افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
مدیرکل دامپزشکی کرمان هشدار داد:

احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان/نکات بهداشتی رعایت شود

  • کد خبر : 1294
  • 12 مهر 1396 - 17:04
احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان/نکات بهداشتی رعایت شود

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در خصوص احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با شروع فصل سرد سال هشدار داد.

دکتر  حسین رشیدی پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی دامپزشکی، ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) اظهار کرد: امیدواریم رهرو صدیق امام حسین (ع) و یارانشان باشیم.
وی با اشاره به اینکه دامپزشکی یکی از دستگاه هایی است در راستای وظایف ذاتی مسئولیت های خطیری انجام می دهد، گفت: سلامت یک مقوله کلی است که همه موجودات را در برمی گیرد و در راستای تامین سلامت انسان به ناچار باید سلامت همه موجودات را تامین کنیم و این در حالی است که انسان باید از برج عاج خود پایین بیاید و نباید با خودخواهی فقط به انسان نگاه کرد و همه موجودات محور هستند.
مدیر کل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: دامپزشکی فقط مقوله درمان و سلامت دام نیست بلکه دامپزشکان در خط مقدم مبارزه با بیماری ها و سلامت جامعه گام بر می دارند و این در حالی است که یک هزار و ۸۰۰ بیماری باعث بیماری انسان می شود که منشا دامی دارند.
وی با تاکید به اینکه پیشگری از بیماری دامی مهم است، اظهار کرد: بهداشت بهتر از درمان است و در خصوص بیماری مشترک انسان و دام مانند هاری باید پیشگیری شود زیرا هیچ درمانی ندارد و یا تب مالت بیماری مزمنی است  که ماه ها و سال ها انسان را درگیر می کند.
رشیدی گفت: دامپزشکی با کمترین اعتبارات بیشترین نقش را دارد به گونه ای که فعالیت دامپزشکی اگر یک روز تعطیل شود سلامت عمومی با خطر مواجه خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در سطح استان در راستای تامین تغذیه افراد جامعه صورت گرفته است، عنوان کرد: در راستای پیشگیری از بیماری دامی دستورالعمل ها به روز اجرا می شود و کمیته های مبارزه با بیماری های دامی با آخرین اطلاعت روز دنیا تشکیل می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: کاهش موارد انسانی مبتلا به تب مالت یکی از اقدامات جدی در سطح استان بود و این در حالی است که تب برفکی بیماری دامی است که باعث تلفات دامی می شد اما با واکسناسیون به موقع در چند نوبت در سال انجام شد و از انتشار این بیماری در سطح استان جلوگیری شد.
وی امنیت غذایی را  یکی از موارد مهم دانست و گفت: با منابع محدود دامپزشکی غذای مورد نظر افراد با افزایش بهره وری انجام می شود و دامپزشکی اقدامات خوبی در راستای جلوگیری از تلفات دامی و کاهش تولید محصولات پروتئینی انجام داده است.
کرمان رتبه هفتم تولید گوشت مرغ کشور را داراست
رشیدی عنوان کرد: استان کرمان رتبه هفتم در تولید  گوشت مرغ در کشور و رتبه ۱۱ در دنیا را به خود اختصاص داده است و به دلیل تنوع زیاد محصولات لبنی، ظرفیت صادرات هم دارد.
مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: سرمایه گذاری های عظیم بعد از صنعت نفت در صنعت دام و طیور صورت می گیرد و این سرمایه گذاری ها باید محافظت شود.
وی با اشاره به اینکه عمدتا در راستای مبارزه با بیماری ها هر ماه یک برنامه جدی اجرایی می شود، گفت:  هم اکنون در راستای  مبارزه با تب برفکی طرح واکسیناسیون به صورت رایگان در حال اجرا است.
رشیدی افزود: یکی از اتفاقات جالب در صنعت دامداری پرورش اسب است به گونه ای که شغل مناسب و پردرآمد بوده و در اسلام هم به اسب سواری تاکید شده است.
وی بخش عمدی از اشتغال کشور را وابسته به اقدامات دامپزشکان دانست و گفت: با نظارت دامپزشکی  بهداشت عمومی تحت کنترل است به گونه ای که نظارتی دقیق و تحت سامانه هوشمند صورت می گیرد تا چرخ تولید بچرخد.
رشیدی یادآور شد: گوشت مرغ دارای کد رهگیری است که محل تولید، کشتار و… را می توان با این کد فهمید و این در حالی است که پالایش دارو به خوبی صورت می گیرد تا گوشت مرغ عاری از هر گونه آنتی بیوتیک و دارویی باشد.
وی گفت: استفاده از تکنولوژی جدید دامپزشکی در استان باعث شد استان کرمان  به عنوان استان برتر در راه اندازی سامانه هوشمند شناخته شود به گونه ای که دستگاه های نظارتی با سامانه هوشمند نهادینه شده و می توانیم  به مردم این اطمینان را بدهیم که در راستای تامین سلامت غذا حرکت کرده ایم.
کنترل قاچاق دام در استان کرمان
وی با اشاره به اینکه سند امنیت غذایی  در استان کرمان اجرایی شد، افزود: کرمان به یکی از آزمایشگاه بزرگ جنوب شرق مجهز است که در راستای تشخیص سریع بیمار و پایش فلزات سنگین به استان های مجاور هم سرویس می دهد.
مدیر کل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: یکی معضلات استان  بحث دام قاچاق بود  که مشکلات جدی در تب برفکی و بیماری کریمه کنگو ایجاد کرده بود که جابجایی با کمک دستگاه امنیتی و نظامی قاچاق دام در استان کنترل شد.
وی بازسازی و بهسازی کشتارگاه دام یکی از اقدامات خوب در دامپزشکی استان دانست و گفت: کشتارگاه کرمان به بخش خصوصی واگذار شد و به سالن پیش سردکن احداث و ماشین های حمل مناسب مجهز شد.
رشیدی ادامه داد: کشتارگاه در شهرستان بم راه اندازی شد که به عنوان یکی از کشتارگاه مطرح گوشت بهداشتی شرق استان را تامین می کند.
برخورد با مراکز عرضه شیر فله ای آلوده
رشیدی عرضه شیر فله در سطح شهر یک معضل فرهنگی دانست و گفت: مراکز عرضه شیر فله ای شناسایی شد و شیرها مورد آزمایش قرار گرفت که مورد تایید دامپزشکی نبود و این در حالی است که در راستای جلوگیری از بیماری تب مالت با مرکز توزیع شیر آلوده برخورد خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه وظیفه و رسالت اصلی دامپزشکی که موجبات رضایت مردم را فراهم کند، گفت: بخش درمان دامپزشکی به  بخش خصوصی واگذار شده است، داروخانه ها و کلینک های در حال ارائه خدمات به مردم هستند.
رشیدی با تاکید به اینکه نگهداری از حیوانات در خانه از قدیم علاوه بر درآمد بر سلامت روان هم موثر بوده است، اظهار کرد: نگهداری حیوانات خانگی باید با رعایت اصول سلامتی و بهداشتی باشد به گونه ای که چکاب و واکسیناسیون ها به موقع انجام شود.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان یادآور شد: همانطور که در فصل گرما نگران اپیدمی تب مالت و تب برفکی را داشته ایم در فصل سرما هم نگران اپیدمی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستیم و برنامه های در این زمینه اجرایی خواهد شد./روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان
لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=1294

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.