افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 25 April , 2024
با تصمیم ستاد مبارزه با کرونا شهرستان بم صورت گرفت:

لغو مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی بم در میدان امام خمینی

  • کد خبر : 6584
  • 25 مرداد 1399 - 21:23
لغو مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی بم در میدان امام خمینی

با تصمیم اکثریت قریب به اتفاق اعضای ستاد مبارزه با کرونا شهرستان بم، مراسم عزاداری مرکزی تاسوعا و عاشورا حسینی امسال در میدان امام خمینی(ره) بم برگزار نمی‌شود.

طلوع ارگ – سعید افروغ: ظهر امروز ۲۵ مرداد جلسته ستاد مبارزه با کرونا با حضور هادی شهسوارپور فرماندار بم، حجت‌الاسلام دانشی امام جمعه، دکتر عباس‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم، علیرضا جاویدان دبیر ستاد کرونا و حجت‌الاسلام علی‌آبادی رئیس اداره تبلیغات اسلامی و دیگر مسئولین شهرستان بم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که به منظور تصمیم‌گیری در خصوص مراسم ماه محرم شهرستان و مراسم عزاداری ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای بم تشکیل شده بود، دکتر عباس زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم در خصوص آخرین وضعیت کرونا در شرق استان گفت: همین جور که همه می‌دانیم استان کرمان در وضعیت کلی قرمز قرار دارد ولی این وضعیت خوشبختانه در حالت ثابت شدن است و شهرستان های شرقی نیز نسبت به استان شیب افزایشی خیلی کمتری را دارد و خوشبختانه آمار مبتلایان ما به صورت انفجاری بالا نرفته است. وی در ادامه گفت: شهرستان های بم و نرماشیر در وضعیت قرمز قرار دارند و ریگان و فهرج در وضعیت هشدار (زرد) هستند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۳۶۹۵  نمونه گیری انجام شده که ۱۲۶۷ مورد مثبت بوده که ۷۰ درصد مبتلایان در شهر بم بوده اند اظهار کرد: کل تعداد فوتی های ما به ۳۳ نفر می رسد و آمار مبتلایان به کرونا به ترتیب در بم ۸۹۲ مورد مثبت و در نرماشیر ۱۲۸ مورد مثبت و در فهرج ۱۲۴ مورد مثبت و در ریگان ۱۲۳ مورد مثبت به کرونا داشته‌ایم.

وی در خصوص برگزاری مراسمات در ماه محرم نیز گفت: ۵ نکته اساسی و مهم باید حتما رعایت شود؛ اول استفاده مستمر از ماسک، دوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی که ۲ متر تعیین شده، سوم زمان مراسم حداکثر ۲ ساعت می‌تواند باشد، چهارم ضدعفونی کردن محیط و دستها و پنجم ازدحام جمعیت طبق پروتکل ممنوع است. وی در ادامه تاکید کرد توزیع مواد خوردنی و نذورات نیز ممنوع است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بم ادامه داد: متاسفانه در دو محله‌ای از شهر بم که تعداد مراسم عروسی و جشن بالا بوده میزان مبتلایان هم بالا رفته است، ما باید با جدیت کارمان را مثل قبل انجام دهیم تا کمترین آسیب را ببینیم. از همشهریان عزیز بابت کمبود ها و کاستی ها عذرخواهی میکنم و از تمامی پرسنل درمان و کادر بیمارستانها و مراکز بهداشت تشکر می‌کنم.

در ادامه جلسه اعضای ستاد در خصوص برگزاری مراسم عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورا در میدان امام بم به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دکتر رجایی رئیس مرکز بهداشت بم ضمن مخالفت با برگزاری مراسم نیز توضیح داد که به دلیل وجود جمعیت بالای ۵۰۰۰ هزار نفر و جا به جایی این جمعیت ما موافق برگزاری نیستیم.

سرهنگ بدرآبادی فرمانده نیروی مقاومت بسیج سپاه بم نیز گفت: از نظر ما باید فاصله گذاری اجتماعی انجام شود و بنده هم موافق برگزاری مراسم میان امام نیستم و البته ما باید به مسائل امنیتی هم توجه کنیم زیرا تمام کسانی که وارد محوطه میدان امام می‌شوند باید بازرسی شوند و فاصله این بازرسی شاید فقط ۲۵ سانتیمتر باشد و البته شلوغی نزدیک گیتهای بازرسی هم مشکلات خود را دارد و در اینجا تقاضا دارم همین گونه که متمرکز روی مساله عزاداری شدیم روی دیگر مسائل هم همین‌گونه رفتار کنیم. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید پروتکلها انجام شود.

حجت الاسلام علی آبادی رئیس اداره تبلیغات اسلامی نیز گفت: تیم بازرسی ما هر شب دو سه مسجد را مورد بررسی قرار می‌دهد و تاکنون بیش از ۳۰ بازدید داشته‌ایم. بهتر است در برگزاری مراسمات عروسی نیز همین قدر محکم تصمیم بگیریم، بنده هم مخالف برگزاری مراسم در میدان امام هستم چون با وجود جمعیت بالا وضعیت شهرستان بدتر می‌شود و اگر در بم مراسم برگزار شود، در بقیه مناطق شرق استان نیز خواهان برگزاری مراسم می شوند. وقتی مقام مظعم رهبری می‌گویند باید طبق پروتکلها برگزار شود یعنی این پروتکلها به تایید دفتر ایشان هم رسیده پس ما باید حتما طبق همین فرمایشات عمل کنیم.

در ادامه حجت الاسلام دانشی امام جمعه بم نیز گفت: بنا را به برگزاری مراسم بگذاریم و شیوه‌ای نامه‌ای را برای آن برنامه ریزی کنیم و صورت مساله را پاک نکنیم. حساسیت ها روی مساله عزاداری خیلی بالاست کاش برای عروسی ها، پاساژها، بازار هم همین‌گونه بود. ستاد کرونا معیار همه تصمیم گیریها است و از دفتر مقام معظم رهبری هزینه نکنیم و کم کاریها را پای رهبری ننویسیم تا واقعیتها را برعکس نشود، بنده پروتکل های محرم را بررسی کردم تقریبا تمام موارد را می‌شود به نوعی انجام داد اما اینکه گفته شده تجمعات حداقلی باشد، دیگر کاری نمی شود انجام داد.

در پایان جلسه هادی شهسوارپور فرماندار بم نیز با حمع‌بندی مطالب مطرح شده عنوان کرد: با توجه به صحبت های مطرح شده و بررسی پروتکلها و اهمیت مساله بهداشتی و در کنار آن مساله امنیتی، مراسم عزاداری مرکزی تاسوعا و عاشورای حسینی میدان امام خمینی(ره) در بم برگزار نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: تمامی هیات ها باید در سامانه بیرق ثبت نام کنند و عزاداریها باید در محل مناسب و تایید شده توسط کارگروه تعیین شده و با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی برگزار شود و‌ اگر هر هیئتی یک درصد هم رعایت نکند با آن برخورد می‌شود. همچنین پخش نذری در هر حالتی ممنوع است و نذورات فقط به صورت کمک مومنانه باید عرضه شود.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=6584

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.