افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
نیکزادی پناه در سوال از وزیر نیرو:

تنها راه مقابله با چاه های غیرمجاز قدیمی پر کردن آن ها نیست / مردم شرق کرمان به خاطر آب دچار بیماری لاعلاج شدند

  • کد خبر : 4352
  • 30 تیر 1398 - 19:44
تنها راه مقابله با چاه های غیرمجاز قدیمی پر کردن آن ها نیست / مردم شرق کرمان به خاطر آب دچار بیماری لاعلاج شدند

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از ایسنا، حبیب الله نیکزادی پناه در جریان طرح سوال خود از وزیر نیرو در جلسه علنی بعد از ظهر امروز دوشنبه در خصوص علت عدم اعمال مدیریت علمی و عملی در امور آب کشور گفت: وقتی کشاورزان نتوانند از آب موجود در سد استفاده کنند از […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از ایسنا، حبیب الله نیکزادی پناه در جریان طرح سوال خود از وزیر نیرو در جلسه علنی بعد از ظهر امروز دوشنبه در خصوص علت عدم اعمال مدیریت علمی و عملی در امور آب کشور گفت: وقتی کشاورزان نتوانند از آب موجود در سد استفاده کنند از آب زیرزمینی استفاده می‌کنند که با توجه به وضعیت بحران آب مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

وی با انتقاد از بکارگیری مدیران ضعیف در مدیریت آب برخی از استان‌ها گفت: سوال من بهمن ماه سال ۹۵ به هیات رئیسه ارائه شده که در آن زمان آقای چیت چیان وزیر نیرو بود و حالا بعد از دو سال آقای اردکانیان به آن پاسخ می‌دهد.

وی همچنین گفت: از آقای اردکانیان انتظار داریم از نیروهای خلاق، تحصیلکرده و چابک برای مدیریت منابع آب استفاده کند. ما قوانین نافذ و موثری خصوصا در برنامه‌های توسعه داریم اما عدم اعمال مدیریت صحیح از سوی وزارت نیرو مشهود است.

نیکزادی پناه با بیان اینکه حداقل باید ۱۵ درصد متوسط نزولات آسمانی در بلندمدت حفظ شود، گفت: متاسفانه دستاورد وزارتخانه صفر و شاید منفی بوده البته این آمار مربوط به سه سال قبل است و به گفته وزیر با وضع بارندگی‌ها شرایط بهتر شده است.

وی با طرح این سوال که چرا برای کنترل و پیشگیری از تبخیر آب پشت سدها فکری نمی‌شود؟ افزود: مدیریت سدها چگونه است که کارکرد مناسبی ندارد و در جریان وقوع سیل بر آلام مردم می‌افزاید به نظر می‌رسد ما برنامه‌ای برای ذخیره آب کشور نداریم و عملا وزارت نیرو و دولت به شکل انفعالی شرایط بحران را مدیریت می‌کنند.

نماینده مردم بم در مجلس با بیان اینکه طبق آمار موجود ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که راهکاری برای تعیین تکلیف آنها ارائه نشده، ادامه داد: وزارت نیرو متاسفانه آمرانه با مسائل و مشکلات کشاورزان برخورد می‌کند و تنها راهش پر کردن چاه‌های کشاورزی است. مگر وزارت نیرو نباید از برداشت آب‌های غیر مجاز جلوگیری کند و اگر کسی اقدام به حفر و بهره برداری از آب غیر مجاز کرد مگر نباید با فوریت با او برخورد شود؟ گاهی ۵۰ سال برداشت می‌شود و حالا متوجه کار خلاف قانون شده‌اند.

نیکزادی پناه تخلیه روستاها، سرگردانی و مهاجرت روستاییان، کاهش ضریب امنیت و نابودی روستاها را از علل عدم مدیریت منابع آبی عنوان و خاطرنشان کرد: کشاورزان به صورت سنتی از کانال‌های خاکی استفاده می‌کنند که باعث نابودی بیت‌المال می‌شود وقتی نعمتی مثل سد وجود دارد باید به طور کامل و اقتصادی از آب استفاده شود. چرا باید شاهد بی‌توجهی به منافع ملی و خلق ثروت از سرمایه‌های کشور باشیم.

نیکزادی پناه با بیان اینکه در اکثر نقاط کشور آب‌های شیرین و با کیفیت وارد دریا و دریاچه شده یا از کشور خارج می‌شود بر ضرورت نظارت وزارت نیرو بر این امر تاکید کرد و افزود: سال گذشته چه حجم آبی از کشور خارج شد و چه ضرر و زیانی به ما وارد شد؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه مردم شرق استان کرمان به خاطر استفاده از آب نامطلوب دچار بیماری‌های لاعلاج شده‌اند، تاکید کرد: به اندازه کافی برای این امر اعتبار اختصاص دهید تا مردم نابود نشوند. استان من انبوهی از جنگل پسته بود و حالا که آبی برای کشاورزی نیست به کارخانه‌های زغال سوزی تبدیل شده که باعث همه این مصیبت‌ها مدیریت ناکارآمد گذشته است.

نیکزادی پناه در پایان گفت: با توجه به اینکه این مشکلات ارثی است که به وزیر نیرو (اردکانیان) رسیده از به رای گذاشتن سوال خود منصرف و از توضیحات وزیر قانع شد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=4352

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.