افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024
رئیس مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان:

استان کرمان نیازمند ۴۰ دستگاه لرزه‌نگاری است

  • کد خبر : 1947
  • 11 دی 1396 - 10:42
استان کرمان نیازمند ۴۰ دستگاه لرزه‌نگاری است

رئیس مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان حداقل به ۴۰ دستگاه لرزه‌نگاری برای ثبت دقیق زلزله نیاز دارد گفت: سازمان راه و شهرسازی موظف است که نتایج مرکز زمین‌شناسی را در ساخت و سازها مورد توجه قرار دهد.

علی رشیدی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان اظهار داشت: فرهنگ بازسازی خانه‌ها در استان کرمان باید جدی گرفته شود و هیچ راهی به‌جز مقاوم‌سازی در گریز از زلزله وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در برابر زلزله هیچ جای امنی وجود ندارد و امن‌ترین مکان در برابر زلزله وجود یک خانه مقاوم است گفت: در هجدک و کوهبنان هم دلیل اصلی عدم کشته، بازسازی خانه‌ها در گذشته بود و اگر چند سال زلزله نداشتیم نباید بازسازی و مقاوم‌سازی فراموش شود.

رئیس مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه هم بازسازی‌هایی که از قبل انجام شده بود باعث شد که تلفات کمتر باشد و ما در سال‌های گذشته بر اثر زلزله هزاران کشته داده‌ایم افزود: ما هیچ چیز پنهانی در حوزه زمین‌شناسی با مردم نداریم و تمام داده‌های ما در دسترس است و اطلاعات حتی در قالب یک کانال تلگرامی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نقشه زمین‌شناسی بم ۱۷ سال قبل از زلزله چاپ شده بود و گسل بم هم دیده شده و به‌عنوان یک گسل فعال معرفی شده بود خاطر‌نشان کرد: سال ۸۲ همزمان با زلزله بم با یک اطلاع‌رسانی در یکی از شهرهای کوچک استان کرمان نهضت بازسازی ایجاد شد و مردم نسبت به مقاوم‌سازی خانه‌های خود اقدام کردند و در حال حاضر در تمام این شهر، خانه‌ها به‌صورت شنارژی ساخته می‌شوند.

رشیدی با بیان اینکه پیش‌بینی زلزله اصلا علمی نیست و تاکنون هم زلزله قابل پیش‌بینی نبوده است گفت: ۱۴ گسل در اطراف شهر کرمان وجود دارد اما فعال نیستند و هیچ کدام از پارمترهای فعال بودن را هم ندارند.

وی با اشاره به اینکه گسل‌های سطح کشور هیچ ارتباطی با هم ندارند افزود: تاثیر زلزله یک گسل در کرمان می‌تواند بر گسلی که در استان است باعث تحریک آن شود اما اینکه زلزله‌های کرمان و کرمانشاه را به هم ربط می‌دهند اشتباه است.

رئیس مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان بیان کرد: شبکه لرزه‌نگاری کشور در استان کرمان حدود سه سال است که مستقر شده و قبل از آن در کرمان این شبکه وجود نداشت و از طریق دستگاه‌های با برد بلند از یزد لرزه‌نگاری انجام می‌شد و امکان گرفتن زمین‌لرزه‌های کوچک نبود.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان استانی زلزله‌خیز است و در طول سال شاهد وقوع زمین‌لرزه‌های زیادی در استان هستیم گفت: در حال حاضر حدود ۸ دستگاه لرزه‌نگاری در کرمان وجود دارد و مرکز لررزه‌نگاری در استان کرمان حداقل به ۴۰ دستگاه لرزه‌نگاری نیاز دارد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=1947

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.