افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024

خطر تغییر اقلیم در کمین بم، ریگان، فهرج و نرماشیر

  • کد خبر : 6791
  • 18 شهریور 1399 - 17:49
خطر تغییر اقلیم در کمین بم، ریگان، فهرج و نرماشیر

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان با اشاره به وجود ۲۰ درصد بیابان‌های کشور در استان گفت: طرح جامع مقابله با بیابان‌زایی شرق استان تهیه شده است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از تسنیم، مهدی رجبی‌زاده با اشاره به اقدامات انجام شده در استان کرمان در راستای مقابله با بیابان‌زایی، فرسایش بادی و مقابله با ریزگردها اظهار داشت: استان کرمان یک استان خشک و نیمه خشک است و میانگین بارندگی در استان کرمان نصف میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه باید بپذیریم که در یک اقلیم خشک زندگی می‌کنیم ادامه داد: یکی از ویژگی‌های اقلیم خشک وجود عرصه‌های بیابانی و کم‌بارش است که فرایند بیابان‌زایی را تشدید می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با عنوان اینکه ۲۰ درصد بیابان‌های کشور در استان کرمان وجود دارد گفت: مطالعات کانون‌های بحرانی حساس به فرسایش بادی نشان می‌دهد که ۶۰ درصد در این مناطق در شرق استان کرمان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه وسعت چهار شهرستان بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در شرق استان کرمان ۲ میلیون و ۱۳۳ هزار هکتار است افزود: از این میزان یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار آن در عرصه بیابانی قرار دارد.

رجبی‌زاده با بیان اینکه ۶۳ درصد مساحت این چهار شهرستان بیابانی بوده یا در حال بیابانی شدن است گفت: این مسئله به این معناست که باید برای ادامه حیات در این مناطق برنامه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید بپذیریم در یک اقلیم خشک زندگی می‌کنیم و باید این اقلیم سازگار شده و کارهایی انجام دهیم که متناسب با ظرفیت طبیعی در این مناطق باشد و عواملی که باعث تخریب پوشش گیاهی، کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و … می‌شود را مدیریت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه مدیریت منابع موجود در کنار فعالیت‌های ما می‌تواند آینده خوبی را برای این مناطق به همراه داشته باشد افزود: در این شرایط ساکنان منطقه می‌توانند زندگی، کشاورزی و اقتصاد موجود منطقه را ادامه داده و حفظ کنند در غیر این صورت در سنوات آینده در این منطقه با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی و آبخیزداری فعالیت‌های گسترده‌ای را در ۴۰ سال گذشته در این مناطق انجام داده است گفت: انجام عملیات مالچ پاشی و ۴۰ هزار هکتار جنگل‌کاری از جمله این اقدامات است.

رجبی‌زاده با بیان اینکه در ۳۰ سال گذشته با فرایند خشکسالی و کم‌بارشی مواجه بودیم افزود: در سنوات اخیر فعالیت‌های گسترده‌ای در استان انجام شده و در چهار سال گذشته ۷ هزار هکتار عملیات مالچ پاشی و حدود ۸ هزار هکتار عملیات نهال‌کاری را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع مقابله با بیایان‌زایی در شرق استان تهیه و مرحله به مرحله اجرا می‌شود گفت: در دو سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و به دستور مقام معظم رهبری اعتبارات خاصی برای مقابله پدیده گرد و غبار در کشور و به تبع آن به استان اختصاص داده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اعتبار ۱۰۷ میلیارد تومانی‌ در سال گذشته گفت: بالغ بر ۶۵ درصد این اعتبارات معادل ۶۷ میلیارد تومان در سطح استان کرمان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات مختلفی در استان در این حوزه انجام شده است افزود: هزار و ۳۰۰ هکتار نهالکاری در سال ۹۷، عملیات کنترل روان آب‌ها و احداث ۹۰ کیلومتر بادشکن‌های زنده و غیر زنده از جمله این اقدامات است که همچنان ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=6791

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.