افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024

کمتر از ۲۰هزار تن از خرمای سال گذشته باقی مانده است/۸۰درصد مرزهای زمینی باز هستند /پیش بینی یک میلیون و دویست و ۴۰تن محصول خرما، برای سال جدید

  • کد خبر : 6129
  • 25 خرداد 1399 - 18:06
کمتر از ۲۰هزار تن از خرمای سال گذشته باقی مانده است/۸۰درصد مرزهای زمینی باز هستند /پیش بینی یک میلیون و دویست و ۴۰تن محصول خرما، برای سال جدید

کمتر از دو ماه به فصل برداشت خرما مانده است و برخی کشاورزان هنوز خرمای سال قبل روی دستشان مانده است، آن طور که این کشاورزان به گفتارنو گفته اند با اتمام ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرما به طور چشمگیری کاهش یافته است، به طوریکه هم اکنون به دلیل عدم انجام هیچ گونه معامله‌ای روی این محصول، هیچ قیمت مشخصی برای این محصول وجود ندارد.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از گفتار نو، کمتر از دو ماه به فصل برداشت خرما مانده است و برخی کشاورزان هنوز خرمای سال قبل روی دستشان مانده است، آن طور که این کشاورزان به گفته اند با اتمام ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرما به طور چشمگیری کاهش یافته است، به طوریکه هم اکنون به دلیل عدم انجام هیچ گونه معامله‌ای روی این محصول، هیچ قیمت مشخصی برای این محصول وجود ندارد.
البته آن طور که دبیر انجمن ملی خرمای ایران می‌گوید میزان حجم خرمای باقی مانده نگران کننده نیست چرا که از یک میلیون و دویست هزار تن خرمای برداشت شده از سال قبل تنها ۲۰ هزار تن خرما در سردخانه‌ها باقی مانده که ۵ هزار تن آن مربوط به استان هرمزگان و الباقی مربوط به استان کرمان است که رقم چشمگیری نیست و احتمالا تا قبل از فصل برداشت مصرف خواهد شد.
از دید مقداد تکلو زاده ماه رمضان و کرونا همچون کاتالیزوری برای بازار عمل کرده و توانسته است که با افزایش مصرف داخلی جلوی کاهش شدید قیمت را بگیرد، در این مورد تبلیغات صورت گرفته و اعلام تاثیرات مصرف گرمی جات برای افزایش سیستم ایمنی نیز بی تاثیر نبوده و تا حدی تقاضا را از سمت زولبیا و بامیه به سمت خرما برده است.

تکلو زاده در خصوص تاثیر قیمت گذاری خرما در بازار و ضمانت اجرایی این قیمت به گفتارنو می‌گوید:دوستان ستاد تنظیم بازار به دنبال این بودند که کف قیمت را به دست بیارند و ما هم این قیمت را خدمتشات عرض کردیم، ولی نکته‌ای که وجود دارد و ما هر ساله و حتی امسال هم در نامه نگاری‌ها عرض کردیم این بوده که چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی و انجمن مشخصاً نمی‌تواند قیمت گذاری بکنند، چرا که بازار اصلا چنین چیزی را نمی‌پذیرد و هر جا هم که ما دخالت کردیم این دخالت اشتباه بوده است.
او البته این نکته را هم اضافه می‌کند که این قیمت گذاری هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد چرا که وقتی قیمت را سازمان‌های دولتی تعیین می‌کنند خودشان موظف به خرید آن محصول از کشاورز با این قیمت نمی‌شوند.
بنا به گفته دبیر انجمن ملی خرمای ایران هم اکنون قریب به ۸۰ درصد مرز‌های زمینی خصوصا مسیر‌های منتج به کشور‌های حوزه‌ی CIS و اروپای غربی و شرقی باز هستند و مشکلی برای صادرات محصول وجود ندارد، اما به دلیل اینکه اغلب کشور‌های صادراتی همچون ایران، مصرف غالب خرمایشان برای ماه مبارک رمضان است، تقاضا برای صادرات خرما کاهش داشته است، حال آنکه تا چند وقت دیگر نیز خرمای جدید آماده برداشت خواهد بود.
تکلو زاده در این رابطه می‌افزاید: اکثر تجاری که خرید عمده دانرد ترجیح می‌دهند تا فصل برداشت شروع شود و خرمای جدید را خریداری کنند تا خرمایی که ۱۱ ماه در سردخانه مانده است.

او در خصوص حجم تولیدی و کیفیت محصول خرما در سال جاری می‌گوید: پیش بینی محصول خرما برای امسال حدود یک میلیون و دویست و ۴۰ هزار تن خرما است که مشابه سال گذشته است. اما در بعد کیفیت، با توجه به استعلام‌هایی که ما از شهرستان‌های مختلف کرمان اعم از بم، نرماشیر، فهرج، ریگان و عنبر آباد داشته ایم، خرمای امسال درشت‌تر و با کیفیتی بهتر از سال گذشته است.
تکلو زاده بارندگی‌ها و دمای مناسب را عامل افزایش کیفیت محصول خرما می‌داند، اما معتقد است که برای اطلاعات دقیق باید تا فصل برداشت صبر کرد چرا که تنش‌های دمایی و باد‌های شدید ممکن است کیفیت محصو را تحت الشعاع قرار دهد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=6129

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.