افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
دو روی خشکسالی و سیلاب استان کرمان

تشنه لبانی که آب خانه‌هایشان را فرا گرفت

  • کد خبر : 3758
  • 12 اسفند 1397 - 18:49
تشنه لبانی که آب خانه‌هایشان را فرا گرفت

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از مهر، استان کرمان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته با افزایش بارندگی مواجه است اما اگر نگاهی به آمار و ارقام این بارش‌ها بکنیم به وضوح مشخص است این استان هنوز به نیمه آمار بارندگی بلند مدت هم نزدیک نشده است. در سال جاری […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از مهر، استان کرمان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته با افزایش بارندگی مواجه است اما اگر نگاهی به آمار و ارقام این بارش‌ها بکنیم به وضوح مشخص است این استان هنوز به نیمه آمار بارندگی بلند مدت هم نزدیک نشده است.

در سال جاری متوسط بارندگی در کرمان ۵۰ میلیمتر اعلام شده است این در حالیست که سال گذشته در همین زمان این آمار به ۱۰ میلیمتر هم نمی‌رسید اما نکته جالب اینکه متوسط بارندگی بلند مدت این استان ۱۲۴ میلیمتر است.

تابستان سال گذشته به دلیل بی آبی در شهرستان‌های کهنوج، رودبار و ریگان تأمین آب شرب روستاها نیز با مشکل مواجه شده بود و بسیاری از روستاها به دلیل خشک شدن چشمه‌ها و چاه‌های آب با تانکر آبرسانی می‌شدند اما حالا در زمستان با بارندگی و عدم استحصال روان آب‌ها همین روستاها دچار آب گرفتگی شده‌اند و صدها روستا در محاصره سیل قرار گرفته است.

پلی که به سد تبدیل شد

همچنین در شهر کهنوج بسیاری از خانه‌های مجاور رودخانه این شهر مملو از آب شده‌اند دلیل ورود آب به خانه‌ها پلی است که در شهر کهنوج بر روی رودخانه فصلی احداث شده، پل سمیه بیش از ۱۰ سال قبل بر روی این رودخانه بنا شد و با بارش باران به دلیل کوچک بودن دهانه‌های پل آب وارد محله‌های شهر کهنوج می‌شود.

 

اما در ریگان وضعیت از همه جا بدتر است در این شهرستان که هم اکنون نیز با ریزگردها و طوفان شن مواجه است با وجود عدم بارش باران در منطقه آب‌های بالا دست به سمت روستاهای سرازیر شده است و ۱۲۰ روستا در محاصره سیلاب قرار دارند. این در حالی است که مردم در شرایط عادی برای تأمین آب شرب، کشاورزی و دامداری با مشکل مواجه هستند و این حجم عظیم آب که می‌تواند راهگشای مردم باشید به سادگی روانه کویر می‌شود و از سوی دیگر به دلیل وزش بادهای شدید منطقه سیل زده با ریزگردها نیز درگیر شده است.

امداد رسانی به سیل زدگان ادامه دارد اما به دلیل گسترده سیلاب و تعداد بالای روستاهای در محاصره سیل روند امدادرسانی کند است

فرماندار ریگان اظهار داشت: امداد رسانی به سیل زدگان ادامه دارد اما به دلیل گسترده سیلاب و تعداد بالای روستاهای در محاصره سیل روند امدادرسانی کند است.

امین باقری افزود: رودخانه‌های محلی در پی بارندگی‌های روزهای اخیر بالا دست طغیان کرده‌اند و آب وارد برخی از روستاها شده است.

وی ادامه داد: میزان بارش در شهرستان ریگان بسیار پایین است و در سال گذشته ما هیچ گونه بارندگی در شهرستان نداشتیم و در سال جاری نیز این میزان بسیار اندک بوده است و بروز این سیلاب‌ها نمی‌تواند هیچ کمکی به بحث خشکسالی در شهرستان کند و فقط موجب خسارت به مردم محروم منطقه می‌شود.

باقری بیان کرد: به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌ها امکان استحصال این روان آب‌ها برای استفاده در فصول گرم سال وجود ندارد.

وی با اشاره به وجود حالت بحرانی در روستاها دچار سیلاب گفت: جلسه ستاد بحران تشکیل شده و همه دستگاه‌ها در حال کمک رسانی به حادثه دیدگان هستند.

۱۲۰ روستا در میانه کویر در محاصره سیل هستند / ‏‬ ۲۰۰۰ خانه دچار آب‌گرفتگی شدند

فرماندار ریگان بیان کرد: به دلیل خسارت شدید سیل به جاده‌ها راه دسترسی به ۱۲۰ روستا مسدود شده است.

وی در خصوص بازگشایی راه ریگان به ایرانشهر نیز گفت: به دلیل شکستن پل راه اصلی دچار مشکل شده است و هم اکنون راه به صورت موقت باز است و باید با اختصاص بودجه و اقدامات لازم در آستانه نوروز راه به صورت دائمی ترمیم شود.

فرماندار ریگان تعداد خانه‌های دچار سیلاب و خسارت را بیش از دو هزار خانه روستایی اعلام کرد و گفت: برآورد دقیقی از میزان خسارات وجود ندارد اما تأسیسات زیر بنایی، راه‌ها، کشاورزی و خانه‌های روستایی خسارت‌های زیادی دیده‌اند.

سیلاب همچنین در رودبار جنوب موجب قطع شدن راه ارتباطی ۵ هزار نفر از روستاییان این منطقه شده است تعداد روستاها در محاصره سیلاب این شهرستان نیز حداقل ۳۹ روستا بیان شده است، امداد رسانی به این روستاها نیز آغاز شده و اقلام مورد نیاز سیل زدگان در دسترس مردم قرار دارد.

ورود آب به باتلاق خشک شده جازموریان

اما شرایط بحرانی در این منطقه مربوط به عشایر و دامداران حوزه جازموریان است، این باتلاق که مدتهاست خشک شده هم اکنون شاهد سرازیر شدن آب است و بیم آن وجود دارد که عشایر و دامداران در مناطق دورافتاده جازموریان با مشکل جدی مواجه شوند.

معاون امداد و نجات هلال احمر استان کرمان اظهار داشت: از ساعات ابتدای بروز سیلاب اکیپ‌های امدادی از پایگاه‌های نزدیک به منطقه به روستاها اعزام شده‌اند.

محمد حیدری پور گفت: هم اکنون در شهرستان‌های رودبار، کهنوج و ریگان و برخی از روستاهای ارزوئیه شاهد بروز سیلاب هستیم.

خانوارهایی که دچار سیلاب شده‌اند مورد امدادرسانی فوری و اسکان موقت قرار گرفته‌اند و اقلام خوراکی، چادر، پتو و پلاستیک بین آنها توزیع شده است

وی ادامه داد: خانوارهایی که دچار سیلاب شده‌اند مورد امدادرسانی فوری و اسکان موقت قرار گرفته‌اند و اقلام خوراکی، چادر، پتو و پلاستیک بین آنها توزیع شده است.

وی بیان کرد: تا زمان فرو کش کردن سیل و رفع بحران در مناطق سیل زده، امداد رسانی به آسیب دیدگان ادامه خواهد یافت.

وی از حضور ۹ تیم امدادی در مناطق سیل زده خبر داد و گفت: کمبودی برای امداد رسانی به سیل زدگان وجود ندارد اما از مردم می‌خواهیم از ساختن خانه‌ها در حاشیه و مسیر سیلاب‌ها جدا خودداری کنند و با توجه به امکان بارش‌های مجدد از مسیل ها فاصله بگیرند.

۸۷ میلیارد تومان خسارت به راه‌های جنوب کرمان / ‏‬ اعزام بالگرد به جازموریان

گفته می‌شود تنها در بخش راه در جنوب استان کرمان ۸۷ میلیارد تومان خسارت به جای مانده است و طبق اعلام اداره راهداری و حمل و نقل جنوب کرمان، هزار و ۴۶۰ کیلومتر راه روستایی تخریب شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز در خصوص امدادرسانی به سیل زدگان می‌گوید: نیروهای امدادی در سه شهرستان کهنوج، رودبار و ریگان حضور دارند و خسارت‌ها در حال برآورد می‌باشد.

مجید سعیدی بیان کرد: در منطقه جازموریان برای نجات جان دامداران و عشایر اقدام به اعزام بالگرد شده است و خوشبختانه سیلاب اخیر در استان کرمان تلفات جانی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه در مدت ۱۰ ساعت در کهنوج بیش از ۸۰ میلیمتر بارندگی روی داده است گفت: این حجم بالای روان آب‌ها موجب بروز سیلاب شده است.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=3758

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.