها با هر پست و مقامی تربیت شده و مدیون نظام تعلیم و تربیت هستند و باید همه اشخاص و در همه سطوح برای علم، ادب و آموزش ارزش قائل شوند. مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه در جامعه‌ای که از معلم قدرشناسی شود و معلم در صدر باشد آن جامعه پیشرفته است گفت: اگر در جامعه‌ای معلم حرمت داشته باشد پدر، مادر و بزرگترها حرمت پیدا می‌کنند، اما اگر شأن، حرمت و قداست معلم در جامعه‌ای شکسته شود حتی اگر آن جامعه از نظر ظاهری در حال پیشرفت باشد اما از درون تهی است.
محمد محسن‌بیگی از دانش آموزان برگزیده کنکور به عنوان انسان های فرهیخته نام برد و خطاب به آنها گفت: مهمترین تفاوت انسان های فرهیخته و سطحی نگر تشخیص درست است و اگر انسان درست تشخیص دهد در هیچکدام از مراحل زندگی خود دچار مشکل نمی‌شود.
محسن‌بیگی خاطر نشان کرد: اگر شما بتوانید در دوران تحصیل دانشجویی خود عقل‌ها را شکوفا و استعدادها را بارور کنید می‌توانید برای آینده کشور مفید موثر بوده و مجددا تمدن ساز، تاریخ ساز و شخصیت ساز شوید و شخصیت‌های ماندگاری در تاریخ باشید.
محمد محسن‌بیگی با بیان اینکه امر تعلیم و تربیت کاری سخت اما لذت بخش است گفت: به عنوان متولیان تعلیم و تربیت سختی این کار را درک می کنیم، زیرا معلم مجسمه ساز نیست که از سنگ و چوب شکل درست کند بلکه باید انسانی را تربیت کند که صاحب فکر، اندیشه و اختیار است. وی خاطر نشان کرد: ممکن است در حوزه‌های دیگر با تکلیف و دستور کارها انجام شود اما مدیریت اخلاق مدار مبتنی بر روابط انسانی، لازمه تحقق اهداف آموزشی و پرورشی در مدارس است زیرا در آموزش و پرورش همه‌ی ارکان در تحقق اهداف نقش دارند.

محسن بیگی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ مدرسه در استان کرمان و ۳۰ درصد مدارس کشور تخریبی هستند گفت: از نمایندگان مجلس می خواهیم اعتبارات ویژه‌ای را به باز سازی و مقاوم‌سازی مدارس اختصاص دهند.
وی خاطر نشان کرد: از ابتدای سال تحصیلی تاکنون بیش از ۱۰ مدرسه در مناطق شرقی استان کلنگ زنی یا به بهره‌برداری رسیده است و ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در این شهرستان‌ها روند رو به رشدی داشته است.
پس از پایان صحبت‌های مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان؛ نیکزادی‌پناه میکروفون را از وی گرفت و تصریح کرد: افزایش دو برابری ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای کرمان و کاهش ظرفیت منطقه کار خود ایشان بوده است و لاغیر.
دوم اینکه درخصوص اینکه حرف ها وصحبت های من برای ایشان تکراری است باید بگوییم هر چند حرف‌های من تکراری هست اما چهره ایشان برای من تکراری نیست. به زودی بیش از حد معمول مزاحم ایشان خواهم شد تا بدانند مردم بم حق خود را خواهند گرفت. در این شرایط حاضرین با تشویق نیکزادی‌پناه وی را حمایت کردند.

نماینده مجلس تاکید کرد: من برای خودم متاسف هستم به عنوان نماینده این ملت که حرف های من برای ایشان تکراری است. در این شرایط من هر چقدر حرف بزنم انگاری مشت بر دیوار زده و بی‌فایده است. (تشویق حضار)
در این هنگام محسن‌بیگی میکروفن را گرفت تا پاسخ دهد که نیکزادی‌پناه جلسه را ترک کرد و این بخش چالشی مراسم پایان یافت .
پس از ۲۰ سال کسب دو رتبه ۲ رقمی در کنکور ریاضی
پیش از پخش کلیپ و سخنان آقای نیکزادی و محسن‌بیگی، رئیس آموزش و پرورش بم و امام جمعه بم سخنان آغازین مراسم را بیان کردند.
محمد حبیب‎اللهی مدیر آموزش و پرورش شهرستان بم در ابتدای این مراسم که با استقبال چشم‌گیر دانشجویان برگزار شد با اشاره به تاخیر یکساله برگزاری جشن صد سالگی آموزش و پرورش بیان کرد: در سال ۱۲۹۵ اولین مدرسه دولتی در بم راه‌اندازی شد و برای اینکه می‌خواستیم صد سالگی آموزش را با رونمایی کتاب آموزش و پرورش که یک سند هویتی در زمینه تعلیم و تربیت است به چاپ برسد، این جشن با تاخیر برگزار شد.
وی افزود: این کتاب در سال ۱۳۷۶ برای نخستین بار به نشر درآمد و در سال ۱۳۸۴ روزهای نهایی این کتاب سپری شد که به دلیل مشکلات متوقف و در ۱۳۹۵ مجدد با پیگیری‌ها نشر آن ادامه یافت که پس از چاپ، امروز رونمایی رسمی آن انجام می‌شود.
وی گفت در کنکور امسال ۳۷۳ نفر از ۷۷۱ نفر دانش‌آموز پیش دانشگاهی که بیش از ۵۰ درصد است موفق به حضور در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی شدند.
وی ادامه داد: آمار فوق به غیر از قبولی در دیگر دانشگاه‌ها ارئه شده است که رشد ۷۴ نفری را نسبت به سال گذشته را به خود اختصاص دادند.
حبیب‌اللهی افزود: در سال جاری دانش‌آموزان بمی توانستند ۲۷ رتبه سه رقمی را متعلق به خود کنند. ۲۵ نفر در رشته پزشکی قبول شدند که از این تعداد ۱۱ نفر از سهمیه تعهدی دانشگاه علوم پزشکی بم استفاده کردند و ۱۴ نفر دیگر با رقابت با استانهای دیگر وارد دانشگاه شدند.
در کنکور ریاضی کسب رتبه ۲ رقمی دانش آموز بمی توانست پس از ۲۰ سال ما را در جایگاه اولیه خود قرار دهد. همچنین در بین ۴۰ طرح که در المپیاد نانو فناوری دانش آموزی حضور داشتند طرح ام‌البنین بلوچی توانست برند تجارت سازی را از باشگاه نانو به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: در بخش مدرسه‌سازی در شش ماه گذشته ما کلنگ ۴ مدرسه را زدیم که از این تعداد یکی از مدارس آماده بهره برداری و سه مدرسه دیگر هم در بخش‌های نهایی کار قرار گرفته است.
حجت‎الاسلام قاسم دانشی امام جمعه بم نیز در بخش‌هایی از این مراسم ضمن اظهار سخنانی با بیان اینکه پیامبر ما اسوه و الگوی می‌باشد، گفت: سراسر زندگی ایشان برای تمام مسلمانان درس است و یکی از مهم‎ترین ویژگی‌های ایشان اخلاق نیکو و پسندیده بود، زیرا علاوه بر قاطعیت و برخورد شدید با دشمنان در برخورد با یاران و اهل بیت خود بسیار مهربان بودند. دانشی تصریح کرد: در این راستا حضرت محمد (ص) خطاب به مسلمانان و مؤمنان می‎فرمایند «با ایمان‎ترین شما با اخلاق‎ترین شماست».
پس از سخنان آقای دانشی، کلیپ دستاوردهای آموزش و پرورش بم با سخنانی از مدیر آموزش و پرورش بم و مدیرکل استان منتشر شد و سپس آقای نیکزادی و محسن‌بیگی آنچه که در ابتدای متن آورده شد را ابراز کردند.
لازم به ذکر است پس از ترک مراسم از سوی نماینده مجلس در پایان این مراسم ازکتاب تاریخ آموزش و پرورش شهرستان بم رونمایی شد و تقدیرنامه‌های رتبه‌های برتر کنکور امسال نیز به آنها اهدا شد.

 

گزارش: طلوع بم – مونا موسی‌نژاد عکس: دانیال افشار

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=1754

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.