افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024
گفت وگو با لیلا فروتن فعال حوزه کتاب و جوان برتر سال ۹۹ در پویش ملی جوان ایرانی

فعالیت اولین موسسه کتابخوانی استان در بم

  • کد خبر : 8557
  • 31 فروردین 1400 - 17:46
فعالیت اولین موسسه کتابخوانی استان در بم

طلوع بم – مونا موسی‌نژاد| شهر بم در سه چهار سال اخیر پای ثابت رویداد مهم و ملی “پایتخت کتاب ایران” بوده است و یک بار هم تا مرحله نهایی این رویداد رفت. در این سالها مجموعه فعالیتهای خوبی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بم و فعالان مردمی حوزه کتابخوانی انجام شده است. […]

طلوع بم – مونا موسی‌نژاد| شهر بم در سه چهار سال اخیر پای ثابت رویداد مهم و ملی “پایتخت کتاب ایران” بوده است و یک بار هم تا مرحله نهایی این رویداد رفت. در این سالها مجموعه فعالیتهای خوبی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بم و فعالان مردمی حوزه کتابخوانی انجام شده است.
موسسه تلاشگران نگین کویر بم یک موسسه مردم نهاد (سمن یا NGO) است که در ابتدای سال ۹۷ با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و احداث کتابخانه در شهر و روستاهای محروم زیرنظر اداره ورزش و جوانان پروانه فعالیت خود را دریافت و کار خود را به طور رسمی آغاز کرد. بنیانگذار این موسسه لیلا فروتن یکی از جوانان بمی است که با همکاری ۶ عضو فعال و ۳۰ عضو افتخاری این موسسه گامهای خوبی در این سالها در حوزه کتاب در بم برداشته‌اند.
تلاشگران نگین کویر بم به عنوان دومین موسسه رسمی کشور و اولین موسسه مردم نهاد استان کرمان در حوزه کتاب توانسته برای بالا بردن سطح فرهنگ کتابخوانی و ترویج علم در بم و شرق استان کرمان اقدامات مؤثری به انجام رساند.
هدف اعضای این موسسه گسترش کتابخوانی در فضاهای دور افتاده برای کودکان و نوجوانان علاقه‌مندی است که دسترسی به مکانهای آموزشی مناسب ندارند.
خانم فروتن کمی در خصوص فعالیتهای این موسسه و اهداف تاسیس آن توضیحاتی بفرمایید؟
مهمترین فعالیتهای این موسسه از زمان آغاز به کار، حضور در نمایشگاه دستاوردهای انقلاب، نمایشگاه نوروز ۹۸ ارگ قدیم (برپایی غرفه کتاب با هدف آشناسازی عموم با نویسندگان و مولفان بمی)، اهدای کتاب در روستاها، آموزش مناسب و مختلف کودکان بی بضاعت در محله های ضعیف تر توسط اعضا موسسه، همکاری با خیریه ها از جمله جشن روز دختر و اهدا کتاب و هدیه های مختلف، همکاری با انجمن حمایت از کودکان کار بم (قصه خوانی، کتابخوانی، آموزش دروس) بوده است. از دیگر فعالیت های مجموعه ما همکاری با موسسه مهرماه تهران (حمایت از کودکان کار) بوده است. دراین همکاری دوچرخه سوارانی از شهرهای مختلف با شعار *در رکاب کتاب* و *bam_is_still_alive*از شهر گنبد کاووس تا بندرانزلی به مدت یک هفته رکاب زدند و عموم مردم را به کتابخوانی دعوت کردند. برگزاری ۳مسابقه کتابخوانی استانی در *دهه ولایت وامامت*
*عید غدیر* *هفته دفاع مقدس*و مسابقه خاطره نویسی و نقاشی ویژه محرم و همچنین پویش من ناجی رویاهای کودکان کم‌بضاعت و دهها عنوان فعالیت دیگر که هرساله و با توجه به تقویم کاری انجام می‌شود.
آیا با مؤسسات و یا سازمانهای مختلف درشهرستان بم نیز تاکنون همکاری داشته‌اید؟
موسسه ما با تمامی نهادهای علاقه‌مند که تمایل به مشارکت در زمینه آموزشی داشته باشند همکاری می‌کند و دست آنها را نیز به گرمی می‌فشارد. تلاشگران نگین کویر بم در مراسم ورزشی تابستان اداره ورزش و جوانان بم حضور داشته و غرفه قصه خوانی و نقاشی را برای کودکان علاقه مند برپا می‌کند.
حضور دو سال متوالی در کارگاه‌های تسهیلگری جام باشگاه‌های کتابخوانی کشور، به عنوان تسهیل‌گر و مربی جام باشگاه‌های کتابخوانی بم و همکاری با مدارس و انجمن حمایت از کودکان کار در جهت تشکیل گروه‌های کتابخوانی دانش آموزی، اهدا کتاب های نویسندگان بمی به چند کافه کتاب فعال موثر در کرمان از جمله فعالیتهای استانی و کشوری مجموعه ما محسوب می شود.
از دیگر فعالیتهای مجموعه نیز میتوان به عضویت ستاد ساماندهی جوانان فرمانداری بم و عضویت در دبیرخانه پایتخت کتاب بم (از سوی اداره ارشاد و اسلامی بم) اشاره داشت.
در خصوص افتخاراتی که تاکنون در راستای فعالیت کشوری خود کسب کرده‌اید توضیحاتی بفرمایید؟
با لطف خدا تاکنون توانسته‌ام عنوان جوان برتر سال ۹۹ در پویش ملی جوان ایرانی با هدف معرفی دستاوردهای جوانان که بعنوان جوان برتر در حوزه کتاب ، دریافت لوح تقدیر از فرمانداربم در جهت فعالیت های حوزه کتاب، لوح تقدیر از رئیس اداره ورزش و جوانان بعنوان موسسه فعال در حیطه ورزش خانگی در زمان قرنطینه را نیز به دست آورم.
مهم‌ترین فایده ترویج فرهنگ کتابخوانی چیست و برای توسعه آن چه باید کرد؟
مهمترین فایده ترویج کتابخوانی، تبادل نظر با افراد کتابخوان، اطلاع رسانی در حوزه کتاب، افزایش دانش و اطلاعات، تقویت مشارکت در جامعه و ارتباط گسترده است.
برای توسعه کتابخوانی و تهیه منـابع مناسـب جهـت مطالعـه، برخـی اقدامات ضروری است از جمله، پژوهش درباره عادتها و سـلیقه هـای افراد بومی و نیاز آنها در عرصه کتابخوانی که براساس آن می‌توان آمار کتاب خواندن را افزایش داد.
از طرف دیگر، مطالعه کردن یکی از شاخصهای توسعه و رایج ترین محصول توسـعه فرهنگی کشورها محسوب می‌شود. در واقع، این مطالعـه اسـت کـه باعـث حیـات تفکـر در انسان به شمار می‌آید چرا که سطوح آگاهی و معرفتی انسان وابسته به مطالعه است. برهمین مبناسـت که امام علی (ع) میفرماید مطالعه، غذای روح بشر است.
برای آنکه ذائقه عمومی جامعه نسبت به کتابخوانی تغییر کند و به مطالعه به چشم یک نیاز نگاه شود و نه تفنن ، باید ضمن فرهنگ سازی، مطالعه را به عنوان عامل احیاکننده اندیشه و تفکر اقشار مختلف و وسیله‌ای برای سیراب نمودن طالبان علم و اندیشه معرفی کنیم. آموزش و پرورش و اداره ارشاد و کانون فرهنگی مساجد، دانشگاهها و نهادکتابخانه عمومی قطب و ارکان اصلی ترویج کتابخوانی به حساب می آیند. امید است با به کارگیری موثر ومفید پتانسیل افراد خلاق و پویا زمینه و بستر مطالعه در شهرستان افزایش یابد و به زودی شاهد معرفی بم به عنوان پایتخت کتاب ایران باشیم.
سازمان های مردم نهاد ، گروه‌هایی هستند که توسط اعضای جامعه بدون هیچ عنوان دولتی و یا موقعیت شغلی، برای اهداف اجتماعی ، مدنی، اخلاقی، زیست محیطی تشکیل می‌شوند.
این سازمان ها غیر انتفاعی هستند. یعنی برای به دست آوردن سود و کسب و کار به وجود نمی آیند و بودجه‌ دولتی هم ندارند. مؤسسه تلاشگران نگین کویر بم جز این نهادهای مردمی است. امیدواریم همه نهادهای مردمی و دولتی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بم با یکدیگر همکاری گسترده‌تری داشته باشند.
کلیات برنامه‌های سال جدید موسسه چیست؟
امسال علاوه بر انجام فعالیتهای همیشگی و وظایف ذاتی موسسه قصد داریم مسابقه هفت‌سین مجازی کتاب که به صورت کشوری برگزار می‌شود و هدف آن آشنایی وخوانش کتاب های نویسندگان بزرگ وشاخص ایرانی است را برگزار کنیم. همچنین برگزاری کلاسهای تقویتی و آموزش ویژه دبستان در موسسه توسط اعضای موسسه ( چهار نفر از اعضا معلم هستند) و هزینه این کلاس صرف کمک به کودکان نیازمند و اهدا کتاب در روستاها می گردد و کلاسهای قصه خوانی و قصه گویی و بلندخوانی برای کودکان ۴ تا ۹سال، راه اندازی کانال و پیج قصه گویی با بهره گیری از هنرمندان بمی، تشکیل گروههای کتابخوانی، پویش(کتاب من) ویژه دبستان و ساخت کتاب با وسایل مختلف و فعالیت‌های دیگر در دستور کار است که در سال جدید مطمئنا با همکاری نهادها و اداره‌های مختلف شهرستان به اجرا درخواهیم آورد.

چاپ شده در شماره ۲۵۵ هفته نامه طلوع بم

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=8557

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.