افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024

شهرداری ها در راس هرم هیات نظارتی قرار گرفته اند که باید چابک سازی و توانمندسازی را در دستور کار خود قرار دهند.

  • کد خبر : 6136
  • 28 خرداد 1399 - 12:00
شهرداری ها در راس هرم هیات نظارتی قرار گرفته اند که باید چابک سازی و توانمندسازی را در دستور کار خود قرار دهند.

به گفته مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کرمان چابک سازی شهرداری ها به عنوان یک موسسه اقتصادی در شرایط تحریمی و کرونایی امروز می‌تواند به روند کند کنونی توسعه عمران شهری سرعت و جانی دوباره بخشد.

به گزاش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، علی شهسواری سه شنبه ۲۷ خرداد در کارگروه شهرداران منطقه ۷(شرق استان کرمان) افزود: شهرداری ها در راس هرم هیات نظارتی قرار گرفته اند که باید چابک سازی و توانمندسازی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: کشور به طور جدی قصد دارد وابستگی خود را به نفت کاهش دهد و در شهرداری ها هم باید این نکته دیده شود و اینکه صرفا نگاهمان به منابع دولتی باشد ما را با مشکل مواجه می‌کند.

شهسواری تصریح کرد: برخی شهرداری ها فقط با ایجاد چند برنامه کوچک مانند جذب سرمایه گذار ، اجرای ممیزی و کمیسیون های ۱۰۰ و ۷۷ توانسته اند واستگی مالی به منابع دولتی نداشته باشند

وی توضیح داد:درآمد شهرداری های در بحث ارزش افزوده کاهش پیدا کرده و امسال ارزش افزوده شهرستان های شرقی ۲ میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان بوده است که کاهش بسیار چشمگیری داشته است.

شهسواری اظهارداشت: برنامه ریزی امورات شهری حتما در دستور کار قرار بگیرد و اجرای بودجه و برنامه هایی که در شورا تصویب شده برای شهرداران حکم قانون را دارد همچنین ایجاد منابع درآمدی جدید در بحث ممیزی ،کمیسیون ماده ۱۰۰ و۷۷ ،ساماندهی املاک که توسط سودجویان تصاحب شده می تواند موثر باشد .

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کرمان افزود: از انتقادهایی که در سازمان شهرداری ها شده اینکه شهرداری های استان کرمان کمترین استفاده را از تسهیلات این سازمان داشته اند و همچنین درباره ساماندهی ناوگان حمل نقل و عمرانی باید بدانیم دستگاه فرسوده وجود دارد و از ۲۳ مجموعه دستگاه مجموعا ۱۲دستگاه در اختیار ما قرار گرفته که امسال۲ دستگاه آن را به شهرداری گنبکی و نظام شهر داده ایم.

وی بیان کرد: ماشین آلات عمرانی از منابع درآمدی شهرداری ها بحساب می آیند و اگر برای بهسازی و تجهیز به مشکل مواجه شدید سازمان همیاری ها کارگاهی تجهیز کرده که می توانید با هماهنگی بعمل آمده از این کارگاه استفاده کنید

وی تصریح کرد:شهرداری پیشانی شهر است و اگر مرکز شهرستان بهسازی شود بازتاب خوبی روی دهیاری ها خواهد داشت که در کمیته برنامه ریزی فرمانداران می‌توانند کمک کنند.

شهسواری اضافه کرد: در خصوص جرایم رانندگی که سهمی از این جرایم به شهرداری ها باید تعلق بگیرد حتما پیگیری بعمل خواهد آمد و شهرداران که در سازمان همیاری شهرداری ها عضو هستند و می توانند خط مشی بدهند متاسفانه برخی شهرداران برنامه خاصی ندارد.

مدیرکل امور شهری ضمن اشاره به کمک شهرداری ها در بحث مبارزه با بیماری کرونا گفت: شهرداری ها علی رغم مشکلات بسیار در بحث کمک مومنانه ،ضدعفونی معابر و ادارات ، تامین ماسک و مواد ضدعفونی و حتی تامین هزینه خرید دستگاه ها و وسایل آزمایشگاه ها مبلغی حدود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک کردند .

شهسواری تصریح کرد: سال گذشته مبلغ ۴میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان درآمد سازمان همیاری ها بوده و این سازمان می تواند بسیاری از کارهای عمرانی را انجام دهد و نیاز به برگزاری مناقصه از طرف شهرداری ها نخواهد بود.

شهرستان های شرقی استان مشترک المنافع هستند
در ادامه فرماندار بم گفت:همگی از شرایط دولت و وضعیتی که بعد تحریم ها بودجود آمده است اطلاع داریم ما با دو مشکل عمده در کشور روبرو هستیم یکی تحریم ها که باعث شده فروش نفت به رقم بسیار پایینی تنزل پیدا کند و تاثیر آن در تمام جایگاه ها خصوصا عمرانی خواهد گذاشت زیرا اولویت در ساختار بودجه ای کشور هزینه های جاری و سپس عمرانی است و دیگری بیماری کرونا که باعث شد بسیاری از مشاغل اقتصادی ما تعطیل شود.
هادی شهسوارپور افزود:امسال شهرستان بم یکی از شهرستان هایی خواهد بود که تمام شهرها و روستاهای ان پایش تصویری در ان اتفاق خواهد افتاد و متاسفانه در مجموعه شهرستان با چالش گسترده ای روبرو شدیم اصناف،کارخانجات و صنایع بسته بندی تعطیل شد و نتوانستند کسب و کار کنند و عوارض و مالیاتی که باید به شهرداری ها واریز می شد کم شد و با مشکلاتی مواجه شدند.
وی بیان کرد:یکی از ظرفیت های ما کمیته برنامه ریزی است که در بم شرایط متفاوت است زیرا بعنوان شهر توسعه یافته تلقی شده و اعتباراتی که به کمیته برنامه ریزی اختصاص می یابد به مناطق محروم تعلق می گیرد که باید در سه حوزه راه ،آب روستایی و بهداشت هزینه کرد و شرمنده شهرداران هستیم زیرا قانون اجازه نمی‌دهد این اعتبارات در جایی دیگر هزینه شود.
شهسوارپور ادامه داد:راه حل چاره برای ظرفیت سازی است و باید قابلیت های خودمان را ببینیم که به نگاه محلی ، استانی و کشوری نیاز است و شهردار با خلق ایده جدید بودجه بنویسد و شورا را توجیح کند.
فرماندار بم توضیح داد:نگاه مدیر کل به صورت منطقه ای است و ما شهرستان های شرقی مشترک المنافع هستیم و بجز اینکه محدوده سیاسی ما تغییر کرده دیگر تغییری در بم بزرگ رخ نداده است و بودجه شهرداری ها باید به خودشان اختصاص داده شود و نگاهمان از کمک دولتی به استفاده از ظرفیت محلی تغییر یابد
وی تاکید کرد:شهرداری بم با راه اندازی کمیته سرمایه گذاری در خلق ایده های جدید گام موثری برداشته است و شهرداری ها می توانند از تسهیلات چهار درصد استفاده کنند که متاسفانه بسیاری اوقات شهرداری ها درگیر مشکلات روزمره هستند.
شهسوارپور اضافه کرد: چابک سازی و استفاده از روش نوین، ساختار سازی و فرایندسازی مناسب در شهرداری ها بسیار موثر خواهد بود زیرا قبلا شهرداری ها فقط نیرو وارد می کردند که این معضل به بحرانی تبدیل شده و شهرداری باید هزینه را پایین آورده و درآمد را کم کند

.

شوراهای اسلامی معضل شهرداری ها شده اند.

رئیس کارگروه شهرداران منطقه هفت در ادامه گفت:شوراهای اسلامی معضل شهرداری ها شده اند مثلا بودجه مشخص شده و هزینه کرد با شورا درمیان گذاشته و مورد تایید قرار گرفت ولی با یک تودیع و معارفه شهردار یا شورا طرح اجرا نمی گردد.

مهدی قائمی ضمن اشاره به مشکلات شهرداری ها بیان کرد: کاهش شدید اعتبارات درآمدهای جاری و پرداخت حقوق و بیمه پرسنل تمام شهرداران از جمله مشکلات عمده شهرداری ها بوده و همچنین فرسودگی ماشین آلات شهرداری ها که برای تعمیر آنها با مشکل مواجه شده ایم.

وی تاکید کرد:یکی از مصوبات شورای تامین پایش تصویری است که از شهرداری ها می‌خواهند این کار را انجام دهند اما طبق قانون باید ۶۰درصد از جرایم رانندگی تحقق یافته به شهرداری ها واریز گردد در شرق استان کرمان این اتفاق رخ نمیدهد

قائمی تصریح کرد:بسیار مطلوب است که جهت اتمام پروژه های نیمه تمام شهرها خصوصا پروژه های مربوط به زیرساخت شهری از تسهیلات ارزان قیمت وزارت کشور خاص همان پروژه تصویب شود زیرا باتوجه به زلزله سال ۸۲ زیرساخت شهر بم و شهرهای اطراف آن به شدت آسیب دید و تخریب شد.

چابک سازی شهرداری ها، بحث ایجاد تاکسی شهری ،راه اندازی کمسیون ماده ۷۷ و ۱۰۰ شهرداری ها، افزایش تخصیص اعتبار برای فرمانداری های شرق استان، برنامه ریزی جهت جذب سرمایه گذار و مشارکت مردمی ، پیگیری جهت واریز جرایم رانندگی به شهرداری ها ، کمبود اعتبار جهت پرداخت حقوق و بیمه پرسنل شهرداری ها از جمله مواردی بود که توسط شهرداران شرق استان در این کارگروه به آن اشاره شد.

محمد بنی اسدی شهردار بم هم گفت: به واسطه شیوع بیماری کرونا با محدودیت و کاهش چشمگیر منابع مالی روبرو بودیم اگر شهرداری‌ها قوی باشند و تقویت شوند قطعاً بازخورد این اقدامات در حوزه شهرداری‌ها به کل مجموعه شهر و شهرستان برمی‌گردد.

وی افزود: باید دید چه منابع جایگزینی را می توان تعریف کرد تا مسائل جاری و همچنین توقعات شهر را در قالب پروژه هایی در سطح شهر انجام دهیم.

عکس طلوع بم- علی معتمدی

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=6136

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.