افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024
دکتر علی نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بم در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد:

افتتاح ۴۸ پروژه عمرانی دانشگاه علوم پزشکی بم در شهریور امسال

  • کد خبر : 6612
  • 27 مرداد 1399 - 11:56
افتتاح ۴۸ پروژه عمرانی دانشگاه علوم پزشکی بم در شهریور امسال

دکتر رضا علی نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بم با تبریک عید غدیر از برگزاری نشستهای خبری استقبال و ابراز خرسندی کرد و گفت: برگزاری این جلسات هم باعث آشنایی می‌شود و هم بین کارشناسان، منتقدان و صاحب نظران که اصلی‌ترین جامعه هدف هستند و نهایتاً مردم عزیز یک ارتباط مؤثر ایجاد می شود، باید یک ارتباط دوسویه بین دانشگاه پزشکی علوم پزشکی و رسانه‌ها ایجاد کنیم.

به گزارش طلوع ارگ، دکتر علی نژاد معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی بم افزود: دانشگاه علوم پزشکی بم مدتی است که از دانشگاه علوم پزشکی کرمان جدا شده است و از دهه ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد. یکی از اصول مهم در هر شهرستان توسعه ی زیرساخت است و بدون توجه به این موضوع نمی‌توان به اهداف عالی رسید پس باید زیرساختها را هم از نظر تجهیزات سرمایه‌ای و هم از نظر تجهیزات ساختمانی برای حوزه بهداشت و درمان آماده کنیم تا به اهداف عالی که خدمت رسانی به مردم هست برسیم.

بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی بم
علی‌نژاد در ادامه به اهمیت بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی برای شهرستان اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۸۳ پروژه بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی به عنوان جایگزین بیمارستان حضرت امام (ره) کلید خورد، اما متاسفانه به مدت ۶ سال روند مطالعه و طراحی آن وقت گرفت و در سال ۱۳۹۷ حدود ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با توجه به مکاتبات زیادی که با وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه کشور داشتیم مقرر شد که این پروژه از وزارت مسکن و شهرسازی منفک و به وزارت بهداشت داده شود. در اواخر سال ۹۷ به نتایج خوبی رسیدیم و در سال ۹۸ توانستیم حدود ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک رفاه بگیریم. به دلیل تورمی که ایجاد شد پروژه اکنون متوقف شده اما در فاز یک ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد باید مناقصه جدید برگزار شود و پیمانکار جدید هم معرفی شود که پیگیر هستیم. سازمان برنامه و بودجه هم تعهد داده که تا پایانِ سال ۱۴۰۰ پایان بهره‌برداری کامل اولین پروژه باشد، فاز یک این پروژه باید سال ۹۹ تمام شود. این پروژه عظیم قطعاً بر روند سایر اقدامات در شهرستان بم تاثیر دارد و اشتغالزایی بالایی در شغل های ثابت و پایدار، مشاغل حرفه ای و تخصصی خواهد داشت. پیشنهاد چارت تشکیلاتی شده و برای بیش از ۱۴۰۰ نفر در این بیمارستان اشتغال‌زایی خواهد شد همچنین به صورت غیر مستقیم حدود هزار نفر دیگر هم در مشاغل دیگر مشغول به کار خواهند شد.
وی با اشاره به برنامه ریزی هایی که در سال ۹۸ در معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته گفت: پروژه‌هایی در شهرستانِ بم، نرماشیر فهرج و ریگان در حوزه ی بهداشت و درمان برای اولین بار شناسایی شدند و همه هم کلید خوردند. یک تفاهمنامه از قبل هم با استاندار محترم و سازمان برنامه و بودجه استان و دفتر فنی وزارت بهداشت به صورت پروژه های ۴۰- ۶۰ درصد، تعریف و منعقد شد که ۴۰ درصد در استان با منابع دانشگاه علوم پزشکی بم تامین و ۶۰ درصد هم با وزارت بهداشت است. این گامی موثر بود در حالی که یکی از نقطه ضعف های علوم پزشکی و مراکز بهداشتی ما این بود که ما حتی از ظرفیت این همه آورده‌ای که در بحث ساخت و ساز و امور زیربنایی بعد از زلزله ۵ دی ماه بود استفاده نشد ساختمان ها ساخته نشده بود و یا اصلاً این پروژه ها تعریف نشده بودند حدود ۱۲۰ پروژه شناسایی و اولویت بندی شد و امروز ما در ۴ شهرستان پروژه جدید نداریم که تعریف نشده باشد یعنی در حوزه بهداشت و درمان همه پروژه‌ها تعریف شده اند و طرح جامع آنها و اینکه چگونه باید توسعه پیدا کنند هم مشخص شده است.
علی نژاد ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از اعتبارات باید از طریق استانی، طرح‌های ملی، وزارتخانه و وزارت بهداشت و درمان تهیه می‌شد؛ از محل اعتبارات تو‌ازن یک برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفت و تقریباً ۸۲ پروژه از اواخر سال ۹۷ در دستور کار قرار گرفت ولی در سال ۹۸ با توجه به همه کمبودهای مالی شاید یکی از نادرترین دانشگاهها باشیم که پروژه‌ها را تعطیل نکرده ایم و این عامل باعثِ حمایتِ وزارت بهداشت و درمان به ویژه اداره کل فنی و منابع فیزیکی وزارتخانه و اداره کل بودجه شد.

افتتاح ۴۸ پروژه در شهریور
علی نژاد تاکید کرد: ما امروز در شهریور ماه قادر به افتتاح ۴۸ پروژه هستیم که در بین آنها پروژه های بزرگی هم وجود دارد بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان در این پروژه ها هزینه شده یا در تعهد پیمانکار هست که ما باید مطالبات پیمانکار را بپردازیم. این عدد، عدد بزرگی بود که توانست در شرق استان پروژه‌ای بزرگ را به نمایش بگذارد. برای مابقی پروژه ها در حوزه بهداشت و درمان برنامه‌های زمان‌بندی شده داریم که اکثر آنها در سال ۹۹ با همین شرایط موجود و مشکلات بیماری کرونا به اتمام می‌رسد. در شش ماهه اول و شش ماهه دوم سال۹۹ تقریباً ۱۰۰ پروژه شاملِ خانه‌های بهداشت، مراکز سلامت، توسعه ی بخش های بیمارستان پاستور و تکمیل بیمارستان ها در چهار شهرستان را تحویل مردم خواهیم داد. مساحت کل پروژه هایی که در حال احداث و تکمیل هستند ۶۲ هزار و ۴۰۰ مترمربع است که ساختمان سازی کردیم و داریم تحویل می‌دهیم که به جز پروژه بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی ۱۰۰ میلیارد هزینه شده است. علی نژاد در خصوص بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی گفت: ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک رفاه با پرداخت سازمان برنامه و بودجه کشور داریم و در اعتبارات و پیوست قانون در سال ۱۳۹۹ و پیش‌بینی سالهای بعد از آن هم ۹۰ میلیارد تومان در قانون پیش‌بینی شده و در کل ۱۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه پیش‌بینی اعتبار کردیم که با توجه به پیشرفت فیزیکی پرداخت خواهد شد. با توجه به تاخیر در ساخت بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی درخواستمان این است که به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شود تا بتوانیم آن را زودتر به بهره‌برداری برسانیم.

بخش های جدید بیمارستان پاستور

وی افزود: با شرایط و مشکلاتی که در بیمارستان پاستور وجود دارد ما متعهد بودیم تا تعدادی تخت اضافه کنیم بنابراین دو بخش مهم و توسعه ای برای بیمارستان در دستور کار قرار دادیم یکی افزایش تختهای اورژانس که باید ۶۵ تخت اضافه کنیم. در سال ۹۸ ما تعداد ۲۳ تخت اضافه کردیم برای اضافه کردن ۴۲ تخت دیگر با مشکلاتی از جمله تورم و عدم همکاری پیمانکاران مواجه هستیم همچنین ساختمان آی سی یو و آموزشی باید امسال تکمیل شوند همچنین مسکن متخصصین در بیمارستان پاستور یکی دیگر از مشکلات جدی است که در سال ۹۸ تعداد ۸ واحد و در سال ۹۹ هم ۸ واحد دیگر اضافه می‌شود تا پزشکان بتوانند استفاده کنند.
وی تصریح کرد: در حوزه بیمارستان‌پاستور آنچه را که باید تعریف می‌شد با مشورت معاون معاونت درمان وزارت بهداشت و معاونت توسعه برنامه ریزی شده و ما باید دو پروژه دیگر را در پاستور تمام کنیم یکی توسعه اورژانس است که باید ۴۲ تخت را تحویل دهیم و دیگری مسکن های پزشکان متخصص را تکمیل کنیم همچنین بخش ساختمانی آی سی یو و اِن آی سی یو و تکمیل ساختمان آموزشی برای دوره های آموزشی است تا تکلیف ما از لحاظ ساخت و ساز در بیمارستان پاستور در سال ۹۹ تمام شود و مردم در ورودی و خروجی های بیمارستان اذیت نشوند.
علی نژاد بیان کرد: تفاوت بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی با بیمارستان پاستور در فوق تخصصی بودن آن است و آنچه را که در بیمارستان پاستور نداریم در بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی دنبال خواهیم کرد و به همین دلیل با مشورت حوزه درمان در علوم پزشکی و وزارت بهداشت اصلاحاتی در نقشه و جانمایی ایجاد شده تا بتوانیم بیشتر در حوزه یِ فوق تخصصی کار کنیم .

بیمارستان جوادالائمه نرماشیر
وی در حوزه بهداشت و درمان شهرستان نرماشیر به بیمارستان جواد الائمه اشاره کرد و گفت: ساختمان این بیمارستان نیمه تمام بود که توسط خیرین کامل و شروع به کار کرد و امروز اورژانس بیمارستان جوادالائمه نرماشیر یکی از اورژانس‌های مهم و فعال ما در شرق استان است در بخش اتاق‌های عمل حدود ۱۲۰ متر در حال توسعه، تکمیل و تجهیز هستیم که یکی از قدم های بزرگ بوده است، همچنین پانسیون پزشک در نرماشیر بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. پروژه های دیگری نیز در روستاها، خانه‌های بهداشت، مراکز و آزمایشگاه داریم. میانگین پیشرفت فیزیکی در نرماشیر ۶۸ درصد است و تعدادی از آنها به ۱۰۰ درصد هم رسیده است و در شهریور‌ماه و همچنین پایان سال ۹۹ افتتاح خواهند شد.


بیمارستان فهرج
علی نژاد با اشاره به شهرستان فهرج و مظلومیت این شهر و اینکه در آنجا در حوزه بهداشت و درمان ضعیف عمل شده است گفت: تمامی پروژه ها در سال ۹۸ برنامه ریزی شد و فهرج یک نقطه یِ عطفی در تاریخ دانشگاه علوم پزشکی بم قرار گرفت و امروز یکی از پروژه‌های مهم ملی در سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت بهداشت است که همه مصمم هستند که این پروژه با همه ی مشکلات مالی و اعتباری که هست به بهره‌برداری برسد.
وی افزود: پروژه‌ای که در سال ۹۱ در دانشگاه علوم‌پزشکی‌کرمان کلید خورد و با خلعیت پیمانکاران و توقف اعتبارات روبرو بود و پیشرفت این پروژه در سال ۹۸ با گرفتن اعتبارات بود ودر شهریور ماه این پروژه افتتاح رسمی خواهد شد در این بیمارستان از مدرن ترین تجهیزات روز استفاده شده است که دارای ۳۱۰۰ متر زیربنا و چهار بخش و اورژانس است و ۳۵ میلیارد تومان هزینه دربرداشته است. امتیاز انشعاب آب و برق و گاز با تعرفه‌های بالا از ما گرفته می‌شود که جا دارد در این زمینه مساعدتی صورت گیرد. در فهرج هیچ خانه بهداشت و مرکز جامع سلامتی تعریف نشده بود اما امروز مرکز جامع سلامت با ۴۰۰ متر زیربنا در هر روستایی به منزله یک شبه بیمارستان است یعنی پزشک مستقر است داروخانه وجود دارد آزمایشگاه هم هست و خیلی از مشکلات به ویژه در خصوص مادران باردار و کنترل بیماریهایی که در آن منطقه وجود دارد توسط بهورزان اقدام بزرگی است. در فهرج تمامی پروژه ها از جمله خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت از جمله برج معاذ و روستاهای دیگر را انجام دادیم و همه این پروژه‌ها در شهریور ماه و ماه‌های بعد از آن به بهره‌برداری می‌رسند.پایگاه‌های اورژانس نگین کویر فهرج هم شروع به فعالیت کردند. میانگین پروژه‌های فهرج بالای ۷۵ درصد و بعضی ها صد در صد می باشد. ۳۵ میلیارد برای ساخت بیمارستان و ۱۲ و نیم میلیارد هم برای پروژه‌های دیگر هزینه شده است و دانشگاه علوم پزشکی برای امور زیرساخت‌ها در فهرج حدود ۵۰ میلیارد تومان( ۳۵ میلیارد برای بیمارستان و ۱۲ و نیم میلیارد) برای پروژه‌های دیگر سرمایه‌گذاری شده است.


بیمارستان آیت ا… هاشمی رفسنجانی ریگان
وی به ایجاد بیمارستان ۳۲ تختخوابی در ریگان هم اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ و ۹۸ این امر به عنوان یک رکورد ثبت شده است که ظرف دو سال این بیمارستان به سرانجام رسید و همه بخش‌های آن فعال هستند بیمارستان ریگان با ۱۴ میلیارد تومان تکمیل شد و جزو پروژه‌هایی است که افتتاح رسمی نشده است فقط بحث حصارکشی و محوطه سازی این پروژه است که آن هم در حال پیگیری می باشد. پانسیون پزشک در آنجا با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد ساخته شده است و تا پایان شهریورماه تحویل پزشکان داده خواهد شد در ریگان برای ۸۸۴۰ مترمربع مساحت زیربنا ۲۳ میلیارد سرمایه گذاری شده است. معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی بم خاطرنشان کرد: در نرماشیر ۱۸ پروژه در حوزه بهداشت به استثنا بیمارستان در حال اتمام میباشد.


کلینیک ویژه
علی نژاد در خصوص کلینیک ویژه که از هفته قبل شروع به کار کرده است گفت: در سال ۹۲ و ۹۳ که طرح تحول سلامت کلید خورد کلینیک ویژه یکی از پروژه‌های مهم در بم بود. این پروژه در سال ۹۴ باید تحویل داده می‌شد که این امر محقق نشد در سال ۹۵ و ۹۶ پیشرفت‌هایی داشت و چون قرارداد آن بر اساس سال ۹۲ و ۹۳ تنظیم شده بود ولی در موعد مقرر تکمیل نشد حوزه درمان وزارت بهداشت هم در این زمینه اصلاحیه زد و تغییراتی هم در نقش اعمال شد ولی آنچه که این پروژه را در سال ۹۷ متوقف کرد، عدم همکاری پیمانکار و تورمی بود که ایجاد شد. قرارداد این پروژه ۷ میلیارد تومان بود که ادامه ی کار معادلِ همین ایجاد شد و پیمانکار فسخ پیمان ارائه داد و ما هم گفتیم این پروژه را با خسارت تحویل می‌گیریم و این پرونده حدود یک سال در وزارت بهداشت توسط تیم های مختلف از جمله: دفتر فنی، ذیحسابی، حقوقی معاونت توسعه و نهایتاً به وزارت رسید و در فروردین ماه با وجود بیماری کرونا که نیاز به تکمیل این پروژه بود ماده ۴۶ به ما ابلاغ شد و پیمانکار به آن شکایت کرد و دستور توقف ورود به کارگاه را از قاضی گرفت و عدم همکاری پیمانکار باعث شد تا ما تامین‌دلیل کنیم و کارشناس رسمی درخواست کردیم با وجود سختی ها در تیر ماه تکمیل شد و مصالح با مجوز هیئت امنا به صورت امانی خریداری شد و یک پیمانکار تاسیساتی کار پروژه را آغاز کرده است و قرار است ظرف سه ماه آینده کار کلینیک به پایان برسد. این پروژه جز پروژه هایی است که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی بیان کرد: درخواست ۲۲ ونتیلاتور دادیم که چهار عدد به ما رسیده و دو عدد هم توسط خیرین ارسال شده و ۲ عدد دیگر هم به زودی می‌رسد، همچنین درخواست سی تی اسکن هم داده ایم.
نیروی انسانی و استخدامی ها
علی‌نژاد در بحث نیروهای انسانی گفت: نیروهای ما با تفاوت سایر دستگاه‌ها نیروهای رسمی، پیمانی و قراردادی هستند اما نیروهای دیگر پزشک خانواده، پیام‌آوران، قرارداد کار معین و اعضای هیات علمی اعضای هیات علمی، استخدامی، متعهد به خدمت داریم همه اینها کنار هم و تعدادی نیروهای کارگری و شرکتی هم هستند.
ممکن است فردی در رشته ای درس خوانده و اکنون پیام آور شده چون رشته دانشگاهی او اورژانس است. شکایت و گلایه هایی در خصوص حضور افراد می‌شود ما که نمی‌توانیم رشته‌ها را هم در کنار افکارعمومی بگوییم. ۶ هزار نفر در بانک اطلاعاتی دانشگاه ثبت نام کرده‌اند و باید آنها را ساماندهی کرد گروه‌های تخصصی ساماندهی می‌شوند علی‌رغم اینکه آزمون می‌گیریم ولی وقتی کسی باید نمره میانگین بیاورد ولی نمی آورد مجبوریم از نیروهای غیربومی که نمره میانگین آورده‌اند بفرستیم سرکار که بعد از مدتی تقاضای انتقال می‌کنند که این خوب نیست و نیروهای بومی بیکار می مانند و کار از دست نیروهای بومی می‌رود چون نمره اش به حد نصاب نرسیده است ما باید دانش مان را بالا ببریم. بحث ماندگاری بحث مهمی است نیروهای بومی می‌توانند ۲۰ حسال خدمت کنند در حالی که غیر بومی‌ها نمی‌توانند و بعد از مدتی درخواست انتقالی می دهند.
وی تصریح کرد: در بحث نیروهای شرکتی ما با معضل مواجه هستیم همه در این زمینه گله‌مند هستند ما هم گله‌مند هستیم! افرادی مراجعه می‌کنند با تحصیلات بالا و می‌گویند ما لیاقت جارو‌کردن را هم نداریم! خُب جویای کار هست! « برای اشتغال بم اگر فکری نشود ما بزرگ‌ترین ظلم را به جوانان کرده‌ایم» در سالهای ۹۷ و ۹۸ تعداد ۱۲۰۰ نفر نیروی متخصص وارد سیستم شدند برای اولین بار در خصوص نیروهای شرکتی مکاتباتی با وزارتخانه کردیم در بحث نیروهای شرکتی عدالت رعایت نمی‌شود بلکه عدالت را ذبح می کنیم. وقتی نیروی شرکتی با یک نامه میاد وبعد مجبورت میکنند که شما بگیر و فلان شغل را بده این چه عدالتی است؟ مکاتباتی با اداره کل منابع انسانی و معاونت توسعه و وزارت انجام دادیم همه این مجوزها را گرفتیم تا آزمون برگزار کنیم اولین آزمون روز ۲۱ در ریگان، دومین آزمون در فهرج و سومین در نرماشیر و بعد هم در بم برگزار می‌شود که امیدوارم خدا کمک کند ورود نیروها آزمونی باشد شاید عدالت رعایت شود، امیدواریم که این آزمون بخشی از مشکل را حل کند.

چاپ شده در شماره ۲۲۸ هفته نامه طلوع بم

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=6612

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.