افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024

شهرهای تاریخی بم و یزد خواهرخوانده شدند / تجلیل از دکتر عباس افلاطونیان

  • کد خبر : 3765
  • 17 اسفند 1397 - 14:24
شهرهای تاریخی بم و یزد خواهرخوانده شدند / تجلیل از دکتر عباس افلاطونیان

آیین خواهرخواندگی شهرهای تاریخی بم و یزد پنجشنبه ۱۶ اسفند سالجاری در بم برگزارشد. این مراسم در قالب “جشنواره حنای بم” و با حضور مشاور دفتر مطالعات راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان یزد، اعضای شورای اسلامی و هنرمندان یزد، دکتر عباس افلاطونیان چهره ماندگار بم، نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، شهردار و اعضای شورای شهر و مسئولین شهرستان بم و حاج ابوالقاسم صدیقی یار مقام معظم رهبری در سالن اجتماعات اداره ارشاد اسلامی بم برگزار شد.

به گزارش طلوع ارگ، احیای سنت‌ها و آیین‌های مشترک فرهنگی و بومی بم و یزد و ارتباطات فرهنگی و منطقه‌ای از اهداف برگزاری این خواهرخواندگی اعلام شده است که این مراسم با استقبال چشم گیر  مردم بم و مهمانان ویژه‌ای از شهر یزد روبه رو شد.

در این مراسم آئین تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی پروفسور عباس افلاطونیان پزشک بمی ساکن یزد و از پیشگامان درمان ناباروری در خاورمیانه و موسس بیمارستان افلاطونیان بم و بیمارستان مادر یزد نیز انجام گرفت. دکتر افلاطونیان از چهره‌های علمی و پزشکی محبوب و حاذق در بین مردم بم و یزد می‌باشد که سالهای زیادی از عمر خود را صرف خدمت به محرومان و شهروندان کرده است.

منصور عزیزآبادی رئیس شورای شهر بم در ابتدای این مراسم بیان کرد: خواهرخواندگی قراردادی است بین سران مملکتی یا سران دو شهر که برای ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی بین مردم دو شهر بسته می‌شود.

وی ادامه داد: خواهرخواندگی اصطلاحی است که از ادبیات اروپا وارد دیگر کشورها شده و برای نخستین بار در سال ۱۹۲۰ بعد از جنگ جهانی اول این قرارداد بین یک شهر انگلیس و یک شهر در فرانسه منعقد شد و تا سال ۱۹۸۶ ادامه داشت. هدف از این قرارداد پیوند و اتحاد بین شهروندان دو شهر است که دارای منافع مشترک هستند. مفاد این قراردادها موضوعات فرهنگی اقتصادی و بازرگانی و اخیراً ورزشی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: علت بکارگیری واژه خواهرخواندگی به این اعتبار است که در بیشتر زبانهای دنیا واژه شهر مؤنث است. معمولاً دو شهر برای خواهر خواندگی باید دارای تشابهاتی باشند مثلاً دو شهر تاریخی، دو شهر علمی یا دانشگاهی یا دو بندر یا حتی دو سمبل مشترک باشند که این انگیزه را ایجاد کند که نتیجه این خواهر خواندگی رونق و رواج گردشگری و اقتصاد بین دو شهر خواهد شد.

عزیز آبادی گفت: شورای شهر بم و یزد به این نتیجه رسیدند که  با توجه به ظرفیتهای مشترک این بحث به نفع مشترکات علمی، فرهنگی و اقتصادی شهرهای بم و یزد شمار می‌آید. در بخش فرهنگی دو شهر با سابقه تاریخی بسیار غنی، به دلیل بافت مذهبی هر  دو حسینیه ایران محسوب می‌شوند.کویرنشینی مردمانی سخت کوش ، معماری خشت وگلی شهری، احیای قنوات هر دو شهر، و ثبت جهانی شدن باغشهر بم و بافت تاریخی یزد دلایلی بود که شهر بم در بخش خواهرخوانندگی با یزد پیش قدم شود. وی اظهار داشت: از مهم ترین  وجوهات مشترک دیگر، چهره های علمی ماندگار مانند دکتر افلاطونیان به شمارمی‌آید.

در ادامه حبیب‌اله نیکزادی‌پناه نماینده بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی گفت: بزرگان بم و یزد برنامه‌نویسان آینده این شهرها  هستند.

وی با اشاره به اتفاقات مهمی که در  شهر در حال برگزاریست  افزود، با تدبیر شورای شهر خواهرخواندگی بم و یزد که با تبادل علم ، افکار ، رفتار و استفاده از تجارب مفید و با ارزش هر دو شهر  اجرایی شده است میتواند عاملی باشد تا کارهای بزرگی برای هر دو شهر نتیجه بخش شود.

وی گفت: موضوع دوم بحث تجلیل از نخبگان بم است، مردم بم جلوتر از تمامی شهرهای ایران سعی بر این داشته  تا از نخبگان شهر خود در زمان حیات تجلیل کنند. امیدواریم این نوع  برنامه ها  شروعی باشد، برای تمام مردم ایران. باید بدانیم که ما تنها از نخبگان تجلیل نمی‌کنیم بلکه از ریشه این مردم قدردانی می‌کنیم.

یکی از این نخبگان پروفسور افلاطونیان است که برای مردم بم و یزد بسیار چهره ماندگاری دارد. زیرا در اوج قدرت علمی و شهرت، بم را رها نکرده و شاهد تلاش در جهت آبادانی این شهر جهانی است. نیکزاده پناه گفت، به زودی در بم بخشی از بیمارستان افلاطونیان به عنوان شعبه‌ای از مرکز تحقیقاتی یزد در بحث زنان و زایمان راه اندازی می‌شود که قول این مهم را از پروفسور افلاطونیان گرفتیم.

در ادامه این مراسم حسنی مشاور دفتر مطالعات راهبردی وزیر ارشاد گفت: بسیاری از جهانگردان دنیا از بم و کویر آن دیدن می‌کنند و در زمان برگشت معتقدند که از پاریس ایران دیدن کردند. آنان  ارگ بم را پاریس ایران می نامند و این خطه از ایران مورد توجه در بین اروپاییان قرار دارد.

مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به روابط گذشته این شهرها ازجمله برنامه های پیش رو را تلاش برای احیای دوباره روابط شهر بم و یزد در موضوعات مختلف از نظر فرهنگی و علمی و اقتصادی و تاریخی اعلام کرد.

جوادیان‌زاده گفت: شهر یزد امسال پایتخت کتاب ایران شناخته شده و نویسندگان این دو شهر به زودی روابط زیادی را در بخش کتاب و دیگر بخشهای فرهنگی آن تجربه خواهند کرد.

در بخش ویژه این مراسم که با استقبال و تشویق گسترده حاضران برگزار شد؛ آیین نکوداشت دکتر عباس افلاطونیان اهل بم و چهره ماندگار پزشکی ایران در درمان ناباروری و رییس پژوهشکده علوم تولید مثل یزد و موسس بیمارستانهای افلاطونیان بم و مادر یزد تقدیر ویژه به عمل آمد. وی در سخنانی ضمن بیان خاطراتی از دوران زندگی خود از بانیان مراسم و همشهریانش جهت حضور در این مراسم تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که بم و یزد بتوانند با ارتقای همکاری و تعامل رشد خوبی در همه زمینه‌ها داشته باشند.

گفتنی است در پایان این مراسم تفاهم نامه خواهر خواندگی دو شهر تاریخی بم و یزد توسط شورای اسلامی دو شهر بم و یزد امضا شد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=3765

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.