افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
در بازدید مسئولان بم از کاوش های باستانی تل آتشی دارستان بم تایید شد:

قدمت ۷ هزار ساله تمدن بم و پیش بینی ۹ هزارساله آن

  • کد خبر : 1140
  • 26 شهریور 1396 - 13:57
قدمت ۷ هزار ساله تمدن بم و پیش بینی ۹ هزارساله آن

تل آتشی بم در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق ارگ قدیم بم در منطقه دارستان می باشد که قدمت تواریخی ان با گمانه زنی های دکتر عمران گاراژیان باستان شناس قدمت آن به ۷۲۰۰سال تا ۹ هزار سال تائید شد. به گزارش خبرنگار طلوع بم به نقل از روابط عمومی فرمانداری بم صبح امروز یکشنبه مسئولین […]

تل آتشی بم در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق ارگ قدیم بم در منطقه دارستان می باشد که قدمت تواریخی ان با گمانه زنی های دکتر عمران گاراژیان باستان شناس قدمت آن به ۷۲۰۰سال تا ۹ هزار سال تائید شد.
به گزارش خبرنگار طلوع بم به نقل از روابط عمومی فرمانداری بم صبح امروز یکشنبه مسئولین شهرستان بم از سایت باستان شناسی تل آتشی دارستان بم دکتر گاراژیان استاد یار گروه باستان شناسی دانشگاه نیشابور و پژوهشگری که سالهاست در تل آتشی بم به همراه همکارانش کاوش های باستانی را ادامه می دهد گفت: تل آتشین یا تل آتشی دارستان بم یکی از روستاهای اولیه دوران پیش از سفال یا بی سفال در جنوب شرق ایران است. دکتر گاراژیان گفت: عمدتا در تل آتشین بقایا معماری بسیاری قابل توجه خشت هایی که دارای اهمیت هستند سازه های معماری ابزارهای سنگی بقایای زغال ها و یک مورد اسکلت دفن شده مشاهده کردیم و مطالعات را ادامه می دهیم.
وی افزود: این فصل کاوش تا اواسط مهرماه ادامه دارد و یک برنامه ۵ ساله برای کاوش داریم و هر سال در تابستان یا بهار کاوش را انجام می دهیم تا حالا ۷۲۰۰ سال پیش بینی کردیم و لایه های پایین تر باز هم قدمت بیشتری را نشان می دهند در اینده به قدمت ۹ هزار ساله هم پیش بینی می کنیم.

عمران گاراژیان در آخر به عنوان یک فرد باستان شناس از مردم درخواست کرد که برای حفاری و کنده کاری تل آتشین دارستان به درد نمی خورد چون مربوط به زمانی است که هنوز سفال وجود نداشته است. مردم خوب منطقه و محلی بدانند ارزش این سایت باستان شناسی صرفا به دلیل معماری ساختمانهای آن و اطلاعاتی که در مورد فرهنگ انسان به ما می دهد مهم است و این میراث متعلق به جهانیان است و ما افتخار می کنیم سایت را کاوش می کنیم و از آن نگهداری می کنیم. امیدواریم با حفاظت در مقیاس جهانی خصوصا تل آتشین، خودمان را خوشنام کنیم و با کنده کاری های نامربوط خودمان را بدنام نکنیم.

در این بازدید که دکتر بنجامین موتن از پژوهشگران مرکز مطالعات علمی فرانسه نیز در آن حضور داشت وی گفت: این یک پروژه مشترک ایران و فرانسه است و هزینه های این کاوش مقدار قابل توجهی از طریق بخش حمایت های مالی برای انجام کاوش ها در خارج از فرانسه به وسیله وزارت امور خارجه فرانسه تامین می شود. بنجامین موتن افزود: مهم ترین یافته ها و نتیجه ها در آینده قدمت دوره های قبل را مشخص می کند و یکی از مهم ترین کارهایی که انجام شده تست آزمون نقشه های مغناطیسی است که اطلاعاتی درباره معماری ها و همچنین در مورد نسبت این محوطه با اطراف به ما می دهد و با متخصصین بیشتر و با تلاش کاوشگران قصد داریم محیط کاوش را گسترش بدهیم و بتوانیم اطلاعات آن را در مقیاس جهانی منتشر کنیم.
وی گفت: این یک چیز بسیار نادر است که ما خیلی خوش شانس بودیم که در عمق خاک توانستیم نشانه های پای حیوانات را شناسایی کنیم.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=1140

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.