افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 19 March , 2024
نماینده مردم شرق استان کرمان با هشدار به دولت عنوان کرد:

به داد خودروسازان کرمانی برسید/سایپا و ایران‌خودرو فقط منابع دولتی را می‌بلعند

  • کد خبر : 4554
  • 18 شهریور 1398 - 12:30
به داد خودروسازان کرمانی برسید/سایپا و ایران‌خودرو فقط منابع دولتی را می‌بلعند

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی از تبعات عدم حمایت از خودروسازان استان کرمان سخن به میان آورد و گفت: اگر به این خودروسازان بی‌توجهی بکنیم، دولت و سرمایه‌گذارانی که در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌اند متضرر خواهند شد و همچنین با بیکاری کارگران این مجتمع به معضل بیکار در این منطقه حساس از کشور دامن زده خواهد شد و بازار شرق استان به خطر می‌افتد.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل زا ایسنا، حبیب‌الله نیکزادی به موضوع مشکلات مجتمع خودروسازی ارگ جدید بم اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل برخی مسایل خودروسازان ما ضرر و زیان زیادی را متحمل شدند اما با توجه به نقشی که این مجتمع در ایجاد تولید، اشتغال و امنیت در شرق استان داشتند، تا کنون از جان مایه گذاشته‌اند و تولید خود را به هر شکل ممکن ادامه داده‌اند

*چالش تامین منابع ریالی و ارزی برای خودروسازان کرمانی

وی ادامه داد: امروز خودروسازان شرق استان کرمان با چالش عظیمی از لحاظ منابع ریالی و ارزی روبرو شدند و متاسفانه همکاری‌های لازم با خودروسازان استان کرمان نمی‌شود و انتظار ما از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، کار و رفاه اجتماعی، اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی یک نگاه جدی به تولید و حفظ مشاغل موجود و ایجاد مشاغل جدید در این مجموعه است.

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت اشتغال در این منطقه عنوان کرد: خودروسازان بم اشتغال زیادی در منطقه ایجاد کرده‌اند و اگر با خانواده‌های این افراد نیز حساب کنیم حدود ۳۰ هزار نفر از وجود خودروسازان امرار معاش کرده ضمن آنکه کمک بسیار زیادی در خصوص ارزش افزوده به استان داشته و همچنین به درآمدهای دولت در حوزه مالیات و درآمدهای گمرکی نیز کمک می‌کنند.

وی از تبعات عدم حمایت از خودروسازان استان کرمان سخن به میان آورد و ادامه داد: اگر به این خودروسازان بی‌توجهی بکنیم، دولت و سرمایه‌گذارانی که در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌اند متضرر خواهند شد و همچنین با بیکاری کارگران این مجتمع به معضل بیکار در این منطقه حساس از کشور دامن زده خواهد شد و بازار شرق استان به خطر می‌افتد

*تبعات تعطیل شدن خودروسازی‌های ارگ جدید بم

نیکزادی با اشاره به موقعیت جغرافیایی شرق استان کرمان، تاکید کرد: با تعطیل شدن خودروسازی‌های ارگ جدید بم و بیکار شدن کارگران آن حتما ضریب امنیتی شرق استان کاهش پیدا خواهد کرد و مشکلات زیادی برای شرق و حتی کل استان بوجود خواهد آورد.

وی خطاب به استاندار و سایر مسئولین مربوطه گفت: این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری کنید. به دلیل مسایل امنیتی باید مشاغل موجود حفظ شود و از تعطیلی یا نیمه تعطیلی این مجتمع جلوگیری به‌عمل بیاید و برای حفظ مشاغل موجود باید تولید در این مجتمع تداوم داشته باشد.

*تعدیل حدود ۲ هزار نفر از کارگران مجتمع خودروسازی بم تاکنون

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان در مجلس شورای اسلامی از تعدیل حدود ۲ هزار نفر از کارگران این مجتمع خودروسازی تاکنون خبر داد و بیان کرد: به جزء تعدادی که تعدیل شده‌اند متاسفانه تعدادی از کارگران این مجتمع نیز به صورت نیمه وقت کار می‌کنند.وی اعلام کرد: کارگرانی که کار خود را از دست داده‌اند دیگر نه بیمه هستند و نه از بیمه بیکاری می‌توانند استفاده کنند و این مهم در حال تبدیل شدن به یک بحران در شرق استان کرمان است و بی توجهی به خودروسازان مجتمع ارگ جدید بم که در راستای آن بیکاری تعداد زیادی را در پی دارد، تبدیل به یک بحران اجتماعی خواهد شد و دولت باید این موضوع را به‌صورت جدی دنبال کنند.

*دولت باید به این خودروسازان اجازه پیش فروش خودرو بدهد

نیکزادی با بیان این مطلب که دولت حتما مشکلات ارزی و ریالی این مجتمع را حل کند، تصریح کرد: دولت باید به این خودروسازان اجازه پیش فروش خودرو بدهد تا بخشی از نیاز مالی خود را از این طریق رفع کنند؛ ضمن آنکه از سوی دیگر شاهد هستیم این مجتمع به دلیل مشکلات موجود، نمی توانند از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند که همه این اتفاقات به این معناست که می‌خواهند مجموعه خودروسازی ارگ بم را تعطیل کنند.وی با اشاره به مشکلات کشور اظهار کرد: با تعطیلی یک کارخانه به مشکلات بیکاری دامن می‌زنیم و باید مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان ما حل شود.

*تعطیلی احتمالی شرکت کرمان موتور تا آبانماه

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مدیرعامل شرکت کرمان موتور به بنده اعلام کرده با داشتن قطعات موجبه سختی می تواند تا آبان‌ماه به تولید خود ادامه دهم و بعد از آن چاره‌ای جزء تعطیلی این شرکت را نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که زمانی که دولت به دو خودرو ساز دولت پول تزریق می‌کند چرا شما سهمیه این مجتمع را از آن منابع نمی‌گیرید یا دولت به این مجتمع منابع تزریق نمی‌کند؟ اظهار کرد: این جای سوال است که چرا دولت فقط به آن دو خودروسازسایپا و ایران خودرو منابع تزریق می‌کند؟! این در حالی است که این دو شرکت خودورساز در کشور تنها منابع دولتی را می‌بلعند، این در حالی است که به سرمایه‌گذاران خصوصی یک فرصت دهیم که جبران مافات آنها را نیز بکنند و الزام نیست که به دو شرکتی که کارایی آنچنانی در اقتصاد کشور هم ندارد، مرتب کمک کنیم اما از یک مجموعه‌ای خصوصی که با تمام توان در حال انجام کار بوده، حمایت نکنیم و قطعا این اتفاقات یک نوع تبعیض آشکار است.

*سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخر هفته به استان کرمان

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی از سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخر هفته به استان کرمان خبر داد و بیان کرد: وزیر صمت در این سفر خود از مجموعه خودروسازان و قطعه سازان این منطقه بازدیدی خواهند داشت.نیکزادی با تاکید برآنکه وزارت کار و رفاه اجتماعی باید وارد عمل شود، مطرح کرد: هر ساله بودجه کلانی برای بحث اشتغال پیش‌بینی می‌کنیم اما به گونه ای رفتار می کنیم که همان اشتغال موجود را نیز از دست می‌دهیم. آخر این چه تفکر و سیاستی است؟ باید در ابتدا مشاغل موجود را حفظ کنیم و سپس به دنبال ایجاد مشاغل جدید باشید، باید منابع مالی را در اختیار تولیدکنندگان بگذاریم تا بتوانند به تولید خود ادامه دهند.

*به خودروسازان کمک کنید، آنها ۴۰۰۰ شغل ایجاد می کنند

وی بر لزوم افزایش رونق تولید تاکید کرد و افزود: با رونق تولید می‌توانیم معضل بیکاری را حل کنیم زیرا همه مشکلات ما در سایه بیکاری آغاز می‌شود و هزینه‌های زیادی برای مردم و دولت به بار خواهد آورد.
نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر دولت فقط به مجموعه خودروسازی ما کمک کند، این شرکت ها به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد مشاغل جدید نیز می‌توانند ایجاد کند  زیرا همه زیرساخت‌های آنها در این مجموعه آماده است و فقط به علت نبود سرمایه تنخواه و نقدینگی اکنون همه آنها معطل مانده‌اند و قطعا از این طریق حدود ۴ هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.

*تولید موتور و گیربکس پراید در بم

وی عنوان کرد: چرا برای ایجاد یک شغل جدید میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنیم که در نهایت نیز نمی دانیم این هزینه کردها منجر به موفق خواهد شد یا خیر؟ اما اینجا امکانات موجود است و ما می‌توانیم بسیاری از قطعاتی که از چین وارد می‌کنیم را خودمان تولید کنیم و این زمینه برای کارخانجات بم وجود دارد به‌طور مثال یک قطعه‌ساز در بم وجود دارد که می‌تواند موتور و گیربکس پراید را به صورت کامل تولید و در اختیار خودروسازان قرار دهد اما نمی‌دانم چرا از این ظرفیت در کشور استفاده نمی‌کنیم؟ و خود بنده به عنوان نماینده مردم از این موضوع در حیرتم و این یک شائبه است.نیکزادی از بالا بودن نرخ بیکاری در شرق استان کرمان خبر داد و عنوان کرد: وزرا و مسئولین ارشد کشور به صورت جدی به دنبال رفع مشکلات هستند اما گویا در بدنه دولت این جدیت وجود ندارد و لذا باید وزرا و مسئولین ارشد کشور این موضوع را دنبال کنند تا مشکل کشور حل شود.

*مجموعه خودروسازی ارگ جدید بم به راحتی می‌تواند قطعات مورد نیاز خود را تولید کند

وی در پاسخ به این سوال که خودروسازان استان کرمان از عدم همکاری مسئولین یا از تحریم‌ها ضربه دیده‌اند؟ گفت: متاسفانه از هر دو مورد خودروسازان ما ضربه دیده‌اند اما اگر بتوانیم مشکلات داخلی را حل کنیم مجموعه خودروسازی ارگ جدید بم به راحتی می‌توانند قطعات مورد نیاز خود را تولید کند اما فقط باید بحث ارزی و ریالی آنها را حل کنیم.نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مجتمع خودروسازی ارگ جدید بم حدود ۸ هزار نفر مشغول به‌کار هستند که در گذشته حدود ۱۰ هزار نفر در آنها مشغول به فعالیت بودند که به دلیل مشکلات تعدادی از کارکنان خود را تعدیل کرده‌اند و اگر دیر به‌فکر چاره باشیم این ۸ هزار نفر نیز بیکار خواهند شد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=4554

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.