افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024
نیکزادی پناه:

طرح های آبخیزداری و آبخوان داری راهکارهای فراموش شده هستند

  • کد خبر : 1244
  • 04 مهر 1396 - 8:54
طرح های آبخیزداری و آبخوان داری راهکارهای فراموش شده هستند

نماینده مردم بم در مجلس گفت: یکی از راهکارهای مناسبی که به فراموشی سپرده شده است، طرح های آبخیزداری و آبخوان داری است تا بتوانیم سفره های آبی را تقویت کنیم.

برنامه گفت و گوی علمی رادیو گفت و گو با موضوع گرمایش زمین، بحران آب و برون رفت از این بحران و با حضور مهندس حسین رسان نژاد رئیس گروه توسعه و بهبود منابع آب وزارت جهاد کشاورزی و در ارتباط تلفنی با حبیب الله نیکزادی پناه نماینده مردم بم و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

مهندس حسین رسان نژاد در آغاز با اشاره به اینکه موضوع گرم شدن کره زمین یک مسئله جهانی است، اظهار داشت: در ایران نیز شاهد این موضوع هستیم؛ با افزایش سطح درجه حرارت در سطح شهری و روستایی شاهد کاهش نزولات هستیم.

وی ادامه داد: متوسط بارندگی در ایران ۲۵۰ میلی متر در درازمدت است که در این دوره های اخیر حدود ۲۰۴ میلی متر میانگین خشکسالی است. تبخیر آب در ایران سه برابر متوسط جهانی و بارندگی ایران یک سوم بارندگی کل زمین است.

وی با بیان اینکه شیوه بارندگی در ایران نامتوازن است، گفت: این میزان بارندگی اندک نیز به طور یکسان در کل کشور نیست، به طوریکه ۷۰ درصد بارندگی در ۲۵ درصد از اراضی یعنی در سواحل شمالی و نواحی کوهستانی رخ می دهد. سی درصد از بارندگی ها نیز در ۷۰ درصد از سرزمین ایران می بارد.

رئیس گروه توسعه و بهبود منابع آب وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: وزارت نیرو اعلام کرده است، حدودا شاهد کاهش هفت درصد از بارندگی ها در سطح کشور هستیم و حدود ۴۵ درصد از روان آب ها کم شده است.

حبیب الله نیکزادی پناه در ادامه با بیان اینکه بیشترین دغدغه امروز کشور بحران کم آبی است، گفت: یکی از مسائلی که کمیسیون کشاورزی مورد توجه قرار داده است موضوع کم آبی و گذر از این بحران است.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی افزود: به علت بی توجهی هایی که در گذشته کرده ایم، عمده دشت های پر آب را از دست داده ایم. در خیلی از مناطق، متاسفانه سفره های آبی زیر زمینی را از دست داده ایم، کیفیت آب در دشت های دیگر تغییر کرده به طوریکه آب های شیرین را از دست داده ایم و به آب های شور رسیده است. در خیلی از مناطق مانند رفسنجان آب نداریم و سرمایه های مردمی از دست رفته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم با اشاره به آب های جاری و فصلی، عنوان داشت: طبیعتا سد را ایجاد می کنند برای اینکه اگر چنانچه آب ورودی ناشی از بارندگی زیاد داشته باشیم بتوانیم آن را به گونه ای جمع آوری کنیم، تا در تابستان و مناطق خشک از آن استفاده کنیم. طبیعتا یکی از راهکارهای مناسبی که به فراموشی سپرده شده است، طرح های آبخیزداری و آبخوان داری است تا بتوانیم سفره های آبی را تقویت کنیم.

وی با اشاره به شرایط بحرانی امروز گفت: متاسفانه عمده قنوات کشور را از دست داده ایم و در کنار از دست دادن بسیاری از چاه ها، شرایط کشاورزی نیز مناسب نیست.

نیکزادی پناه از برنامه ششم توسعه گفت و خاطرنشان کرد: خوشبختانه همه مشکلات در این برنامه دیده شده است و در بودجه سال ۹۶ که شرایط مناسبی هم دارد، این موضوع دیده شده است.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی درباره راه کارهای مقابله با کم آبی گفت: یکی از این راه ها انتقال آب از دریا است که در حال حاضر در استان کرمان این کار را آغاز کرده ایم و خیلی از بخش های آن در حال انجام است. البته انتقال آب از دریا هزینه زیادی دارد که نمی توانیم برای همه مصارف از آن استفاده کنیم و به همین دلیل می توانیم نهایتا در بخش های شرب و نهایتا صنعت از آن استفاده کنیم./خانه ملت

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=1244

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.